• Solros­en03
    Äldre 6 Jun 11:22
    38412 visningar
    23 svar
    23
    38412

    Vad ger man för present till toastmaster/barnvakt/bestman?

    Vi gifter oss snart och måste komma på present att ge till toastmasterparet, till barnvakten (en familj), till bestman... och kanske ngn mer...


     


    VAD ger man och för hur stor summa ungefär? Vi har inte gott om pengar just nu...

  • Svar på tråden Vad ger man för present till toastmaster/barnvakt/bestman?
  • FelizL­ane
    Äldre 6 Jun 11:42
    #1

    Undrar det samma.. :/

  • Äldre 6 Jun 11:51
    #2

    Vi gav ett uppriktigt och genuint tack! Den absolut bästa gåvan att både ge och få tycker jag. Man måste inte alltid ge saker för att visa sin uppskattning tycker jag, speciellt inte om det är så att man inte har gott om pengar. Någon liten blombukett och ett kort tycker jag räcker om man känner att man absolut vill ge något.


  • Äldre 6 Jun 11:57
    #3

    Marsalken fick ett presentkort på cervera (1000 då han hade flyttat ihop med en tjej och för att han hade sålt sina hobbygrejer ;)


    Tärnan fick en klocka från GUESS ca 1500:-


    Toastmaster (min moster) fick ett halsband som jag inte kommer ihåg priset på.


    Värdparet (mina föräldrar) fick en weekend på ett spa-hotell (eh..jadu, vad kostade det. Det


    översteg nog inte 3500


    Ena fotografen som var tärnans pojkvän, min systers pojkvän dvs, fick ett presentkort på Stadium så han kunde köpa fler peaktröjor ;) Det var hennes förslag haha.


     


    Men vi hade inte heller gott om pengar eller vad man ska säga men vi gav det vi ville helt enklet.


     


    Om möjlighet finns så kan ni bjuda alla på middag hemma hos er :)

  • Äldre 6 Jun 12:00
    #4

    Förlåt, men om man kan ge gåvor till brudföljet + andra för flera tusentals kronor, så har man i min bok gott om pengar. Jag säger inte att det är fel om man kan och vill göra det, men att sen påpeka att man inte har gott om pengar... nej, det går inte ihop för min del. Kanske har vi inte samma uppfattning om vad gott om pengar innebär iofs.


  • Solros­en03
    Äldre 6 Jun 12:06
    #5

    Nä det var lite för dyrt för oss också, trorr inte ngn räknar med att få prsent för tusentals kronor!


    Vi kommer nog kanske ge korg med godsaker i, kanske blomma till prästen.... svårt...

  • Cosy
    Äldre 6 Jun 12:07
    #6
    daniiel skrev 2012-06-06 12:00:18 följande:
    Förlåt, men om man kan ge gåvor till brudföljet + andra för flera tusentals kronor, så har man i min bok gott om pengar. Jag säger inte att det är fel om man kan och vill göra det, men att sen påpeka att man inte har gott om pengar... nej, det går inte ihop för min del. Kanske har vi inte samma uppfattning om vad gott om pengar innebär iofs.
    instämmer, beundrar att ni gav vad ni känner för men det där är mycket pengar
    We did it on DreamHack. Geeky love
  • teddy
    Äldre 6 Jun 12:07
    #7

    Är lite inne på trådstartarens o daniiels linje... har inte heller massor att spendera på de som kommer hjälpa till, men vi kommer nog göra som såhär... har köpt in lite ljusstakar som kommer användas på bröllopsfesten o tanken är att senare ge varje hjälpsam person en sådan ljusstake tillsamans med ett tackkort typ som då både ett tack och en liten minnessak från dagen. Tror det kan falla i god jord faktiskt! kommer nog knyta en fin rosett om i "vår" färg också så bli de lite mer personligt... så, liksom två flugor i en smäll hehe! ;) 

  • Äldre 6 Jun 12:23
    #8

    En middag när korten från fotografen kommit med exklusiv förhandstitt på dessa brukar vara väldigt uppskattat och kostar inte särskilt mycket.
    Men ett ärligt tack brukar vara tillräckligt och det kan inte köpas för pengar eller ersättas med prylar. 

  • Äldre 6 Jun 12:34
    #9

    Jag har vatit totalt på 10 bröllop, av varierande storlek och inte på något av dom har det varit att brudparet gett ut gåvor till gästerna


    Och m2b har varit bestman/marskalk 5 gånger (senast nu i helgen) och han har inte fått något mer än ett hjärtligt tack för sin insatts.


    Så detta med att budparet ska ge massa dyra gåvor till följe och gäster är, enligt mitt tycke ganska en onödig post i ett annars rätt dyr tillställning som ett bröllop kan vara


    Nä, lägg isåfall då dom pengarna på lite extra tilltugg eller liknade på festen som kanske höjer stämningen för gästerna OCH er som brudpar...så kan ni alla gå där ifrån med ett OVÄRDELIGT minne för livet..


  • J2012
    Äldre 6 Jun 13:10
    #10

    Åh! Precis vad jag håller på att fundera över!
    Vår toastmaster har hjälp oss jättemycket med planeringen så han ska få fina glasunderlägg 500 kr + att vi betalar hans hotellnatt (väldigt billigt hotell!).
    Bådas föräldrar hjälper till ekonomiskt men det känns konstigt att ge dem något dyrt som tack, så de kommer få porträttfotot fint inramat.

    Men sen har vi ett helt gäng med vänner som kommer hjälpa till med småsaker: Smink, pynta kyrkan, skjuts från kyrkan, sjunga, spela osv. Vi bjuder ju på middag och fest och kanske ska det räcka (tillsammans med ett stort tack så klart!)? Det känns lite pretentiöst att ge alla en flaska vin eller något sånt + att det blir nästan hälften av gästerna som ska få en present och inte resten. Hur skulle ni tänkt?

Svar på tråden Vad ger man för present till toastmaster/barnvakt/bestman?