• Sofi K

Förmiddagsbröllop. Vem har erfarenhet?

Hej!

Jag och fästmannen planerar bröllop till nästa sommar och vi inser att det är allt bra mycket planering för rellativt kort tid :)

Vi har fått en tanke om att kanske ha förmiddagsvigsel. Tanken blir då följande upplägg:

Vigsel runt 10.
    Lunch för familj och allra närmaste vänner, säg 20 st kl ca12.00-14.00- där de får möjligheten att hålla sina tal osv då.
    Festen börjar för det stora sällskapet runt 14.00 och varar sedan till småtimmarna.

Vad tror ni? Är det praktiskt genomförbart eller är det till att ta sig vatten över huvudet.

Har någon varit på ett bröllop som börjar på förmiddagen? Vad finns det för vett och ettikett som skiljer det från "vanliga" eftermiddagsbröllop?

Sen är det så att jag kommer från en tradition där bröllopsfesterna är mat och tal och spex, oftast med en brudvals, men utan "disco"-delen...
    Vi skulle vilja stoppa in ett parti av line- eller square-dance också mitt i festen. Med alla gäster. Är det nått man kan få till tro??

• Svar på tråden Förmiddagsbröllop. Vem har erfarenhet?
  • Sofi K

Puffar lite!

Ni måste i för sig inte ha erfarenhet... men en åsikt kanske?

• JesFre

Har ingen erfarenhet men tänker att om du ska få håret uppsatt/bli sminkad etc så kommer det få bli väldigt tidigt. Även vid eftermiddags bröllop kan man ju få gå upp tidigt men om vigseln är redan 10... Bara min spontana tanke. Hoppas att ni får en underbar dag när än ni väljer att lägga vigseln Glad

• Sofi K

Visst sjutton. vad dumt, inser ju att frisyren kan ta några timmar, men... hade varit så roligt om man kunde få använda kläder och hår och alla förberedelser lite mer än...8 timmar :)

• FelizLane

Tänker också att det blir en hiiiiiiiimla låååång dag. 

• Sofi K
    Juni 2012 skrev 2012-05-29 22:27:46 följande:
    Vi viger oss kl 10 :)
    Vad härligt att höra! Hur lägger ni upp dagen? Är det långt kvar dit? vad ska ni hinna innan och vad för typ av fest har ni sen?
  • eragylf

Hej! Vår vigsel börjar kl.11, dock skippar vi festen. Vi kör vigsel - lunch - tårta. Sen vi till ett hotell och firar själva, iallafall till och börja med.

Jag ska göra hår + make själv, så jag tror inte att det blir stressigt.. Frisyren bör inte ta mer än 30 minuter, likaså sminket.

Jag kan väl hålla med om att det kanske blir en väldigt lång dag, men å andra sidan - många som gifter sig på eftermiddagen stiger nog upp tidigt ändå, p.g.a nervositet, och även för att åka till frisör osv..

• Juni 2012
    Sofi K skrev 2012-05-31 19:17:07 följande:
    Vad härligt att höra! Hur lägger ni upp dagen? Är det långt kvar dit? vad ska ni hinna innan och vad för typ av fest har ni sen?
    Det är nästa fredag :)

Innan ska vi väl klä på oss och jag ska fixa håret (själv, ingen frisör) och m2b ska kamma skägget. Tungan ute Hunden ska rastas och under promenden ska jag klippa en fin bukett av naturens skatter (läs: lupin m.m)
    Sen är det dags att gå ner till busshållplatsen och åka ner till kyrkan.

På kvällen ska vi gå ut och äta tillsammans Hjärta

Fest är det två dagar senare, på söndagseftermiddagen, då bjuder vi på massa hembakt fika, kaffe och tårta hemma i vår lägenhet :)

Fotas ska vi också göras, vet dock inte vilken dag det blir, vi spanar på väderleksprognosen och hoppas att m2b slutar i skaplig tid någon fin dag.
  • eragylf
    Juni 2012 skrev 2012-05-31 19:35:51 följande:

Innan ska vi väl klä på oss och jag ska fixa håret (själv, ingen frisör) och m2b ska kamma skägget. Tungan ute Hunden ska rastas och under promenden ska jag klippa en fin bukett av naturens skatter (läs: lupin m.m)

Fest är det två dagar senare, på söndagseftermiddagen, då bjuder vi på massa hembakt fika, kaffe och tårta hemma i vår lägenhet :)

Fotas ska vi också göras, vet dock inte vilken dag det blir, vi spanar på väderleksprognosen och hoppas att m2b slutar i skaplig tid någon fin dag.
    Låter jätte mysigt! Kul att fler är inne på samma idé som en själv.. :)
  • Sofi K
    eragylf skrev 2012-05-31 19:35:26 följande:

Hej! Vår vigsel börjar kl.11, dock skippar vi festen. Vi kör vigsel - lunch - tårta. Sen vi till ett hotell och firar själva, iallafall till och börja med.

Jag ska göra hår + make själv, så jag tror inte att det blir stressigt.. Frisyren bör inte ta mer än 30 minuter, likaså sminket.

Jag kan väl hålla med om att det kanske blir en väldigt lång dag, men å andra sidan - många som gifter sig på eftermiddagen stiger nog upp tidigt ändå, p.g.a nervositet, och även för att åka till frisör osv..

Det låter som ett sunt tänk! Så ni har "bara" lunch på en restaurang eller hur gör ni? Gifter ni er kyrkligt eller borgerligt? Tänker ni att ni ska ha någon fest senare eller hur går tankarna?
  • Sofi K
    Juni 2012 skrev 2012-05-31 19:35:51 följande:

Tycker det låter som ett väldigt trevligt upplägg. Avslappnat på något vis! Det känns så ofta som att folk stressar ihjäl sig på morgonen innan vigseln, så man inte kan njuta av vad som faktiskt är det viktiga på dagen.

Har ni bjudit vänner? eller bara de närmaste? Hur många blir ni, rätt och slätt?

• eragylf
    Sofi K skrev 2012-05-31 19:54:43 följande:
    Det låter som ett sunt tänk! Så ni har "bara" lunch på en restaurang eller hur gör ni? Gifter ni er kyrkligt eller borgerligt? Tänker ni att ni ska ha någon fest senare eller hur går tankarna?
    Som det är bestämt än så länge är det bara lunch och tårta, och först en borgerlig vigsel. Sen har vi bokat ett hotellrum, och kommer nog att gå ut och äta, bara jag och min kille (man, haha). Vi har lite lösa planer på att kanske gå ut på kvällen, i såna fall får den som vill följa med. Har även pratat om att ha fest vid första bröllopsdagen eller så.. Men frågan är om någon är intresserad av vår bröllopsdag förutom oss? Haha :)
  • Sofi K

Mysigt! Blir säkert kanon! haha, det beror lite på hur nära folk står er kanske. jag tror att jag är intresserad av mina bästa vänners ettåriga-bröllopsdag men kanske inte om det är en vän man träffar lite då och då eller en kusin som man mest gick på bröllopet för att man "fick inbjudan..."

Men det skulle ju i varje fall vara ovanligt inslag att ha festen året efter

• eragylf
    Sofi K skrev 2012-05-31 20:22:20 följande:

Mysigt! Blir säkert kanon! haha, det beror lite på hur nära folk står er kanske. jag tror att jag är intresserad av mina bästa vänners ettåriga-bröllopsdag men kanske inte om det är en vän man träffar lite då och då eller en kusin som man mest gick på bröllopet för att man "fick inbjudan..."

Men det skulle ju i varje fall vara ovanligt inslag att ha festen året efter

Jo, men det är väl så :) Ja, ovanligt skulle det vara iallafall.. Men vi får se, just festen känns inte så viktig för oss. Vi insåg tillslut att vi drömde om ett äktenskap och inget bröllop... Kändes otroligt skönt när vi kom på den här idén, då det verkligen är "vi" :)
  • snowstars

Spontant tänker jag att det blir en väldigt lång dag för era gäster också. Särskilt de närmaste som inte ens får en "paus" över lunchen men ska hänga med från 10 på morgonen in på småtimmarna.. De lär ju också få kliva upp tidigt och fixa sig och så vidare. Tänker bara att man kanske inte orkar festa ända in på småtimmarna då? Fast jag utgår ju från mig själv och jag är ingen festprisse direkt.

• Darling Daisy

Hej Sofi!

Jag tycker att ni har ett kanonbra upplägg!
    Kan ju vara att jag är lite partisk - vårt bröllop var nästan lika dant (förra sommaren)!

Så här gjorde vi:

Vigsel i kyrkan kl 11. 
    Fotografering m alla gäster på kyrktrappan och en snabbfotografering med bara oss utanför kyrkan.
    Alla åkte egna bilar hem till oss (ca 1 mil).
    Lunchbuffé (med fri bordsplacering) i stallet
    Mingel
    Kaffe och tårta kl 15 (eller så)
    Mingel
    Grillbuffé kl 19 (inkl lite tal och spex) i stallet
    Dans i logen hela natten (vi gick sist - kl 03)

Alla var bjudna till hela dagen.

Fördelar med upplägget:
    Vi fick en helt underbar lång dag med alla våra vänner och släktingar. 
    Många av våra gäster bor en bit bort från oss, så vi träffar dem inte så ofta. Därför ville vi ha en chans att prata mer med dem, jag har annars märkt att det ofta blir så ont om tid på bröllop (man hinner i alla fall inte prata så mycket med brudparet som man kanske vill). Nu när vi var brudpar så ville vi verkligen kunna sätta oss ner o prata strunt med moster Agnes ett tag, utan att missa förrätten eller så.
    En del gäster åkte till oss dagen innan (ställde husbilen hos oss och sov där), en del åkte 30 mil på morgonen och en del hyrde rum i närheten. Ingen klagade på tiden!!!
    Våra gäster har barn mellan 5 mån och 10 år, alla barn var med på vigseln och lunchen utan problem (tips: lekhörna!!). Till kvällen hade alla föräldrar fixat barnvakt (förutom de små som ammades).

Nackdelar:
    Det blir en lång dag. Jag var väldigt trött innan kaffet, då satt jag och stirrade dumt framför mig i lekhörnan tio minuter.  
    Du måste hitta en frisör som tycker att det är kul att ta emot dig kl 07!
    Om man bjuder på både lunch och middag, blir det lite dyrare. Det går också åt mer dricka under en lång dag (både alkoholfri och alkoholhaltig).

I stort vägde fördelarna upp nackdelarna med råge. Skulle vi göra om det skulle vi inte ändra på något!! Alla gäster var nöjda. Flera säger att det var det roligaste bröllop de varit på! 

Tips: 
    Ta hjälp med det ni behöver för att inte stressa för mycket (vi fick fantastisk hjälp av gästerna som kom dagarna innan och fixade med dukning och blommor oombedda)!
    Se till att ni har mycket dricka, både vatten, läsk samt alkohol om ni vill bjuda på det. Det är viktigt att gästerna och ni kan dricka ordentligt under dagen för att inte få vätskebrist. 
    En lekhörna är superbra för alla barn. Vi hade lite olika plastdjur, såpbubblor, klistermärken, ritpapper och ballongdjur mm. Det höll barnen glada hela eftermiddagen.
    Var tydliga i informationen med vad ni eftersträvar med dagen. Vi skrev tex att klädseln skulle anpassas till gräsmatta och betonggolv.
    Ha bra serveringspersonal! Vi fick tag på tre toppensuperduktiga tjejer som roddade hela festen helt på egen hand (från kl 11 till kl 03)!!
    Se till att lokalen funkar för upplägget, så att alla får plats även om det regnar länge. Vi hade ett stort stall (där maten serverades), en loge m dansgolv, en "lounge" i vedboden, trädgårdsmöbler på lite olika ställen samt ett partytält på 5x8 m.
    Slappna av och ha roligt!
    Njut av er dag och alla era gäster!

Ursäkta mig för BTs längsta inlägg
    Säg till om du vill veta mer! 

• Juni 2012
    Sofi K skrev 2012-05-31 19:57:48 följande:

Tycker det låter som ett väldigt trevligt upplägg. Avslappnat på något vis! Det känns så ofta som att folk stressar ihjäl sig på morgonen innan vigseln, så man inte kan njuta av vad som faktiskt är det viktiga på dagen.

Har ni bjudit vänner? eller bara de närmaste? Hur många blir ni, rätt och slätt?

På vigseln blir det bara vi, vittnen och präst (samtiga bekanta till oss sedan innan)

På fikat blir det mina föräldrar, m2b´s föräldrar med respektive, min + m2b´s bror, båda med dam + två döttrar.
    M2b´s morföräldrar. Sen tre kompisar var. Ca 20 pers alltså. Vår lgh är 48 kvm. Tungan ute

Det blir avslappnat och "vi".
  • Lyckorus

Hej på er!
    Jag hoppar gärna in i den här tråden också, tror min och pojkvännens bröllopsplaner passar in här. :)
    Vi kommer gifta oss i slutet av sommaren, men har länge funderat på hur vi ska gifta oss. Båda två har från första stund känt att vi varken vill ha ett påkostat eller stort bröllop, helst har vi viljat bara vara vi två.
    Men så känns det inte helt rätt att planera för det när vi vet att flera av våra nära och kära vill delta på vår bröllopsdag, så nu tror vi att vi kommit fram till den bästa lösningen för oss:

Vi gifter oss borgerligt i en vacker natur vid staden där vi bor. Vi låter familj, släkt och vänner få veta tid, plats och datum när vi ska vigas så att de får komma och titta om de vill och kan. Efter vigseln tänkte vi bjuda på en fika för att fira och umgås en stund. Sedan åker vi två iväg och spenderar resten av dagen och kvällen för oss själva, vi har inte pratat så mycket om vad vi skulle göra än, men ett mysigt restaurangbesök och kanske sova borta vore något. Vad tror ni om det? Vi tänker att med det här upplägget stänger vi inte ute någon, samtidigt som vi bara får ägna oss åt varandra.

Vi kommer istället lägga pengar på en resa som vi länge drömt om att göra som därför skulle bli den ultimata bröllopsresan! :)

• eragylf
    Lyckorus skrev 2012-06-03 23:47:36 följande:
    Hej på er!
    Jag hoppar gärna in i den här tråden också, tror min och pojkvännens bröllopsplaner passar in här. :)
    Vi kommer gifta oss i slutet av sommaren, men har länge funderat på hur vi ska gifta oss. Båda två har från första stund känt att vi varken vill ha ett påkostat eller stort bröllop, helst har vi viljat bara vara vi två.
    Men så känns det inte helt rätt att planera för det när vi vet att flera av våra nära och kära vill delta på vår bröllopsdag, så nu tror vi att vi kommit fram till den bästa lösningen för oss:

Vi gifter oss borgerligt i en vacker natur vid staden där vi bor. Vi låter familj, släkt och vänner få veta tid, plats och datum när vi ska vigas så att de får komma och titta om de vill och kan. Efter vigseln tänkte vi bjuda på en fika för att fira och umgås en stund. Sedan åker vi två iväg och spenderar resten av dagen och kvällen för oss själva, vi har inte pratat så mycket om vad vi skulle göra än, men ett mysigt restaurangbesök och kanske sova borta vore något. Vad tror ni om det? Vi tänker att med det här upplägget stänger vi inte ute någon, samtidigt som vi bara får ägna oss åt varandra.

Vi kommer istället lägga pengar på en resa som vi länge drömt om att göra som därför skulle bli den ultimata bröllopsresan! :)

Ungefär samma upplägg som oss.. Vi har dock lunch istället för fika. Efter vigsel + mat har vi bokat ett hotellrum. Vi planerar att gå ut och äta och fokusera på varandra :) Men självklart vill vi ju inte hindra någon från att ta del av vår dag. Känns bra att viktiga personer i våra lite får vara med, då vi vet att dom vill

Svar på tråden Förmiddagsbröllop. Vem har erfarenhet?