• funnybunny84

dop + vigsel?

vad tycker ni om att gifta sig samtidigt som man har dop??

jag och sambon funderar nämligen på att gifta oss samtidigt som vi ska döpa våran dotter i augusti...men jag velar lite för det känns som att vi "tar" hennes dag ifrån henne på något sätt.
    båda vill ha ett litet och enkelt utan och så tänkte vi ha själva vigseln som en lite överraskning i kyrkan....först tänkte vi ha dopcermonin och när den är klar så tänkte vi ha vigselakten och dom ända som kommer veta om detta är min syster och sambons bror som kommer bli gudföräldrar åt dotter samt blir då tärna/bestman åt oss!
    Men som sagt nu vet jag inte längre....behöver bara höra vad ni tycker och få lite feedback typ! 

• Svar på tråden dop + vigsel?
  • CoG

Ni tycker inte tvärtom, att hennes dop tar lite från ER stora dag?

Hon är ju liten, hon kommer att få se bilder från sitt dop då hon blir större och sina dopgåvor har hon ju ändå.
    Men jag tror inte att hon kommer att känna att ni tagit för stor plats på hennes dag.
    En dopdag firar man ju inte direkt, det kanske ist är lite kul att hon blev döpt samma dag som ni gifte er?

Min lillasyster döptes på min födelsedag då jag blev 6 år, det har aldrig gjort henne eller mig något varken den dagen eller i efterhand.

Så tänker jag...

• Chicita

Sett ur en gästs synvinkel.

Prioriteringsskalan för mig är:
    1 Vigsel
    2 "fylla jämt"
    3 Dop
    4 Vanlig födelsedag för någon som är liten.
    5 Vanlig födelsedag för någon som är över typ 10  
    6 Vanlig middag / fest

Det betyder alltså att om jag har något annat inplanerat, som arbete exempelvis så kanske jag inte tar ledigt för att komma på dopet. Men jag skulle ha tagit ledigt om jag visste att det var en vigsel.
    Samma med om det är långt att åka, jag kanske inte åker så långt för ett dop där jag kanske till och med behöver övernatta. Men självklart gör jag det för en vigsel...
    Så du kan ju kanske räkna med att några som du vill ha med kommer att tacka nej. Ett dop är inte så stort i dagens samhälle som det var förr.

Sen skulle jag känna mig lite dum om jag satt där och inte hade någon present till brudparet utan bara den traditionella silverskeden, hängsmycket eller sparbössan till dopbarnet...
    Tja du förstår vad jag menar kanske Flört 

Jag har varit på dop som sen blev bröllop.
    Men då var det en liten hint om att något mer än dop skulle ske, och dom bjöd på middag efteråt (vilket stod i inbjudan och gjorde att alla tänkte till om att jo men då är det nog något annat också...)

Jag har också tackat nej till ett dop och missat ett bröllop bara för att jag fick frågan om att jobba den dagen... 

• funnybunny84

aldrig tänkt på att hennes dop tar lite från våran dag då!
    våran tanke från början var att det skulle vara så mysigt att ha både bröllopet och dopet samma dag men  sen vet jag inte vart dessa tankar kom ifrån...men det känns så skönt att det fortfarande är hemligt och att det bara är jag o sambon som vet om det änsåläng! 

• funnybunny84

chicita: tack för din komentar det är prcis såna tankar jag har fått som har fått mig att tveka på om vi ska ha det på samma dag men samtidigt som jag skrev innan så låter det mysigt att ha det samtidigt!

vi kommer ju bjuda på middag/lunch efter dopet så bet blir ju inte bara tårta och kaffe som det oftast brukar vara!

• Chicita
    funnybunny84 skrev 2012-06-07 12:08:08 följande:
    chicita: tack för din komentar det är prcis såna tankar jag har fått som har fått mig att tveka på om vi ska ha det på samma dag men samtidigt som jag skrev innan så låter det mysigt att ha det samtidigt!

vi kommer ju bjuda på middag/lunch efter dopet så bet blir ju inte bara tårta och kaffe som det oftast brukar vara!
    Är det viktigt att vigseln är en riktig hemlighet? 
    Eller kan ni hinta rätt tydligt om att det blir mer än bara dop?

Exempelvis formulera inbjudan någåt åt det här hållet...

Välkommen till ett dop med en twist.
    Den X/8-2012
    kl XX:XX
    Döper vi vår dotter i
    X: Kyrka

Efter dopet bjuder vi på en överraskning.

För er som önskar delta i middag efter detta 
    Fyll gärna i svarstalongen och skicka in den (alternativt) OSA till ______________
    Senast den X/7-2012
    Vänligen ange eventuella allergier vid svar.

99% kommer att räkna ut att det är en vigsel.
    Men om ni vill "skoja till det lite" så kanske "överraskningen" kan verka vara att ni bjudit in någon för att sjunga i kyrkan... 
    Och efter solosången fortsätter ni med vigseln. Så att dom som gissat att det blir vigsel kanske får den där "nehepp, vad fel vi hade då - känslan" så att dom sen får den glada bekräftelsen efteråt

• funnybunny84

chicita: tack för tipset Glad 
    vi har ju redan fixat en som ska sjung på dopet då ingen av oss gillar psalmer och vill ha det mer personligt liksom...och det är ingen som vet om att vi ska ha! 

• Chicita
    funnybunny84 skrev 2012-06-07 12:32:55 följande:
    chicita: tack för tipset Glad 
    vi har ju redan fixat en som ska sjung på dopet då ingen av oss gillar psalmer och vill ha det mer personligt liksom...och det är ingen som vet om att vi ska ha! 
    Perfekt, där har ni ju er "överraskning" Glad

Spånar vidare då...
    Låt hon som sjunger ha en fin nyplockad bukett med blommor i handen. Och när hon slutar sjunga så överlämnar hon den till dig med orden "du behöver den här bättre nu" och där kommer ett par toner från en välkänd bröllopsmarsch från organisten / kantorn... 
  • funnybunny84
    Chicita skrev 2012-06-07 12:40:17 följande:
    Perfekt, där har ni ju er "överraskning" Glad

Spånar vidare då...
    Låt hon som sjunger ha en fin nyplockad bukett med blommor i handen. Och när hon slutar sjunga så överlämnar hon den till dig med orden "du behöver den här bättre nu" och där kommer ett par toner från en välkänd bröllopsmarsch från organisten / kantorn... 
    tack för tipset Glad 
    ska snacka med sambon så fort han kommer hem ikväll Glad 
  • Chicita
    funnybunny84 skrev 2012-06-07 12:47:24 följande:
    tack för tipset Glad 
    ska snacka med sambon så fort han kommer hem ikväll Glad 
    Ja prata ihop er, det viktigaste är att ni känner att ni inte förlorar något på att ha kombinerat.
    Ett alternativ är ju annars att bjuda in till vigsel och ha överraskningsdop Flört 
  • Enilorac

Vi kommer att gifta oss samtidigt som vi döper vår son den 7 juli. Men vi har inte hållit det hemligt utan vi skrev det på inbjudningen, - Välkommen till XX dop och vår vigsel i xxkryrka 7/7 2012. Tror många har uppskattat att veta om det. Har själv varit på dop som blivit en vigsel och det har kännts lite märkligt, som många även här skriver, det känns dumt att man inte har någon present eller något till brudparet. Och ibland vill brudparet fira lite längre i och med att det blev bröllop oxå, men då har vissa bara planerat in tiden som ett dop brukar ta och sen planerat in annat på kvällen. Och då har det blivit ett litet snopet slut för brudparet.... 
    Det enda som jag känner nu med min egen erfarenhet är att man höjer förväntningarna lite i och med att det även blir bröllop. Och vår tanke va ju från början att det skulle va väldigt enkelt, att det inte skulle medföra några större merkostnader, gästerna och maten skulle vi bjuda på i vilket fall som hellst. Men det är ju ändå vi som i slutet avgör vad vi måste ha med på dagen!

• funnybunny84

Nu har vi pratat igenom allt och vi har nu bestämt oss att inte gifta oss när vi döper våran dotter! 
    sambon har känt lite som jag och ju mer vi pratade om det ju mer kändes det rätt att ha bröllopet och dopet separat! Nu gäller det bara att komma överrens om när bröllopet ska ske Glad 

• Chicita
    funnybunny84 skrev 2012-06-08 16:54:18 följande:
    Nu har vi pratat igenom allt och vi har nu bestämt oss att inte gifta oss när vi döper våran dotter! 
    sambon har känt lite som jag och ju mer vi pratade om det ju mer kändes det rätt att ha bröllopet och dopet separat! Nu gäller det bara att komma överrens om när bröllopet ska ske Glad 

Lycka till med planeringen Glad
    Vi finns här om du eller han behöver stöta och blöta idéer så ni kan skona era närståendes öron lite med bröllopsprat Flört
  • funnybunny84

tackar, det lär säkert komma en heldel frågor  under resans gång, men först så ska vi fixa dopet sen så sätts det fart på bröllopsplaneringen Flört

• Chicita
    funnybunny84 skrev 2012-06-08 17:01:18 följande:
    tackar, det lär säkert komma en heldel frågor  under resans gång, men först så ska vi fixa dopet sen så sätts det fart på bröllopsplaneringen Flört
Svar på tråden dop + vigsel?