• Äldre 7 Jun 17:09
    17515 visningar
    23 svar
    23
    17515

    Plocka egna liljekonvaljer att ha som brudbukett?

    Jag tänkte ha tema liljekonvalj på vårt bröllop och att alla buketter ska bestå av detta och även bordsdekorationen. Någon som har ngn erfarenhet av att göra så? Något speciellt man bör tänka på? Bröllopet är 8/6 i ett område där det vanligtvis finns mycket liljekonvaljer. Är detta rätt tid?


    Tacksam för tips och råd!
  • Svar på tråden Plocka egna liljekonvaljer att ha som brudbukett?
  • Äldre 8 Jun 16:07
    #11

    Hej allihop och tack för jättebra tips och råd! Ja det är nästa sommar som vi ska gifta oss :) tack och lov! Ja det är en klar risk att välja vilda blommor. Jag tror att liljekonvaljer inte är fridlysta på Öland och det är där vi ska vara. Men detta ska jag helt klart kolla upp. Någon som vet om det finns nu på norra Öland? Alla ni som skrev något om de var överblommade eller inte blejat, var hade ni bröllopet?? Att de luktar mycket kan ju vara ett problem... Jag tänkte göra små buketter av dem att ha på bordet, bara några blommor/vas. Bra tips om hur man får dem att hålla! En bra ide som dök upp är ju att bara ha blommorna i min och tärnornas buketter och att bara dekorera borden med bladen... Och ev med annan blomma som passar till dem.. Det finns ju mycket att välja på vi den tiden hoppas jag! Tänk om precis om ett år kommer jag stå i kyrkan nu :) häftig tanke!! Tack alla för fina inlägg! Skiv gärna mer!

  • Äldre 8 Jun 16:36
    #12

    Jag bor i Dalarna och här har dom börjat blomma precis nu, men det är mer knoppar än blommor
    Lite svårt att se på bilden kanske, men så här såg det ut på vår övervuxna (läckande och oanvända) jordkällare i går.
    När dom blommar för fullt så är det helt vitt uppepå, men just nu är det nästan bara blad



     
  • 1700ta­l
    Äldre 9 Jun 09:23
    #13
    Chicita skrev 2012-06-08 10:41:00 följande:
    Åh.. jag antod att hon gifte sig nästa år eftersom hon frågade om det var rätt tid...
    Men jag tänker mer på den starka doften som kan göra att doftallergikerna inte kan stanna kvar i lokalen eventuellt...

    Haha, ja det hade du ju rätt i! Nästa år var det ju!


     


    Ja, doften är väldigt stark och det bör man tänka på för gästernas skull. Men jag ville ändå nämna hanteringen, om man är känslig som jag tex är. Pluggar/jobbar ju med trädgård och vid hantering av giftiga växter får jag flammiga utslag på armarna, kan va lite besvärligt. Men det är ju bara att testa innan.

  • 1700ta­l
    Äldre 9 Jun 09:24
    #14

    Och vilken fin bild med konvaljerna på jordkällaren!!

  • Äldre 9 Jun 10:24
    #15
    1700tal skrev 2012-06-09 09:23:09 följande:

    Haha, ja det hade du ju rätt i! Nästa år var det ju!


     


    Ja, doften är väldigt stark och det bör man tänka på för gästernas skull. Men jag ville ändå nämna hanteringen, om man är känslig som jag tex är. Pluggar/jobbar ju med trädgård och vid hantering av giftiga växter får jag flammiga utslag på armarna, kan va lite besvärligt. Men det är ju bara att testa innan.


    Ja det är en bra input. Man ska nog vara försiktig med båda sakerna så att inte gästerna flyr pga att dom inte kan vara i lokalen och TS får utslag eller någon blir sjuk om det har hamnat växtsaft på maten eller tallrikar/glas/bestick
    1700tal skrev 2012-06-09 09:24:12 följande:
    Och vilken fin bild med konvaljerna på jordkällaren!!
    Tack, ja den är rätt fin där den står även om vi inte kan använda den som den är pga fukt och sprickor i väggarna. Få se om vi byter ut hela eller om vi dränerar om. Eller helt enkelt låter den vara och bara har den som en dekoration i trädgården.
    Hur som helst så tänkte jag försöka "hyvla av" hela jordkakan med liljekonvaljerna om vi gör något åt den så att dom inte försvinner Glad 
  • Äldre 11 Jun 14:19
    #16
    Amor in aeternum skrev 2012-06-07 23:19:41 följande:
    Jo det får man, men man får inte dra upp rötterna.
    Det beror på vart man bor. På vissa håll är de verkligen helt fridlysta.

    Jag skulle absolut avråda från att dekorera inomhus med konvaljerna av redan nämnda skäl.

    Sedan vill jag inflika att jag tycker att man rent allmänt kan ha lite måttfull inställning till sitt eget plockande vad gäller vilda blommor. Tycker jag själv alltså. Jag ser ofta hur just konvaljer plockas i helt sanslöst stora buketter där man knappt tagit ett enda blad, men verkligen hundratals med stjälkar i en bukett man knappt kan hålla om. Likadant ser jag med gullvivor i området jag bor. Jag tycker det är gamigt och ett sätt att förhålla sig till det vackraste vi har som om "bara jag får det jag kan roffa åt mig så skitsamma hur det ser ut sen"  (observera att jag inte anklagar TS för att resonera så)

    Det är för mig starka skäl att behandla liljekonvaljer som just den otroligt ädla blomma det är (att köpa dem odlade är riktigt kostsamt) och visa det genom att lyfta fram dem i just brudbuketten.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 11 Jun 14:25
    #17

    Det är otroligt vackra blommor, men jag skulle vilja varna för lite saker: dels är de, som några tidigare inlägg har påpekat, giftiga. Om ni har barn på bröllopet kan det vara idé att hålla eventuella bordsdekorationer "giftfria". Dessutom den underbara doften, som gör mig salig av lycka men gör att det rinner, kliar och svider i min stackars sambos ögon. Han kan inte ens vara i samma rum. Och så blomningstiden: jag är från Östergötland, och där är de praktiskt taget överblommade nu. De brukar ha högsäsong där runt slutet av maj, så det kan finnas, men en plan B är helt klart att rekomendera. Men bara bladen är något av det finaste som finns, så om man bara har några blommor men mest blad blir det säkert otroligt vackert!

  • Äldre 11 Jun 14:28
    #18
    passionsblomman skrev 2012-06-11 14:19:13 följande:
    Sedan vill jag inflika att jag tycker att man rent allmänt kan ha lite måttfull inställning till sitt eget plockande vad gäller vilda blommor. Tycker jag själv alltså. Jag ser ofta hur just konvaljer plockas i helt sanslöst stora buketter där man knappt tagit ett enda blad, men verkligen hundratals med stjälkar i en bukett man knappt kan hålla om. Likadant ser jag med gullvivor i området jag bor. Jag tycker det är gamigt och ett sätt att förhålla sig till det vackraste vi har som om "bara jag får det jag kan roffa åt mig så skitsamma hur det ser ut sen"  (observera att jag inte anklagar TS för att resonera så)
    Det skriver jag under på. För tre år sen (när vi precis byggt huset) och vi bara flyttat in lite så där halvt om halvt så tittade jag ut genom matsalsfönstret en dag och såg en vuxen och ett barn som kröp runt på vår jordkällare och plockade blommor.
    Jag öppnade altandörren och bara ställde mig och kollade på dom. När dom tittade upp så frågade jag om dom hade tappat något i vår trädgård. Och fick svaret Oj jaha, jag trodde inte att det gjorde något om vi plockade lite blommor här hon (barnet) ville så gärna göra det och vi brukar plocka liljekonvaljer här.

    Jag kunde inte hålla mig så jag svarade: Vi hade ju tänkt plocka våra konvaljer som växer på vår jordkällare själv då förståss.
    Och får svar: Jaha så vi får inte pocka blommor här? Borde inte allemansrätten gälla?

    Allemansrätt i vår trädgård??? Då kände jag för att skrika åt dom att ta sig ur vår trädgård så fort benen bar dom eller så skulle jag bussa hunden på dom, men bet mig i tungan och sa det lite snällare "ja ni har ju vackra rosor i er trädgård, så jag kanske kommer och plockar lite såna nån dag då"... Då lommade dom iväg
  • Äldre 11 Jun 14:50
    #19

    Chicita, !

    Ja, och för den delen så är det precis det där med allemansrätten jag vill åt-även om man verkligen faktiskt har rätt att plocka blommor (som inte är fridlysta) på annas mark (dvs utanför trädgården, som i skog och på ängar) så kan man ju visa lite allmänvett mitt i allemansrätten. Tanken att om man tar många blad och inte så många stjälkar så räcker blommorna att plocka för fler och det blir många kvar att bara gå förbi och titta på och njuta av. Sätter man dessutom lilla foten lite nätt och försiktigt mellan bladen, behöver inte marken vara helt nertrampad efter att man plockat sina blommor.

    Missförstå mig rätt-få människor har nog plockat fler buketter än jag genom åren, så visst tycker jag man ska känna sig fri att plocka. Men med lite ödmjukhet och vördnad för skatterna naturen bjuder.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • m2012
    Äldre 11 Jun 15:02
    #20

    Hej hej!
    Jag bor i Kalmar och här blommade liljekonvaljerna över i slutet på maj. Det finns väl några enstaka kvar.
    De är fridlysta i Kalmar län men enbart om man plockar för försäljning. Det verkar gälla samma på alla ställen i landet
    http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturenochrymden/vaxter/frovaxterfanerogamer/vaxterpaforsommaren/vaxterijuni/junivaxter/liljekonvalj.6248.html

  • Äldre 11 Jun 15:05
    #21
    passionsblomman skrev 2012-06-11 14:50:43 följande:
    Missförstå mig rätt-få människor har nog plockat fler buketter än jag genom åren, så visst tycker jag man ska känna sig fri att plocka. Men med lite ödmjukhet och vördnad för skatterna naturen bjuder.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 12 Jun 20:53
    #22

    Tack för alla kloka ord! Jag har defenitivt tänkt om. Vill ju inte riskera något en sådan dag!

  • Äldre 18 May 12:11
    #23

    Jag bor i villa i Karlshamn och har stora fina liljekonvaljer som blommar i trädgården nu. Har du trädgård så kan jag rekomendera dig att odla dem där själv. De är lättskötta, blir så stora och vackra. Mvh Yvonne

Svar på tråden Plocka egna liljekonvaljer att ha som brudbukett?