• Amelia
    Äldre 31 May 13:49
    4382 visningar
    13 svar
    13
    4382

    får inte ha egen ingångsmusik

    idag fick jag äntligen tag i vår präst, och vi har bokat tid för en träff nästa vecka.
    jag har läst mycket om andra brudpar som haft egen ingångsmusik istället för den traditionella brudmarschen, och jag vill väldigt gärna ha suzzie tappers låt Visst finns mirakel som vår ingångslåt.
    först så är musiken till den så himla fin och texten stämmer in precis på mig och min sambo.
    men vår präst sa nej!Förvånad

    hon tyckte att det då inte blev en vigsel gudstjänst , att det blev nåt helt annat då.
    så pratade hon om att deras kantor kanske kunde spela den om jag hade någon som kunde sjunga,
    men när vi står där framme vid altaret.

    jag vill ju ha den när vi går in!

  • Svar på tråden får inte ha egen ingångsmusik
  • Äldre 31 May 13:57
    #1

    Det är sällan som en präst motsätter sig musiken så länge det inte är typ "highway to hell" eller liknande.

    Förklara hur viktigt det är för er att ni får gå in gemensamt till denna. Att det inte motsäger själva gudstjänsten på något sätt och att ni inte gör det för att vara respektlösa. Utan att det helt enkelt skulle betyda väldigt mycket för er.

    Gudstjänsten hänger inte på vilken musik ni går in till, utan på vad prästen säger under själva gudstjänsten.
    Sen är det ju givetvis upp till prästen att få säga nej. Men prata med henne igen du...

  • Dazzle
    Äldre 31 May 14:02
    #2

    Här är en tråd jag ska följa då jag är jätteoroad över just detta och inte fått till vårt möte med präst och kantor förrän nu (vigsel 7/7).

    Jag hade bytt präst. Ring kyrkan eller prästen och säg att ni är kristna och vill vigas av en präst som delar er tro och vill medverka till att er vigselgudstjänst blir just så fördjupad som ni önskar. Jag är rädd att vår kantor inte kommer kunna lära sig vår utgångslåt som är ganska avancerad (vi har fått en vikarie) och om han inte kan tänker jag kräva att kyrka anställer någon som kan och vill vara med och skapa min största kristna stund - då jag visar gud att jag deltar i att vårda hans jord genom att funnit någon att älska och bilda familj med.

    Lycka till!!!

  • camill­aasell
    Äldre 31 May 15:50
    #3
    Chicita skrev 2012-05-31 13:57:47 följande:
    Det är sällan som en präst motsätter sig musiken så länge det inte är typ "highway to hell" eller liknande.

    Förklara hur viktigt det är för er att ni får gå in gemensamt till denna. Att det inte motsäger själva gudstjänsten på något sätt och att ni inte gör det för att vara respektlösa. Utan att det helt enkelt skulle betyda väldigt mycket för er.

    Gudstjänsten hänger inte på vilken musik ni går in till, utan på vad prästen säger under själva gudstjänsten.
    Sen är det ju givetvis upp till prästen att få säga nej. Men prata med henne igen du...
    Haha. Min blivande och brudföljet ska faktiskt gå in just till Highway to hell :) Det var inga konstigheter för vår präst hon tyckte att det var jättekul!
  • Äldre 31 May 16:34
    #4
    Dazzle skrev 2012-05-31 14:02:02 följande:

    Här är en tråd jag ska följa då jag är jätteoroad över just detta och inte fått till vårt möte med präst och kantor förrän nu (vigsel 7/7).

    Jag hade bytt präst. Ring kyrkan eller prästen och säg att ni är kristna och vill vigas av en präst som delar er tro och vill medverka till att er vigselgudstjänst blir just så fördjupad som ni önskar. Jag är rädd att vår kantor inte kommer kunna lära sig vår utgångslåt som är ganska avancerad (vi har fått en vikarie) och om han inte kan tänker jag kräva att kyrka anställer någon som kan och vill vara med och skapa min största kristna stund - då jag visar gud att jag deltar i att vårda hans jord genom att funnit någon att älska och bilda familj med.

    Lycka till!!!


    Det där funkar kanske om man faktiskt är kristen, men det är långt ifrån alla som gifter sig i kyrkan som är det.
    Om man inte är det så kan det kanske bli lite pinsamt om prästen ställer några frågor.

    Det är inte bara att "byta präst" om man inte får som man vill. Kyrkan tillhandahåller en präst, om man vill byta så får man oftast fixa fram en egen präst som då får jobba på sin lediga tid och gratis (eftersom dom inte har rätt att ta ut ersättning).

    Jag tror inte heller att ni kan kräva en annan kantor utan det är nog också upp till er själva i så fall att ordna fram någon och i så fall själva betala ersättning till denne.
    camillaasell skrev 2012-05-31 15:50:55 följande:
    Haha. Min blivande och brudföljet ska faktiskt gå in just till Highway to hell :) Det var inga konstigheter för vår präst hon tyckte att det var jättekul!
     Poängen var ju att de flesta präster inte har något emot annan musik Tungan ute
    Just Highway to Hell tog jag som exempel bara för att om dom har åsikter om musiken så brukar det vara om texten är något som går emot kyrkans ståndpunkt. Alltså som säger emot bibeln eller handlar om helvetet mm.
  • Äldre 31 May 19:23
    #5

    Jag misstänker att invändningen inte är just över låtvalet utan att ni vill spela upp den från CD-skiva, eller hur?
    Och det är en synpunkt som jag kan kan förstå. Kyrkor är bygda med akustik för att levande musik och röster ska kunna höras bra var man än sitter. Men med en cd-spelare så blir ljudet oftast bara dåligt och skrälligt = noll stämning. En del kyrkor har riktiga ljudsystem och då kan man kanske spela upp en låt på skiva. Men långt ifrån alla kyrkor har detta - för att det inte behövs, de har en finfin akustik ändå utan dagens teknik.
    Jag personligen skulle absolut inte avsäga mig chansen till att få en duktig musiker (kantorn) att spela bara för mig, det är inte så ofta man får chansen till en specialbeställd konsert till ens egen ära Tungan ute. Jag har varit på en gudstjänst där de spelade en låt på CD spelare, låten i sig var säkert fin, men ljudet var outhärdligt, tog verkligen bort all stämning. Skulle ni inte kunna fråga om kantorn kan spela låten istället för att ha den på skiva? Det kommer prästen säkert inte ha något emot.

    Det andra alternativet är att göra som prästen föreslog - att ha den som solosång.

  • Amelia
    Äldre 31 May 20:38
    #6

    jo hon föreslog att ev deras kantor kunde spela den istället och om jag hade nån som kunde sjunga den. men jag tycker ju melodin är så fin i visst finns mirakel, som jag inte tror kantorn kan spela den

  • Äldre 31 May 20:42
    #7

    Melodin kommer kantorn kunna spela däremot kommer du ju inte få samma sound som på CD-skivan. Det kan bli väldigt fint och mäktigt ändå, underskatta inte kyrkans akustik.

  • Äldre 31 May 21:30
    #8
    Dazzle skrev 2012-05-31 14:02:02 följande:

    Här är en tråd jag ska följa då jag är jätteoroad över just detta och inte fått till vårt möte med präst och kantor förrän nu (vigsel 7/7).

    Jag hade bytt präst. Ring kyrkan eller prästen och säg att ni är kristna och vill vigas av en präst som delar er tro och vill medverka till att er vigselgudstjänst blir just så fördjupad som ni önskar. Jag är rädd att vår kantor inte kommer kunna lära sig vår utgångslåt som är ganska avancerad (vi har fått en vikarie) och om han inte kan tänker jag kräva att kyrka anställer någon som kan och vill vara med och skapa min största kristna stund - då jag visar gud att jag deltar i att vårda hans jord genom att funnit någon att älska och bilda familj med.

    Lycka till!!!


    Läste inte detta inlägg tidigare. Men alltså, jag tror inte att du kan kräva att kyrkan där du ska gifta dig (en dag, nej, knappt en timme) ska anställa (för gott?) en person som kan ställa upp på dina specifika krav. Kyrkan tillhandahåller en kantor, men om hen inte passar så tror jag att du får vara så god att betala en annan ur din egen ficka. För DIG är det kanske din största stund, men om du tänker på ALLA andra som gifter sig i kyrkan, eller döps, eller begravs... tror du verkligen att det är hållbart att alla dessa människor ska kunna kräva av kyrkan att de ska anställa personal som till punkt och pricka motsvarar deras önskemål???
  • Äldre 1 Jun 08:37
    #9
    Dazzle skrev 2012-05-31 14:02:02 följande:

    Här är en tråd jag ska följa då jag är jätteoroad över just detta och inte fått till vårt möte med präst och kantor förrän nu (vigsel 7/7).

    Jag hade bytt präst. Ring kyrkan eller prästen och säg att ni är kristna och vill vigas av en präst som delar er tro och vill medverka till att er vigselgudstjänst blir just så fördjupad som ni önskar. Jag är rädd att vår kantor inte kommer kunna lära sig vår utgångslåt som är ganska avancerad (vi har fått en vikarie) och om han inte kan tänker jag kräva att kyrka anställer någon som kan och vill vara med och skapa min största kristna stund - då jag visar gud att jag deltar i att vårda hans jord genom att funnit någon att älska och bilda familj med.

    Lycka till!!!


    Fast det kan man förstås inte kräva. Församlingen tillhandahåller en organist/kantor, och duger inte han/hon så får man ordna egen musiker.
  • Tveket
    Äldre 1 Jun 09:39
    #10

    Förlåt om jag kapar tråden, men måste organisten/kantorn spela på orgel eller kan man be honom använda piano istället? Va inne i en kyrka härom veckan där någon spelade piano och det var så otroligt vackert att jag hellre hade sett att piano användes än orgel.

  • Äldre 1 Jun 20:17
    #11
    Tveket skrev 2012-06-01 09:39:46 följande:

    Förlåt om jag kapar tråden, men måste organisten/kantorn spela på orgel eller kan man be honom använda piano istället? Va inne i en kyrka härom veckan där någon spelade piano och det var så otroligt vackert att jag hellre hade sett att piano användes än orgel.


    Det tror jag inte att de måste? Det är nog mer brukligt. Om det finns ett piano i kyrkan så kan ni ju alltid fråga. Men i vår kyrka så finns det inget piano.
  • Grodpr­insens brud
    Äldre 1 Jun 20:26
    #12

    Jag hade nog letat bland de sånger som prästen föreslår och om inget passar så hade jag frågat om det går att byta präst. Det blir jättetråkigt om det inte blir som man drömmer om. JAg minns när äldste sonen, nu 4 år, skulle döpas. Vi hade valt en präst som vi visste var glad och hade humor etc men när vi bad att få sjunga "jag tänder ett ljus för barnet i min famn" som ju sjungs i kyrkans egna babyträffar så blev det NEJ, det är ingen dopsång.. Och den känslan var ingen höjdare..
     


  • Äldre 1 Jun 22:54
    #13
    Grodprinsens brud skrev 2012-06-01 20:26:42 följande:
    Jag hade nog letat bland de sånger som prästen föreslår och om inget passar så hade jag frågat om det går att byta präst. Det blir jättetråkigt om det inte blir som man drömmer om. JAg minns när äldste sonen, nu 4 år, skulle döpas. Vi hade valt en präst som vi visste var glad och hade humor etc men när vi bad att få sjunga "jag tänder ett ljus för barnet i min famn" som ju sjungs i kyrkans egna babyträffar så blev det NEJ, det är ingen dopsång.. Och den känslan var ingen höjdare..
     
    Här undrar ju jag då, ville ni byta en psalm mot den sången, eller ville ni ha den också, utöver psalmerna? För om det ska vara en psalm enligt ordningen, får mann inte ersätta den med andra sånger/visor. Däremot tycker jag det låter konstigt om prästen skulle ha något emot en ytterligare sång utav den typen du nämner.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden får inte ha egen ingångsmusik