• chesa

Både få pengar för middag och bar till självkostnadspris?

Hej!
    Jag funderar hur vi ska göra på vår bröllopsfest..vi vill ha festbidrag till maten ( kuvertpris 200:- / pp) och sen har självkostnadspris i baren, ev. en gratis drinkbiljett  var och resten självkostn.pris, låter vi snåla då? eller hur ska vi göra och skriva i inbjudan?
    Festbidraget har vi för att vi har allt och vill inte ha massa presenter så då får de betala för maten istället och självkostnadspris i baren vill vi ha för att det inte ska bli sån fylla..är vi konstiga då? eller snåla? och hur skriver man i inbjudan isåfall? 

• Svar på tråden Både få pengar för middag och bar till självkostnadspris?
  • daniiel

Vi hade så. Vi tog en kuvertavgift för maten och efter middagen fick de som ville handla alkoholhaltiga drycker i hotellets bar. Vi bjöd på valfri dryck till maten, tårta och kaffe. Det gästerna betalade för var alltså exakt bara deras mat. Vi bjöd även på dryck före middagen och alkoholfria alternativ hela kvällen. Jag har absolut inget intresse av att betala för andra människor fylla, utan det är något de får bekosta själva.

Självklart kommer det alltid finnas de som tycker det är snålt att inte bjuda på allt och tycker att man ska bjuda färre människor, bjuda på enklare typ av bröllop eller skjuta upp bröllopet tills man har råd.

Huvudsaken är ju trots allt att ni känner er bekväma med ert val och att ni tror att era gäster kommer vara okej med det valet. Jag hade absolut inte haft något emot det alls, utan tyckt att det var ett bra upplägg! :)

• daniiel

Just ja, i ibjudan skrev vi att "Istället för presenter, så ber vi om en kuvertavgift på XXkr/person." och sedan hänvisade vi till vår bröllopshemsida för ytterligare information. Där skrev vi "Ni som vill äta middag tillsammans med oss är vamt välkomna att göra det mot en kostnad av XXkr/person." och vi skrev menyn på hemsidan, så att folk fick veta vad de betalade för och så att de kunde säga till om eventuell specialkost. Under menyn skrev vi "Valfri dryck till maten ingår." och under det skrev vi "Om ni önskar ytterligare dryck senare under kvällen kan ni köpa det i hotellets bar. Den har öppet till kl.01.00 och det går bra att betala med kort". Samma info hade vi sedan i festhäftet på bröllopsfesten också.

Ja, vi skrev också väldigt tydligt på hemsidan att vi "Vänligt men bestämt undarber oss presenter!".

• tärna13

Jag tycker precis som daniel har skrivit att folk kan tycka och jag kan lova dig att folk kommer tycka ni är snåla och att om ni vill "bjuda" folk på ERAT bröllop där NI ska gifta er OCH det är NI som vill att personerna ni bjuder in ska komma tycker jag att då får man stå för kalaset också.

Som gäst vill man köpa en bröllopspresent för den summan man vill inte någon summa ni bestämmer.

Jag har full förståelse för att man tar betalt för baren men hela bröllopet! Komigen!

Jag har fått inbjudningar till sådana bröllop men jag har tackat nej av principen för vill man gifta sig och ha mat och ha pompa och stå så är det man själv som får stå för kalaset, inte en vänner och bekanta.
    Släkt och vänner har inte bett om mat och dryck, det är ju ni som vill ha det.

• Johannalun

Vi har också önskat oss pengar, men inte satt en specifik kuvertavgift, utan man får ge valfri summa. Vi känner att vi har alla "saker" vi kan tänkas behöva, pengarna vi får kommer tt gå till altanbygge.
    Vi kommer att bjuda på en "mingeldrink", brudskål, vin eller öl till maten samt alkoholfria alternativ för hela kvällen, men sedan kommer vi att ha betalbar.

• Tveket

Tärna13: Kuvertavgiften brukar vara en  står för en del av maten, inte HELA bröllopet!

• daniiel
    tärna13 skrev 2012-06-04 02:31:06 följande:
    Jag tycker precis som daniel har skrivit att folk kan tycka och jag kan lova dig att folk kommer tycka ni är snåla och att om ni vill "bjuda" folk på ERAT bröllop där NI ska gifta er OCH det är NI som vill att personerna ni bjuder in ska komma tycker jag att då får man stå för kalaset också.

Som gäst vill man köpa en bröllopspresent för den summan man vill inte någon summa ni bestämmer.

Jag har full förståelse för att man tar betalt för baren men hela bröllopet! Komigen!

Jag har fått inbjudningar till sådana bröllop men jag har tackat nej av principen för vill man gifta sig och ha mat och ha pompa och stå så är det man själv som får stå för kalaset, inte en vänner och bekanta.
    Du ser TS, redan här börjar det ;P Jag tycker dock absolut inte att ni ska ta åt er av vad människor här på BT skriver, för hade vi gjort det, så hade vi inte haft kuvertavgift. Jag kan ju tala om att alla våra vänner kom på bröllopet, förutom en som hade en jättestor släktträff samma helg som var planerad sedan innan vi skickade ut inbjudningarna och hon hade dessutom just gjort slut med sin pojkvän som är kompis med min make (så vi lärde känna tjejen här) och han skulle komma på bröllopet. Vi hade allt från fattiga studenter (tex ensamstående studerande pappa) till bokstavligt talat miljonärer på bröllopet och ingen klagade över kuvertavgiften. De flesta sa "Men, ska ni inte ta mer i kuvertavgift?" och "Oj, får vi allt det här för kuvertavgiften, wow!".

I min umgängeskrets/familj är det dock vanligt att man hjälps åt. Alla tar med sig sitt, alla hjälps åt att betala och kuvertavgift vid större tillställningar (tex bröllop) är mer en regel än ett undantag. Vi vill hjälpas åt att fira och måste inte bli bjudna på allt och få allt serverat gratis för att vilja umgås med och fira de vi tycker om! Det är de personerna vi brydde/bryr oss om vad de tycker, inte några okända här på BT och jag rekommenderar att ni gör på samma sätt - bry er inte om vad vi på BT tycker och tänker, utan utgå från människorna i er närhet som faktiskt kommer få en inbjudan.
  • Nudax
    tärna13 skrev 2012-06-04 02:31:06 följande:

Vet inte om du jälv planerar bröllop just nu.... men om du gör det borde ju ju veta att 200kr/ person i kuvertavgift knappast bekostar hela bröllopet =P I vart fall inte om man som TS verkar ha en bokad restaurang med serverad mat.
  • millemill

TS- vi har också gjort samma sak!

Vi skrev i inbjudan att vi inte vill ha presenter, men hoppas att gästerna istället kunde vara med och bidra till en härlig bröllopsfest. Och att de kunde sätta in 250:- på ett konto.

Om det spårar ur här i tråden, ta inte åt dig, det är ett vanligt fenomen i sådana här forum. ;)

• augustesen

Vi har önskat oss pengar i bidrag och kommer ha bar till självkostnadspris, dock är vi på ett eget ställe så blir ju betydligt billigare dricka än på tex hotell/restaurang. Men vi vill inte ha något fyllslag så då får dom betala en slant.

Kuvertavgift är ingenting har jag emot, ofta sparar ju gästerna pengar på att det finns en "satt summa" att ge bort. Men samtidigt tycker jag att man lika gärna kan önska sig pengar. Det sticker inte lika mycket i folks ögon. Men som sagt är ju samma sak egentligen så vill man vara säger på att få in en viss summa kan man ju sätta en avgift. 

• llinda81

vi önskade oss pengar eller resepresentkort, som ska ju ska gå till vår bröllopsresa. o då fick ju gästerna själva bestämma om de ville ge oss kontanter eller presentkort. Men det är ju klart ni kan ta kuvertavgift, men jag tror att gästerna hellre ger bort pengar om det är pengar i present än betalar kuvertavgift.. men de e ju bara va jag tror, men jag tycker absolut inte att det är något fel i att önska kuvertavgift! sen betalbar e väl helt ok, dock hade inte vi de, men skulle jag bli bjuden på ett bröllop med betalbar så hade jag ju gått på det ändå, men ni tänker väl bjuda på någon dricka som hör till maten o tårta o så? annars kan de ju bli lite att det ser snålt ut...

men hur ni ska skriva de vet jag ej

kanske såhär:

ist för presenter önskar vi oss xxkr i kuvertavgift, vi har redan brödrost osv..(alltså vi vill INTE ha några presenter )

när det gäller alkoholhaltiga drycker kommer det att finnas en bar ni själva får köpa er dricka i, utöver drickan till mat, tårta osv..

sånt e fasen skitsvårt o formulera så de blir bra, men ett litet försök till förslag iaf!

• Anneli256

Det är nog olika hur folk uppfattar saker..o vad dom har för erfarenheter tidigare. Personligen så har jag fått tacka nej till inbjudan men då var kuvertpriset mycket högre ung 600 pp dvs 1200 kr / två personer, till detta kom hotell, resa, ev ny klänning.. så det fanns helt enkelt inte pengar. Men erat kuvertpris är rimligt tycker jag.

Om det inte handlar om kostnaden för er del, så hade jag kanske valt att skriva att ni önskar ett bidrag till resa eller annat istället. Givetvis formulerat på ett bra sätt..Men det är en smaksak. vi hade det önskemål om bidrag till en resa och dom flesta skänkte en slant efter deras egen förmåga.

Angåend bar till självkostnadspris så är nog det också olika hur man upplever det. En del kanske tycker att ni är snåla.. medan andra nästan tar för givet att baren kostar extra. Det hela beror ju även på om man har en "egen bar" eller det är hotell eller liknande. Kostnaderna kan ju variera enormt. Jag fick tom frågan strax innan bröllopet från toastmadame.. Ja sen är det väll självkostnadspris i baren.. Nääääää svara jag.. hon blev ganska förvånad.

Allt beror nog på hur man lägger fram saken och vad dom ni bjuder har för erfarenheter tidigare.. Frågan är tycker du / ni själv att det är snålt? Finns det andra möjligheter.. i så fall?

Argumentet att man inte vill bekosta andras fyllor tycker jag inte håller riktigt.. då finns ju alternativet att ha ett helt alkoholfritt bröllop istället. Det är många som har det numera

• 2 0 1 2

Jag tycker det låter snålt och gnidet. Jag har förståelse för folk som väljer att ta ut kuvertavgift för en del av kuvertkostnaden, men att både betala sin mat och dessutom festen efteråt? Det var lite väl magstarkt i mina ögon. Dessutom känner folk sig ofta dumma om de kommer tomhänta.

• Chicita

200:- är mindre än vad jag brukar lägga på en bröllopspresent och jag har inga problem med betalbar.
    Så jag hade nog kommit med en present också.

Om det är snålt eller inte hänger mer på vad ni har för umgänge, om det är fler som haft kuvertavgift eller om alla alltid bjuder på överdådig lyx liksom...

Om ni vill ha betalbar för att det inte ska bli fylla så kan jag säga att då måste det vara dyrt om det ska ge önskad effekt.
    Att lägga 200:- i baren för en helkväll (om man går efter standardpriserna) och få kanske 10-20 drinkar, vinglas eller öl är ju inget som avskräcker den som dricker för att bli full.
    Det är i så fall bättre att ha en bemannad bar (det kan fortfarande vara betalbar) där den som står i baren inte serverar starkare drinkar än 4:or och kanske kan "råka" göra en alkoholfri drink till den som börjar bli lite för full... Eller blanda lättöl och mellanöl... Eller vin med alkoholfritt vin... osv... 

• chesa

Tack allihopa för alla positiva OCH negativa reaktioner, jag tar inte åt mig så mycket av det negativa, jag vill bara veta vad folk tycker och om jag ska sammanfatta det ni har frågat mig angående alkohol så är  de  200:- inte att folk betalar hela kalaset, vi bjuder ju självklart på mingel efter vigseln, brudskål, vin till maten och som jag sa, ev en drinkbiljett men sen får de betala  mellan 10-20:- i baren just för att det inte ska bli lika mycket " fylla" som om det skulle ha varit fri bar och såhär tänkte jag skriva om kuvertavgiften: 

"Vi har nu bestämt oss för att bli man och maka.Vi tycker om er alla och vill ingen försaka. Så därför kära vänner vill ni vårt bröllop göra till saga.Skippa presenten och låt oss hellre mottaga Ett festbidrag till maten på vår bröllopsfest (200 kr). För vi vill så gärna se er som vår bröllopsgäst." Hur låter det?

Ang betalbar på ca 10-20:- per dryck så vet jag inte hur jag ska formulera det, det ville jag höra lite från er om ni har några förslag.. och sen tycker jag att 200:- inte är spec mycket pengar att lägga på maten eftersom det är ungefär det man lägger på en present enl mig..och de får ju dessert med tårta också och det betalar de inte för..

• Chicita
    chesa skrev 2012-06-04 19:21:36 följande:
    Tack allihopa för alla positiva OCH negativa reaktioner, jag tar inte åt mig så mycket av det negativa, jag vill bara veta vad folk tycker och om jag ska sammanfatta det ni har frågat mig angående alkohol så är  de  200:- inte att folk betalar hela kalaset, vi bjuder ju självklart på mingel efter vigseln, brudskål, vin till maten och som jag sa, ev en drinkbiljett men sen får de betala  mellan 10-20:- i baren just för att det inte ska bli lika mycket " fylla" som om det skulle ha varit fri bar och såhär tänkte jag skriva om kuvertavgiften: 

"Vi har nu bestämt oss för att bli man och maka.Vi tycker om er alla och vill ingen försaka. Så därför kära vänner vill ni vårt bröllop göra till saga.Skippa presenten och låt oss hellre mottaga Ett festbidrag till maten på vår bröllopsfest (200 kr). För vi vill så gärna se er som vår bröllopsgäst." Hur låter det?

Ang betalbar på ca 10-20:- per dryck så vet jag inte hur jag ska formulera det, det ville jag höra lite från er om ni har några förslag.. och sen tycker jag att 200:- inte är spec mycket pengar att lägga på maten eftersom det är ungefär det man lägger på en present enl mig..och de får ju dessert med tårta också och det betalar de inte för..
    Det låter bra

Vi skrev helt enkelt "Efter middagen finns en bar öppen till självkostnadspris. Så glöm inte att ta med lite växel" 
  • anne87

Vi har också så, eller vi har inte önskat oss någon fast summa utan "ett bidrag till bröllopsresan" och sen kommer vi ha en bar till självkostnadspris. Jag tror inte att folk tycker vi är snåla, om inte annat så har alla tackat ja förutom en så det tar jag som ett gott tecken.

Själv skulle jag inte ha problem med att ge pengar/ betala en avgift och betala i en självkostnadsbar. Jag kommer med glädje på mina vänners bröllop :)

Jättebra formulering :). Vi kommer ha samma pris och skrev bara "Vi bjuder på dryck till maten sedan kommer det finnas en bar till självkostnadspris."

• millemill
    chesa skrev 2012-06-04 19:21:36 följande:
    Tack allihopa för alla positiva OCH negativa reaktioner, jag tar inte åt mig så mycket av det negativa, jag vill bara veta vad folk tycker och om jag ska sammanfatta det ni har frågat mig angående alkohol så är de 200:- inte att folk betalar hela kalaset, vi bjuder ju självklart på mingel efter vigseln, brudskål, vin till maten och som jag sa, ev en drinkbiljett men sen får de betala mellan 10-20:- i baren just för att det inte ska bli lika mycket " fylla" som om det skulle ha varit fri bar och såhär tänkte jag skriva om kuvertavgiften:

Jaa, jättebra formulerat! :)
Svar på tråden Både få pengar för middag och bar till självkostnadspris?