• yorkstacy

trasigt blixtlås

jo visst.. såklart pajar själva flärpen man drar upp bilxtlåset med nu såhär 3 veckor innan bröllopet. Själva blixtlåset och själva grejen som stänger är dte inget fel på, men den biten man håller i och drar med har gått av och brytits av kan man säga. TIPS på hur man gör nu ? 

Har hört att man kan ta en säkerhetsnål att dra med, eller en nycketring, men det känns lite osäkert. Sömmerskan som klänningen var hos när detta skedde säger tat det blir ett välldigt stort jobb att byta hela dragkedjan, vilket jag kanhålla med om.

Jag tänker att jag behöver ju bara kunna dra upp dragkedjan 1 gång (på bröllopsdagen) och det är ju det aldra viktigaste!!! skulle jag sedan inte komma ur klänningen så får jag väll helt enkelt ha på mig den resten av livet.. inte mig emot ;) skämt o sido...ur kommer man alltid.

Alla tips/ ideer/ erfarenheter/ kreativa lösningar mottages mer än gärna!

• Svar på tråden trasigt blixtlås
  • 2 0 1 2

Du kom nog med det bästa förslaget själv - en nyckelring. Den är ju stark och tålig och "hållvänlig" och kan lätt träs bort när dragkedjan är uppe.

• Green

Vad är det som känns osäkert med en säkerhetsnål alt nyckelring?
    Det har varit min lösning i många slitna favoritjeans och det fungerar alldeles utmärkt!
    Ett litet minus för stil och elegans men det kan man ju ha överseende med när det gäller jeans.

Jag hade försökt att hitta en så liten och diskret ring som möjligt och sen fäst något snyggt på den så att den kan sitta kvar på klänningen. Kolla i hobbyaffärer tex Panduro!
    Alt att sätta dit en liten bit, tunnt, sidenband. Det håller inte så länge men ett par gånger upp och ner håller det för.

• Chicita

Ett gem funkar jättebra. Dra upp dragkedjan och sen drar den som hjälper dig med det bara ut gemet. Det går lätt att ta med sig om du skulle behöva fixa senare.
    Jag hade ett gem på mina arbetsbyxor i flera månader för jag orkade inte byta dragkedja Oskyldig 

• Green

Ja, gem är bra! Det hade jag helt glömt.....

• yorkstacy
    Chicita skrev 2012-06-06 21:57:25 följande:
    Ett gem funkar jättebra. Dra upp dragkedjan och sen drar den som hjälper dig med det bara ut gemet. Det går lätt att ta med sig om du skulle behöva fixa senare.
    Jag hade ett gem på mina arbetsbyxor i flera månader för jag orkade inte byta dragkedja Oskyldig 
    PERFEKT !skirver upp GEM på pack-listan! 
    Green skrev 2012-06-06 21:50:51 följande:
    Vad är det som känns osäkert med en säkerhetsnål alt nyckelring?
    Det har varit min lösning i många slitna favoritjeans och det fungerar alldeles utmärkt!
    Ett litet minus för stil och elegans men det kan man ju ha överseende med när det gäller jeans.

Jag hade försökt att hitta en så liten och diskret ring som möjligt och sen fäst något snyggt på den så att den kan sitta kvar på klänningen. Kolla i hobbyaffärer tex Panduro!
    Alt att sätta dit en liten bit, tunnt, sidenband. Det håller inte så länge men ett par gånger upp och ner håller det för.
    tänkte att de kanske går av.... men det kanske inte är så o så tänkte jag om nyckelringen fastnar----inte så snyggt! 
  • yorkstacy

TACK för tipsen... känner mig lite lugnare nu när detta verkar vara något som ni andra har bra o smidiga lösningar för. *pust*

• lilly7

Men borde inte sömmerskan sätta i en ny dragkedja gratis om det är hon som har pajat den?

• ceciliabjerling

Man kan köpa en ny  i sybehörsbutik annars :) Man klipper bort den gamla med tång (om den inte ramlat av helt) Sen är det bara att haka på den nya .

Svar på tråden trasigt blixtlås