• Bmw

    Hur gjorde ni med era tärnor?

    Jag funderar mest över hur ni som valde att ha brudtärnor gjorde med klänningarna till dem. Stod ni för kostnaden eller fick dom betala dem själva eller delade ni på kostnaden? Och var det ni som bestämde hur ni ville att de skulle se ut? Färg och modell?

  • Svar på tråden Hur gjorde ni med era tärnor?
  • minttus

    Mina tärnor betalade sina klänningar själva. Vi letade efter klänningarna tillsammans men de fick ganska fria händer. Vårat färgtema är rosa , silver och vitt, så jag ville att de skulle välja klänningen i någon rosa nyans. Den ena tärnan har sin klänning i dimrosa medans den andra har i mycket mörkare rosa jag tror att den färgen heter fuschia. Ena tärnan är gravid och kommer att vara i vecka 32 så det gick inte alls att hitta likadana klänningar plus att båda förälskade sig i sina klänningar .


    De har valt att ha likadana halsband och jag har köpt armband till de som de får som ett litet tack på bröllopsdagen när vi görs iordning hos frisören.

  • ninisbrud

    Min tärna har betalat sin själv, men vi tittade tillsammans.. Tips kolla tradera mycket fina klänningar till bra pris.

  • daniiel

    Jag betalade klänningarna och jag valde färg och modell med deras godkännande :) Hade de betalat själva hade de fått mkt mer att säga till om angående klänningarna. Jag sa också att om de inte riktigt tyckte om klänningarna, så fick de absolut byta om efter vigseln. Ingen av dom ville dock det.


  • Anneli256

    Jag ville bestämma både modell och färg.. givetvis så fick tärnorna säga vad dom tyckte innan beställningen gjordes. Vi beställde från Tidebuy och det var vi som betalade klänningarna. Ung 2600 kr för alla tre. Det var även som ett tack för att dom ville vara mina tärnor. Dom ställde upp väldigt mycket spec en av dom.. nr två läste en dikt i kyrkan och ordnade festprogram, nr tre sjöng på festen. Dom har fått behålla sina klänningar. Dom fick även ett halsband. Frisyr och smink gjorda av frisör och stylist studerande ( = mkt billigare) men jättefint. Personligen är jag glad att vi hade möjlighet att ge dom detta. Plus att vi tjejer fick en hel förmiddag tillsammans när vi blev fixade :)

  • MalinH84

    Jag har tre tärnor och de har fått välja själva, både modell och nyans av blått. Jag har dock lagt fram vad jag tycker är fint, och alla tre tycker samma som mig så de har valt mörkblå axelbandslös klänning. En tärna födde barn för två veckor sedan, så hon har dock inte köp än, vill vänta tills hon fått lite av sin gamla figur tillbaka. Men de andra två klänningarna är jättefina. De betalar dem själva, så det är därför jag inte känner att jag kan bestämma helt själv. De får även välja skor själva, men de frågar alltid mig vad jag tycker.

    Jag tänkte ge dem en present på bröllopsdagen när vi gör oss iordning. Förmodligen blir det ett halsband eller armband eller något liknande.

    Näbbklänningarna hade vi från början sagt att de får betala själva, men nu när vi köpt dem bestämde vi oss för att vi betalar.

  • Chicita

    Vi hade ju medeltidsbröllop så mina tärnor sydde sina själva för det är inte så lätt att hitta och köpa.
    Jag hade två krav, det ena var att det skulle vara en 1300-talsmodell och det andra kravet var att något skulle vara grönt.
    (vilket ju i praktiken kan betyda en blå klänning med ett grönt band eller liknande).
    Dom fick erbjudande om att få hjälp med 500:- 
    (500:- räcker långt om man syr själv, när man inte väljer dom dyraste tygerna)
    Samma för marskalkerna, även om dom inte skulle ha klänning då Flört Och dom fick även prata ihop sig om färg på tabarden.

    Vi var noga med att säga att dom inte behövde sy efter samma mönster, inte välja samma tyger osv osv, vi ville att det skulle vara individuellt.
    Marskalkerna valde ändå att göra likadana skjortor (tunikor) , tabarder och byxor. Men dom sydde dom på varsitt håll så det blev ju ändå små skillnader, precis som det ska vara.

    Tärnorna sydde efter samma mönster, dom satt till och med hemma hos varandra och sydde tillsammans, men dom blev helt olika ändå klänningarna. Och det gröna blev ett guldaktigt tyg som skiftade lite i grönt, som den ena tärnan fodrade sina ärmar med, och den andra tärnan hade lite mer framträdande på sin klänning...

    Ingen av dom, varken tärnor eller marskalker ville ha några pengar... 

    Och så här fina blev vi (en marskalk hamnade utanför bilden till höger)



     
  • augustesen

    Vi kikade runt tillsammans tärnorna och jag men vi bor utspritt i landet så var inte det lättaste. Jag ville beställa från någon Kina-sida för att inte råna dom helt då de betalade för klänningen själva. Sen såg jag en superfin klänning på H&M i passande färgtema för 499:- som alla tyckte var ok. Alla behöver dock lämna in dom till en sömmerska då passformen inte var 100 %.
    Planerar att köpa örhängen + halsband till dom mer hår och smink får dom stå för själva. Hade gärna köpt allting men det finns det 0:- i bugeten..hihi dom har jobb men inte jag :p


  • JuliBrud89

    Jag sa till mina tærnor att jag vill att klænningen ær turkos, men att dom tyvær fick betala sjælva. Men till slut køpte jag hem klænningar till mina 3 tærnor från ebay :) Och ær stooooooormførnøjd med dom!!

  • Bmw

    Okej, ja det är just som är för mig också, mina tilltänkta tärnor bor på båda på annan ort och jag vet att dom har helt olika kroppsform. Så det känns som att dom ska ha likadana klänningar inte är en möjlighet. Jag vill ju att klänningarna ska sitta bra/passa dom , och att det ska kännas bra för dom. Det är huvudsaken känns det som!

  • Sebastiána

    Jag gav min brudtärna fria händer, vet att hon har god smak, så hon betalade klänningen själv. Marskalken var mer senfärdig så när tärnan köpt klänning (i goooood tid) fick han tips på vad han kunde matcha med.

  • Tveket

    Mina tärnor betalar sina klänningar själva men mitt enda krav va att de skulle trivas i sina klänningar. Jag hade gärna betalat deras klänningar men tyvärr finns det inte pengar till det.

  • MalinLarsson

    Jag har två tärnor och jag sa till dem att de fick ha precis vad de ville (förutom en lång vit klänning då :P). De fick ha vilken färg och modell som helst. Eftersom vi inte betalar deras klänningar så ville vi heller inte säga till dem vad de ska ha på sig. Men, söta som de är, så har de gemensamt hittat likadana klänning i grönt (vårat tema är grönt och vitt)! De är jättefina och då kände jag verkligen att jag valt rätt tänor när de gjorde detta gemensamt och tänkte på temat och allt för vår skull :)

  • mirre01

    vi har betalat tärnornar samt näbbarnas klänningar vi har även bestämt färg & modell som dom godkänt,

Svar på tråden Hur gjorde ni med era tärnor?