• Future Mrs

    ni med låg budget

    Undrar vad en låg budget är?
    Har läst att vissa har budget på över 100 000...vi är båda studerande och har 0 kr men ska gifta oss och vill ha en liten middag som tex bbq eller liknande. Bara det att om vi bara räknar med vår närmsta släckt, som mamma, pappa, syskon och deras barn och fruar så blir vi 50 personer!

    Vad kan detta kosta igentligen?
     

  • Svar på tråden ni med låg budget
  • daniiel

    Vi hade kyrkbröllop med efterföljande 3-rätters middag och fest i en festvåning på ett hotell för 60 gäster. Vi försökte spara in på det mesta, tex brudklänning från Kina, kostym från Dressmann, skor jag redan hade, gjorde hår och smink själv osv. För oss gick hela bröllopet på ca 40 000kr.

    Självklart kan man göra det ännu billigare, det gäller bara att prioritera och planera. Försök börja med att tänka ut vad ni absolut måste ha med på bröllopet, tex en fotograf kanske eller en "riktig" brudklänning, dyra ringar osv. Försök då sätta upp en budget för varje post, hur mycket kan ni lägga på varje sak. Kolla upp vad maten skulle kosta, måste ni bjuda på mat? Kan ni önska er bidrag till festen i bröllopspresent? Hur mycket hinner ni spara? Kan ni ha knytkalas? Använda kläder ni redan har? Kan ni ha barnfritt på festen? osv osv.


  • JennyO

    Vi håller bröllopsmiddag i bygdegård med drygt 60 gäster inkl barn med buffe där lokal, mat, serveringspersonal, dukning och dekorering samt städning efter ingår för ca 11 000 kr.


    sen håller vi kostnaderna nere genom Kinaklänning, fotograf är en bekant, ringarna görs av gamla ringar från släktingar etc.


    Det finns många som tar en s k kuvertavgift från gästerna, istället för present tex.


     


    Lycka till i planeringen!

  • juliee
    Tips till alla er som letar efter en vacker brudklänning!
    När jag valde brudklänning så funderade jag först på att köpa en men så kändes det tillslut väldigt onödigt att lägga ut så pass mycket pengar. Det slutade med att en god vän till berättade att hon hade hyrt en klänning på internet och berättade att dem hyrde ut massa snygga klänningar på www.hyrahyra.se och jag blev hur nöjd som helst. Därför tänkte jag tipsa alla er som vill vara lite ekonomiska att ta en titt på den hemsidan!

    Lycka till! 
  • Future Mrs

    Får nog bara bege mig ut och kolla priser på allt...

    Klänningen kommer en vännina sy, ska bara designa den först.
    Skor kan man hitta billiga snygga som jag kommer använda mer än en gång.
    Ringar har vi redan, kommer använda våra förlåvnings ringar.
    Kostym, hyra
    Blommor, solroser som buquete och som dekoration på borden.
    Tårta kommer också en vännina göra.

    MAT och DRICKA....där känner jag att det blir dyrast :/ Knytbufee kan vara nåt kanske..eller?

    Vi ska skicka inbjudningar men inte till ett formellt bröllop, utan det kommer mer va som så att vi annonserar att vi ska gifta oss (vid en sjö nära där vi bor) och bjuder in familjen och vänner att komma och fira med oss! Att alla som vill och kan komma kan ta med sig lite mat, tex. kött att grilla, salad, gratänger, dricka osv så bjuder vi på nåt så klart, välkoms drink osv. Men det ska vara relaxt i en stuga vid sjön med grill och bad typ :)

    Hur låter det? 

  • daniiel

    Jag tycker det låter som ett bra upplägg :) Knytbuffé kan verkligen vara ett bra alternativ, så länge inte alla tar med samma sak ;P Ni skulle ju på något sätt kanske kunna be gästerna ta med något speciellt, tex att ni ber gästerna OSA via telefon och när de ringer, så kan ni tala om vad ni önskar att de tar med sig i matväg. Då kan ni ha en lista och bocka av eftersom. Ni kan ju skriva i inbjudan att ni vill ha knytkalas och önskar att gästerna tar med sig ett bidrag till buffén istället för bröllopspresenter :)


  • Future Mrs
    daniiel skrev 2012-06-05 12:10:12 följande:
    Jag tycker det låter som ett bra upplägg :) Knytbuffé kan verkligen vara ett bra alternativ, så länge inte alla tar med samma sak ;P Ni skulle ju på något sätt kanske kunna be gästerna ta med något speciellt, tex att ni ber gästerna OSA via telefon och när de ringer, så kan ni tala om vad ni önskar att de tar med sig i matväg. Då kan ni ha en lista och bocka av eftersom. Ni kan ju skriva i inbjudan att ni vill ha knytkalas och önskar att gästerna tar med sig ett bidrag till buffén istället för bröllopspresenter :)
    Hur skriver man det lite fint liksom? hahahah
  • 2 0 1 2

    Vi har nog kommit riktigt billigt undan. Dock har vi kostnad för kyrkan, 3300 kronor. Ringarna är köpta, jag hittade riktigt vackra vitguldsringar med diamanter på auktion från USA, 2750 kronor för både förlovningsring och vitguldsring. Hade då redan köpt en diamantring från Kina för 1200 kronor som jag använder intill de andra. Blivande har en titanring för ett par hundralappar som han älskar.


     


    Klänning köpte jag en kinaklänning för 970 kronor inkl. frakt (den fick jag dock av min mamma). Smycken ska jag köpa från Ebay, sett ut ett jättetjusigt set med tiara, örhängen, armband och halsband för ett par hundralappar, vita pärlor med lite strass.


     


    Smink, hår och fotografering har jag en bekant som gör för en tusenlapp (hon har makeup-studio men är ung och har precis börjat starta företag, men är väldigt duktig och estetisk) och ett kuvert.


     


    Blommor ska jag bara ha tre vita kallor, och en till tärnan = kanske 300 kronor?


     


    Kostym till blivande köper vi en ny, kostnad kanske 2500 - 3000 kronor, även skor har vi hittat till bra pris, 400 kronor, men ej köpt. Mina skor kommer hem i veckan och kostade 419 kronor på rea.


     


    Festlokalen vi valde tar 375 kronor per kuvert för trerätters. Vi blir cirka 40 personer och får då en kostnad på 15 000 kronor där servering, städning och mat ingår. Upptill detta köper vi alkohol, direktimport från Tyskland (vi lyckligt lottade som bor ganska nära och dessutom har tyska vänner med stuga i Sverige har ju lätt att köpa billigt). Vi byter ut efterrätten mot tårta och tar vickning till kvällen så en liten kostnad för detta tillkommer ju, kanske 500 kr? Hotellrum... vårt "ställe" är också en B6B där vi hade turen att boka in ett rum redan förra sommaren, det är O-ringen här i Halmstad den helgen och fanns förra sommaren bara ett enda rum kvar. Det snöt vi! Vet inte vad det kostar.


     


    Bordsdukar, dekorationer och sånt köpte jag från Ebay, kanske 500 kronor totalt.


     


    VI har den stora förmånen att ha en relativt känd musiker i bekantskapskretsen som spelar gratis för oss.


     


    Inbjudningskorten kanske kostade 500 kronor att tillverka, vi ska också ha lite papper till festprogram och vigselprogram.


     


     


    Kostnad cirka 35 000 kronor, för vigsel i fin kyrka, trerätters på en underbar lokal på landet, fri "bar", övernattning för oss, blommor, smycken, kläder och bordsdekoration (av detta har vi dock köpt en hel del redan, och vi får bidrag från våra föräldrar på totalt 20 000 kronor vilket underlättar en hel del). Jag är nöjd med våra fynd och känner att vi hade haft svårt att komma billigare undan!

  • daniiel
    Future Mrs skrev 2012-06-05 16:51:11 följande:
    Hur skriver man det lite fint liksom? hahahah
    Jadu, fråga Chicita, hon är bra på att rimma ;P Annars tycker jag inte att man behöver krångla till det så mkt, utan man kan bara skriva det rakt på sak.

    "Välkommen på vigsel mellan XX och XX
    Den XX/XX -201X
    Klockan XX.XX
    Vigselplats (sjön)

    Efter vigseln är ni varmt välkomna att äta middag tillsammans med oss i vår stuga.
    Vi tänkte oss ett knytkalas, så istället för presenter önskar vi oss ett bidrag till buffén.

    Klädsel: Sommarfint (kavaj eller vad ni nu vill ha).
    Under dagen (eller kvällen) kommer det finnas badmöjligheter, så glöm inte badkläder om ni vill ta ett dopp.

    OSA senast XX/XX till XX (telefonnummer).
    Ring gärna för mer information."

    Det är bara ett snabbskrivet förslag, så jag menar absolut inte att ni ska skriva precis så. Jag tänkte mer bara att man behöver inte krångla till det, utan försök vara ganska rakt på sak och ta med det som är viktigt.
  • Juni 2012

    Har ni tänkt knytis så planera för hur gästerna ska få med sig maten till festplatsen i sommarvärmen. Dessutom, var kan de kylförvara maten under själva vigseln?
    Kallskuret kött som står i sommarhet bil = inte helt bra kanske

    Men knytis är ju en jättemysig idé! Solig

  • daniiel
    Juni 2012 skrev 2012-06-05 18:34:47 följande:
    Har ni tänkt knytis så planera för hur gästerna ska få med sig maten till festplatsen i sommarvärmen. Dessutom, var kan de kylförvara maten under själva vigseln?
    Kallskuret kött som står i sommarhet bil = inte helt bra kanske

    Men knytis är ju en jättemysig idé! Solig
    Jag tänkte på det också, men antog att gästerna kunde lämna det i stugan under vigseln, eftersom vigseln skulle vara vid en sjö i närheten där. Det är dock en mycket bra sak att tänka på :)
  • Green

    Vi har 35 gäster och slutnotan blir ca 20 000:-
    Då ingår cateringbuffe, dricka till maten, alkohol och groggvirke. kaffe och tårta +en oplanerad brudklänning Oskyldig
    Hade jag hunnit fixa maten själv så hade jag nog kunnat kapa en hel del!
    Man behöver ju inte alkohol men annars kan man ju hålla sig till vin/öl till maten och kanske en avec?! Fri bar är ju överflödigt om man inte har gott om pengar.

    Det som lätt kan springa iväg i pengar är: Ring, klänning, kostym, håruppsättning/smink/naglar, brudbukett och bröllopstårta.

    Vi har vanliga tårtor, dom är supergoda! Heter det bröllopstårta är det minst dubbelt så dyrt.
    Jag ska inte beställa bukett utan hoppas på blommorna i trädgården, funkar inte det så köper jag bukett över disk på fm. Mycket billigare!

  • Future Mrs
    daniiel skrev 2012-06-05 18:23:05 följande:
    Jadu, fråga Chicita, hon är bra på att rimma ;P Annars tycker jag inte att man behöver krångla till det så mkt, utan man kan bara skriva det rakt på sak.

    "Välkommen på vigsel mellan XX och XX
    Den XX/XX -201X
    Klockan XX.XX
    Vigselplats (sjön)

    Efter vigseln är ni varmt välkomna att äta middag tillsammans med oss i vår stuga.
    Vi tänkte oss ett knytkalas, så istället för presenter önskar vi oss ett bidrag till buffén.

    Klädsel: Sommarfint (kavaj eller vad ni nu vill ha).
    Under dagen (eller kvällen) kommer det finnas badmöjligheter, så glöm inte badkläder om ni vill ta ett dopp.

    OSA senast XX/XX till XX (telefonnummer).
    Ring gärna för mer information."

    Det är bara ett snabbskrivet förslag, så jag menar absolut inte att ni ska skriva precis så. Jag tänkte mer bara att man behöver inte krångla till det, utan försök vara ganska rakt på sak och ta med det som är viktigt.
    Ja men skit bra ju! Tack för förslaget :)

    Och det där med maten och hetan...jaaa du...får lista ut det.

    Tack alla för idear och förslag. 
Svar på tråden ni med låg budget