• MagnusFlicka

    Vem går när?!

    Hej!


    Jag har försökt hitta på internet, men jag hittar inte svaret!


    Jag ska nämligen bli "överlämnad" av min pappa och min blivande vill stå där framme och vänta på mig. Det är så vi vill ha det. MEN... när och hur ska brudtärna och best-man gå? Ska vi bestämma det själv eller hur funkar det?


    Va gäller "överlämningen"... jag har alltid sett de där att pappa går bredvid mig den dagen jag gifter mig. Och han blev så glad när jag frågade honom. Så att det är någonting som han verklgien ser framemot. Och min blivande man vill inte gå där och ha alla ögon på honom =) Så det passar perfekt... men jag förstår verkligen inte hur dom andra ska gå... =/...

  • Svar på tråden Vem går när?!
  • daniiel

    Då antar jag att ni fått ett OK av er präst angående brudöverlämning alternativt att ni gifter er borgerligt. Jag tänker alltså inte gå in på den diskussionen, för den finns i så många andra trådar.

    Tärna och marskalk kanske kan gå tillsammans in före dig och din pappa, alternativt gå in en och en före er. Om inte marskalken redan står där framme med din blivande, då kan tärnan gå in själv före dig och din pappa.

    Ja, de kan ju gå efter dig och din pappa också, om ni hellre vill det. Det finns som inget riktigt rätt eller fel, utan ni måste känna efter vad som känns bäst för er, brudföljet och prästen/vigselförrättaren.


  • Beccastina

    Så här sa vår präst.

    Min blivande kommer stå framme vid altarringen tillsammans med sin bestman (i vårt fall bestwoman) Pappa kommer leda in mig och min tärna kommer gå efter oss (det var så prästen ville ha det)

    sen är det säkerligen lite olika, prata med er präst och kom överräns om det som passar er :)

  • Beccastina

    glöm inte att kolla med er präst om han/hon tycker det är ok med överlämning för det är lite splittrade åsikterom det inom kyrkan.

    Vår präst hade absolut inga problem med överlämning men jag vet dem som har fått nej

  • chrpe

    Jag var på ett bröllop där bestman gick in med brudgummen och väntade där framme också. Tärnan gick bakom bruden och pappan.

  • Beccastina
    chrpe skrev 2012-06-07 21:33:02 följande:
    Jag var på ett bröllop där bestman gick in med brudgummen och väntade där framme också. Tärnan gick bakom bruden och pappan.
    det har jag också sett i bland, dock göra inte det i vår kyrka då det anses ta för lång tid (vissa lördagar är det vigsel varje TIMME så då finns inte tiden för mer än 1 ingång, 3 psalmer (alternativt 2 psalmer och 1 solosång) för att det inte ska dras ut på det allt för mycket

    men finns det tid och prästen tycker det är ok så tror jag ni kkan välja helt själva hur ni vill ha det.
  • MagnusFlicka

    okej. Tack så mycket för infot.


    Jag får kolla med min brudtärna vad hon tycker om att gå fram själv. =)

  • Sebastiána

    Eftersom ni ska ha best man ska han stå vid altaret framme hos din blivande (eftersom ni tydligen gifter er anglosaxiskt - där finns inte tärnor och marskalkar). Tärna har ni inte men ni kan ha en bride of honour. Jag vet inte hur det blir om man bara har en sån. Om man har flera brides maids och flera grooms men kan dessa gå in tillsammans före er.

  • Sebastiána
    Sebastiána skrev 2012-07-30 14:25:54 följande:
    Eftersom ni ska ha best man ska han stå vid altaret framme hos din blivande (eftersom ni tydligen gifter er anglosaxiskt - där finns inte tärnor och marskalkar). Tärna har ni inte men ni kan ha en bride of honour. Jag vet inte hur det blir om man bara har en sån. Om man har flera brides maids och flera grooms men kan dessa gå in tillsammans före er.
    Maid of honour ska det såklart vara. Bride of honour - det vore nåt
Svar på tråden Vem går när?!