• Myris

"Kan" man ha det så här? Vigsel & fest.

Sambon och jag har bestämt hos för att gifta oss i början av sommaren 2013 på våran 5-årsdag =)

Det är långt kvar men vi har ändå börjat spåna lite på hur vi vill ha det hela. Vi är nästan helt överens, förutom när det gäller vilka vi ska bjuda.

Vi har sett ut ett litet kapell, som ligger jättevackert i närheten av där vi bor.

Vi vill inte ha något stor bröllop alls, jag skulle kunna tänka mig vigsel med bara vittnen men sambon vill ha större så vi har bestämt att mötas på halva vägen så att säga.

Så här var planen från början: Vigsel i kapellet och liten mottagning hemma hos svärföräldrarna i större "partytält". De bor så underbart vackert, på foten upp mot ett berg och en sjö precis intill.
    Smörgåstårta alt kallskuret med potatisgratäng, tårta & kaffe samt dryck.
    Bröllopsfest vid något annat tillfälle i Byggdegård, en stor anledning till det är att vi har två barn som jag vill kunna vara med hela min bröllopsdag och barn på fest passar inte alls ihop samt att vi vill ha fest för våra vänner men vill ha själva bröllopsdagen liten och personlig.

Gästerna: Mitt önskemål: Våra barn, föräldrar, mor/far-föräldrar, syskon med respektive.
                        Sambons önskemål: Samma som jag men även närmaste vännerna.

Jag har det problemet att om jag bjuder mina närmaste vänner, som är mina kusiner, "måste" jag bjuda alla andra kusiner & deras barn samt respektive samt farbröder, mostrar & fastar.

Med kusiner och deras respektive samt barn, fastrar, mostar, och farbröder, kompisar SAMT familjen blir det 95 personer!

Mitt önskemål är max runt 20 gäster. Samt fest för alla de övriga vid ett annat tillfälle.

Jag behöver TIPS på hur man på ett fint sätt bara bjuder de man verkligen vill ska komma utan att känna kravet på att om man bjuder en så måste man bjuda alla.

Min släkt är tyvärr sådan, att det blir orättvist annars.

Ett annat problem är även detta med mottagningen/festen. Jag vet att folk förväntar sig stor bröllopsfest efteråt. Hur hanskas man med det?

Tacksam för hjälp i röran.

• Svar på tråden "Kan" man ha det så här? Vigsel & fest.
  • Chicita

Egentligen så kan ni inte hindra någon att gå på själva vigseln om ni vigs i kyrkan.
    Kyrkan är ju en allmän plats och den som vill får gå dit för att delta i gudstjänsten (som ju en vigsel är).

När det gäller att bjuda in så måste ni känna det själva.
    Ni skulle kunna skicka ut inbjudningarna till båda "festerna" samtidigt.
    Till de som är bjudna på den första så får dom också en inbjudan till andra festen och kan ju välja om dom vill gå på den också.
    Dom som bara blir bjudna på den andra kan ju välja om dom ändå vill vara med på själva vigseln. Men att ni talar om på ett snällt och trevlig sätt att direkt efter vigseln så kommer ni att fira med era närmaste.
    Om då kusinen som "bara" fått inbjudan till andra festen blir sur över att hon/ han inte fick komma på första firandet så kan ni ju hänvisa till att denne inte räknas till dom allra närmaste då ni inte träffas så ofta. Men att ni gärna kan göra något åt det i framtiden... 

• BlivandeFruD

Vi planerar också för bröllop till nästa sommar, och kommer även vi fira 5 år tillsammans då :)

Jag känner precis som dig, att jag bara vill bjuda de närmsta (det vill säga föräldrar, mor-och farföräldrar, syskon och syskonbarn). Då blir vi ca 25 personer och det är lagom tycker jag, då jag vill kunna prata och umgås med de som kommer.

Sedan har vi tänkt bjuda över alla vänner på en grillkväll, där alla tar med sig något att grilla + dryck så står vi för potatissallad/gratäng, sallad och tårta.

Men ALLA får komma på vigseln i kyrkan. Och jag räknar med att alla våra vänner förstår varför vi väljer att endast fira med våra familjer efteråt. Ibland tänker man nog för mycket tror jag. Det är ju en grej att inte bli bjuden alls, och att få vara med vid vigseln + en fest efteråt även om den är någon vecka senare... Hoppas ni kan komma överrens tillsammans.

• Myris

Visst vet jag att alla har rätt att komma till vigseln. Men i detta kapellet får man inte plats så många i som närmare 100 personer och bjuda till vigseln är inget jag tycker man gör om man inte bjuder till mottagningen efteråt.
    Jag önskar nämligen ett litet bröllop & med nästan 100 personer är det inte litet längre.

Inbjudan till festen som kommer bli vid ett senare tillfälle kommer inbjudningarna skickas senare, och jag hoppas att de få vi bjuder in till vigsel & mottagning kan försöka hålla tyst om vilket datum vi gifter oss. Vorde ju trevligt om de som vi verkligen vill ska komma får plats i kapellet också.

• Chicita

Nog för att många här inne är ledsna över att deras släkt och vänner inte pratar så mycket om bröllopet som dom hade trott. Men om du vill att  någon ska hålla tyst så brukar det ju bli tvärt om istället.
    Det räcker ju med att någon försäger sig eller att dom sätter upp inbjudan på kylskåpet (som många ju faktiskt gör för att inte glömma bort det själva).

Jag skulle nog ändå skickat inbjudan till festen samtidigt även om du inte skriver ut vilket datum och tid som vigseln är på dom inbjudningarna.
    Så att du liksom kan förklara att vigseln är för de närmaste.

Kan ni inte skicka ut en inbjudan som ser ut ungefär så här?

Kalle & Anna
    Bjuder in till fest
    för att fira att vi gift oss.
    Festen hålls i bygdens Bygdegård
    (adress)
    Kl 17,00 den X/X-2013

Vigseln sker tidigare i kretsen av de närmaste 

• Cicci90
    Myris skrev 2012-05-31 17:55:21 följande:
    Inbjudan till festen som kommer bli vid ett senare tillfälle kommer inbjudningarna skickas senare, och jag hoppas att de få vi bjuder in till vigsel & mottagning kan försöka hålla tyst om vilket datum vi gifter oss. Vorde ju trevligt om de som vi verkligen vill ska komma får plats i kapellet också.
    Skriv på inbjudan att ni gifter er i "hemlighet". Fast med en bättre formulering ;)
    Så förstår de nog att ni inte vill att de pratar om det :)
Svar på tråden "Kan" man ha det så här? Vigsel & fest.