• Beatas­brandb­ilar
    Äldre 30 May 14:07
    8288 visningar
    24 svar
    24
    8288

    Har ni skrivit äktenskapsförord?

    Hur har ni gjort? Äktenskapsförord eller inte? Kommer ni ha gemensam ekonomi efter bröllopet eller fortsätta med enskild? Pengar är ganska oviktigt när man är kär och sams men händer det nått kan det genast bli ganska viktigt..

  • Svar på tråden Har ni skrivit äktenskapsförord?
  • AnnL
    Äldre 30 May 14:10
    #1

    Äktenskapsförord. Mest för att min sambo har tre företag.. Lika bra att "göra upp" ifall att. Jag anser inte att jag ska ha del av hans företag Glad

  • Äldre 30 May 14:26
    #2

    Inget äktenskapsförord.
    Vi har haft gemensam ekonomi i 10 år nu (9,5 år ca innan bröllopet) och det har aldrig varit några problem.

    Vi har byggt hus gemensamt, och om något mot all förmodan skulle hända så får han ta huset. Det har jag sagt från början.
    Jag vill helst inte att det säljs och jag har inte råd att behålla det även om han skulle fortsätta betala halva lånet.
    Han däremot har ekonomi att ta över även min del av lånet, även om han skulle få leva otroligt snålt, under förutsättning att jag inte börjar kräva att han ska lösa ut mig också.

  • Lillis­82
    Äldre 30 May 14:36
    #3

    Vi kommer ha äktenskapsförord. Precis som AnnL skriver så är det mestadels för att min kill har fem bolag som jag inte anser mig ha rätt till om vi skulle gå skilda vägar. 

    Sen så tycker båda han och jag att det är bra att ha då man precis som du säger är sams och lyckliga nu, men skulle något hända så vet man ju faktiskt inte vilken typ av person man blir då. Och då är det lika bra att ha allt svart på vitt.

    Vi kommer fortsätta som vi har nu med undantag för att vi öppnar ett gemensamt sparkonto och ett konto för mat och boende och dylikt. Sen så anser vi båda att vi har rätt att göra vad vi vill med de pengar vi tjänar in som vi har kvar efter det.. det är så vi kört i 6 år och det finns ingen mening att ändra ett vinnande koncept.. Glad

  • Äldre 30 May 15:25
    #4

    Kan kanske förtydliga att med "gemensam ekonomi" så menar jag att den som råkar ha plånboken med sig betalar. Och den som har pengar när räkningarna ska betalas betalar dom. Vi har inte ett gemensamt konto utan lönen går in på våra privata konton.
    Om jag vill köpa något för mina pengar så gör jag det. Om det är något dyrt som kan påverka min möjlighet att betala något annat den månaden, tja då får jag höra med maken om det är ok för honom att ta någon mer räkning eller betala maten vid nästa storhandling osv.
    Jag la ut för tornerspelsbiljetter för makens mellanbror och sambo, och när dom frågade efter kontonummer så hade jag inte min bankdosa i närheten, så dom fick betala in det på makens konto... Strunt samma, pengarna hamnar ju i samma familj liksom. Flört 

    Självklart är det bra att ha ett äktenskapsförord om den ena tar med sig mycket mer in i äktenskapet än den andra. Men vi har inga såna saker. 

  • Äldre 30 May 15:39
    #5

    Självklart äktenskapsförord! och vi kommer fortsätta ha egen ekonomi, dvs vi delar på alla fasta kostander och mat och restaurangbesök mm men allt annat är vårat privata så man kan spendera på precis vad man vill och spara förstås. Vi älskar att spara

    Tänk även på att äkenskapsförord skyddar även om man går in med lika för om tex drar på sig skulder under äktenskapet så delar man även på dessa vid skilsmässa.

  • Äldre 30 May 15:41
    #6

    Jag har en fråga angående detta som nån kanske kan svara på: är det vanligt att man skriver äktenskapsförord på rena pengar? För jag ser ju vitsen med att ha ett äktenskapsförord kring ett företag eller en sommarstuga som släkten haft i många år etc. men för mig känns det konstigt att ha ett äktenskapsförord på mina tillgångar. Jag undrar om det går och om det är vanligt alltså :)

  • Äldre 30 May 16:42
    #7

    Självklart går det att skriva äktenskapsförord på sina tillgångar och där ingår även sparpengar oavsett om det är rena pengar eller placerade i fonder, aktier eller liknande. Det är ju inte alltid ens tillgångar är låsta i företag eller fastigheter utan många har ju andra placeringar från eget sparande eller arv.

  • Avella­na
    Äldre 30 May 18:17
    #8

    Men alltså, en följdfråga då (från en till inhoppare i tråden...) om jag tex ärver eller får en gåva så är det väl ändå mitt och bara mitt oavsett om jag har äktenskapsförord eller inte.... eller?

  • Äldre 30 May 18:34
    #9
    Avellana skrev 2012-05-30 18:17:56 följande:
    Men alltså, en följdfråga då (från en till inhoppare i tråden...) om jag tex ärver eller får en gåva så är det väl ändå mitt och bara mitt oavsett om jag har äktenskapsförord eller inte.... eller?
    Nej inte alls. Det är bara om givaren skrivit uttrykckligen att det är "enskild egendom"  som det är "ditt" annars hamnar allt i giftorätten om ni saknar äktenskapsförord. Ännu en anledning till att skriva äkteskapsförord.
  • livet är bra fint ändå
    Äldre 30 May 18:35
    #10

    Jag undrar samma sak som Avellana! Min blivande vill skriva äktenskapsförord men jag vet inte... Han är den av oss som kommer ärva en vacker dag, hans föräldrar äger hus och sånt men det gör inte mina. Så han vill inte att jag ska få tillgång till det och/eller de pengar han har på banken om vi skiljer oss. Men det har man väl inte ändå tänker jag?

Svar på tråden Har ni skrivit äktenskapsförord?