• Humlan

    Tips på romantikst weekendresa i Aug

    Hej hej

    Nu i Aug firar vi 1a året som gifta.
    Vi vill därför ha lite tips på en romantikst weekendresa i Sverige ( ej Göteborg eller sthlm ) eller utomlands.

    Utomlands har vi kravet att det får vara max 5 tim flygresa, ej för varmt och relativt billigt.
    Har tänkt på paris, men jag är osäker.

    Någon som har några tips till oss ??
    Tack på förhand


  • Svar på tråden Tips på romantikst weekendresa i Aug
  • Guanaca

    En annan pärla är Galway (västra Irland). Härlig atmosfär, massor av pubar, restauranger och caféer. Lagom "stor" stad, precis vid havet. Otroliga landskap runt om tex Connemara eller The Burren.

    Dublin är inte dåligt det heller - ha picknick i Phoenix Park, promenera utmed piren i Dun Laoghaire (har man tur ser man delfiner!) eller fika/ät nyfångad fisk i "havsbyn" Howth (båda ställen når man lätt med pendeltåget). Dublin har flera fina parker och massor av utbud när det gäller restauranger, pubar, kultur och nöjen.

  • aniara

    Guanaca: kanske inte det nej, men garanterat intressant. Är man inte intresserad av icke-romantiska aktiviteter är det ju bara att låta bli att åka till just Örnnästet. Salzburg är i alla fall den mest romantiska stad jag varit i och det finns mycket fint att se i och kring staden. /hon som gifter sig med en MÖP om tre veckor och kommer besöka krigsmonument på bröllopsresan

  • mjeanettek

    Paris är väldigt dyrt... Bara för info :)


    Om ni vill köra bil eller tycker om vin så kan jag rekommendera den Romanstiske Stresse i Tyskland med alla vinslott, vacker natur etc. http://sv.wikipedia.org/wiki/Romantiska_v%C3%A4gen


    Nördlingen rekommenderas! http://en.wikipedia.org/wiki/N%C3%B6rdlingen


    Det går också fint att flyga till fex Stuttgart eller Nurnberg och hyra bil.


    Humlan skrev 2012-06-05 22:18:40 följande:
    Hej hej

    Nu i Aug firar vi 1a året som gifta.
    Vi vill därför ha lite tips på en romantikst weekendresa i Sverige ( ej Göteborg eller sthlm ) eller utomlands.

    Utomlands har vi kravet att det får vara max 5 tim flygresa, ej för varmt och relativt billigt.
    Har tänkt på paris, men jag är osäker.

    Någon som har några tips till oss ??
    Tack på förhand
  • sofiasmamma

    Instämmer med flera förslag ovan, och lägger till några. Måste bara säga att Prag är den vackraste stad jag vet förutom Stockholm.


     


    Heidelberg är supermysigt!


     


    Herrgårdsweekend på Färna (jättefint spa), eller spaweekend på Orbaden i Sveriges vackraste landskap Hälsingland.


     


    Södra Europa ska man väl eg. helst undvika i augusti med tanke på värmen... (iaf om man som jag lider av den). Köpenhamn är ju en otroligt trevlig och mysig stad med mkt att se och göra.


     


    Listan är oändlig. Välj och vraka! :)


     


     

  • Humlan

    Tack snälla för alla tips. Va glad jag blir =)

    Någon som vart i venedig ? Nice ? Och kan berätta lite ?

    Tar för övringt emot ännu mera förslag Glad


  • Guanaca

    Franska landsbygden! Var i en liten by i sydvästra Frankrike, hotell med gourmetrestaurang och gubbar med baguetter under armen på gatorna. Hundra gånger mer romantiskt än dyra Paris

  • Fjärilen
    Humlan skrev 2012-06-07 22:05:40 följande:
    Tack snälla för alla tips. Va glad jag blir =)

    Någon som vart i venedig ? Nice ? Och kan berätta lite ?

    Tar för övringt emot ännu mera förslag Glad

    Nice, är himla vackert. Kan nog vara väldigt varmt i Augusti dock. De har en super söt restaurang som är som ett tivoli.

    I venedig är det super varmt i Augusti, dock är det jätte romantiskt. Kan vara super dyrt att bo i Venedig och svårt att hitta genuina italienska restauranger. Det är mycket turister där under sommarmånaderna.


    Rom är en av de mest romantiska städerna som finns, tycker jag. Man bor bra och billigare i stadsdelen trastavere och där finns bra restauranger. Kan också vara väldigt varmt i Augusti.


    Annars så kan ni ju åka till Skottland, och hyra en bil och åka runt upp i highlands. Super vacker natur och romantiska slott och billigt o bra bor man på B&B. Vi var i skottland i september förra året i 5 dagar och for runt. Super romantiskt.

    Lycka till att välja :)

  • Aniara4

    Mitt tips är att hålla koll på Groupon och liknande rabattsajter, de har väldigt ofta erbjudanden på olika hotell. Nackdelen är kanske att det inte alltid är så flexibelt och passar precis när man själv vill, och kanske finns det ibland en anledning till att hotellet behöver locka nya gäster. Men det måste absolut inte vara så! Det finns ofta herrgårdsweekender och hotell i andra länder till kanske halva priset.

    Det är ju också ett sätt att få tips på ställen man kanske inte hade kommit att tänka på innan.

  • mjeanettek

    Jag har varit både i Nice och i Venedig...


     


    Venedig;1. skulle inte ha rest ditt i Augusti, det är Italienarnas semester månad också är det extremt varm där i Augusti. Men om ni väljer att resa dit så boka ett hotell i själva Venedig. Då får du kvällen på mysiga restauranter och slipper många turister som reser dit över dagen. Du har också mer möjligheter till att åka romantisk Gondol.Ta gärna båtturer till glasriket (en ö utanför).


    Nice: âr också väldigt varmt (30grader++) i Augusti. Också där är Franksmännen och Italienarnas semestermånad. Jag hade nog valt att bo i Cannes, Juan Les Pins eller Antibes, och tatt bussen till Nice. Då får du en fin badsemester!


    Humlan skrev 2012-06-07 22:05:40 följande:
    Tack snälla för alla tips. Va glad jag blir =)

    Någon som vart i venedig ? Nice ? Och kan berätta lite ?

    Tar för övringt emot ännu mera förslag Glad
  • ElinJohan

    Vi har bokat långweekend i Barcelona i slutet av Augusti. Blev 5-stjärningt till otroligt överkomligt pris!


     


     


     

  • EmilyMattias

    Kan verkligen rekommendera Aix-en-provance i Frankrike! Var där med sambon på weekend för några år sedan och den lilla staden är som upplagd för romantik, svindyrt är det inte heller! Eller ja, ungefär som i Sverige..

  • TheD

    Frankrike i huvudtaget, Rom, London, Prag, Budapest, Barcelona....Ta ett ställe bara! :) Slott i Skottland.


    Dublin, Berlin, Wien...Listan rullar på.

  • Humlan
    ElinJohan skrev 2012-06-28 08:20:21 följande:

    Vi har bokat långweekend i Barcelona i slutet av Augusti. Blev 5-stjärningt till otroligt överkomligt pris!


     


     


     


     Oj det låter bra. Berätta gärna mera hotell och flyg och vart du bokat det någonstans

    Tack
  • Humlan

    Vi har nu bestämt oss för att skjuta på resan till Sep Pga värmen och dom höga priserna och ta en spa dag eller ngt hemma i sverige på själva bröllopsdagen.men fortfarande inte hittat nått och letandet fortsätter.

    Hur är maten ( och priserna i nice )


Svar på tråden Tips på romantikst weekendresa i Aug