tärna13 skrev 2012-06-04 02:31:06 följande:
Jag tycker precis som daniel har skrivit att folk kan tycka och jag kan lova dig att folk kommer tycka ni är snåla och att om ni vill "bjuda" folk på ERAT bröllop där NI ska gifta er OCH det är NI som vill att personerna ni bjuder in ska komma tycker jag att då får man stå för kalaset också.
Som gäst vill man köpa en bröllopspresent för den summan man vill inte någon summa ni bestämmer.
Jag har full förståelse för att man tar betalt för baren men hela bröllopet! Komigen!
Jag har fått inbjudningar till sådana bröllop men jag har tackat nej av principen för vill man gifta sig och ha mat och ha pompa och stå så är det man själv som får stå för kalaset, inte en vänner och bekanta.
Släkt och vänner har inte bett om mat och dryck, det är ju ni som vill ha det.
Du ser TS, redan här börjar det ;P Jag tycker dock absolut inte att ni ska ta åt er av vad människor här på BT skriver, för hade vi gjort det, så hade vi inte haft kuvertavgift. Jag kan ju tala om att alla våra vänner kom på bröllopet, förutom en som hade en jättestor släktträff samma helg som var planerad sedan innan vi skickade ut inbjudningarna och hon hade dessutom just gjort slut med sin pojkvän som är kompis med min make (så vi lärde känna tjejen här) och han skulle komma på bröllopet. Vi hade allt från fattiga studenter (tex ensamstående studerande pappa) till bokstavligt talat miljonärer på bröllopet och ingen klagade över kuvertavgiften. De flesta sa "Men, ska ni inte ta mer i kuvertavgift?" och "Oj, får vi allt det här för kuvertavgiften, wow!".
I min umgängeskrets/familj är det dock vanligt att man hjälps åt. Alla tar med sig sitt, alla hjälps åt att betala och kuvertavgift vid större tillställningar (tex bröllop) är mer en regel än ett undantag. Vi vill hjälpas åt att fira och måste inte bli bjudna på allt och få allt serverat gratis för att vilja umgås med och fira de vi tycker om! Det är de personerna vi brydde/bryr oss om vad de tycker, inte några okända här på BT och jag rekommenderar att ni gör på samma sätt - bry er inte om vad vi på BT tycker och tänker, utan utgå från människorna i er närhet som faktiskt kommer få en inbjudan.