• Äldre 29 May 15:02
    5300 visningar
    12 svar
    12
    5300

    Rädd för stel stämning?

    Hej!


    Jag och min fästman planerar att eventuellt ställa till bröllop nästa sommar. Vi vill ha en trevlig dag, med vänner och familj och räknar med att vi blir ungefär 60-70 stycken.


    Nu till problemet - våra familjer har inte umgåtts någonting tidigare, och jag har dessutom skilda föräldrar med nya respektive. Jag är så rädd att det kommer bli så stel stämning och ingen pratar med varandra typ. Eller att nån babblar och bli högljudd eller opassande och skämmer ut sig. (Ja, det är en befogad oro då det hänt på fester med denne person förut...)


    Jag drömmer alltså om ett avslappnat, familjärt bröllop där alla är bekväma och kan sitta och snacka. Men är livrädd. Jag har en lätt social fobi, och är inte helt bekväm med att vara i rampljuset hela dagen. Eller att ha nära som är det. Det är inte det att jag inte kan släppa småsaker, men jag skulle tycka det vore otroligt jobbigt om det blir konstig stämning eller någon säger nåt som får alla att vrida på sig i stolarna...


    Var det någon som kände som jag innan bröllopet men allt löste sig fint? Var det någon som fick uppleva en konstig stämning på festen och har tips på hur jag undviker?


    Andra tankar och åsikter välkomnas, kanske är jag bara onödigt nojjig...

  • Svar på tråden Rädd för stel stämning?
  • MissBl­ueberr­ies
    Äldre 29 May 15:12
    #1

    Hej!

    Jag kuanner igen det där, ska gifta mig på lördag!
    Min sambo är engelsk, och vi ska gifta oss där.

    Våra släkter, familjer och vänner har ALDRIG träffats!
    Men vet du hur jag tänker?
    Alla vi är vänner med, och bjuder, uar för anledningen att vi tycker om dem.
    jag litar på att de kan prata med folk och uppföra sig - jag kommer ha en underbar dag!
    Finns många saker som är lite pinsamma, pappans tal, bestmans tal, etc men herregud, vi får skratta tillsammans, och bonda!

    (Jag ska berätta hur det gick!) 

  • Äldre 29 May 15:12
    #2

    Välj ett annorlunda upplägg! Välj att bjuda på cocktail på fredag kväll nånstans, så att alla får lära känna varann! Då menar jag Huvudpersonerna, dvs familjerna. eller grilla hemma hos er. Lite vin och mat.

    Eller välj bort den traditionella bröllopsfesten helt.
    Välj att bjuda på en tjusig lunch för de alla närmaste, och efter det bubbel och snacks för resten av gänget på en abbonerad pub.

    Men det viktigaste av allt, träna mentalt genom att försöka tänka att det inte är DITT ansvar om det är tyst eller om folk har tråkigt. Vilket dom ju inte kommer att ha.

  • MissBl­ueberr­ies
    Äldre 29 May 15:14
    #3
    lisskulla skrev 2012-05-29 15:12:29 följande:
    Välj ett annorlunda upplägg! Välj att bjuda på cocktail på fredag kväll nånstans, så att alla får lära känna varann! Då menar jag Huvudpersonerna, dvs familjerna. eller grilla hemma hos er. Lite vin och mat.
    Det gör vi på torsdag! Alla nära går till puben!

    Bra tips! 
  • Mimmi2­012
    Äldre 29 May 15:26
    #4

    Hej på dej!!


    Jag har iofs inte gift mig än, men om några veckor :) Jag kan förstå din rädsla att vara i centrum och ha så mycket folk runt dig!


    Vad gästerna bestämmer sig för att göra har du egentligen ingen kontroll över men dom flesta gäster brukar ta det fint när det är bröllop, ingen vill vara den som stör och e brusig (hoppas jag) Men glöm inte att det är ert bröllop och ni ska göra det som är bekvämt för er!!


    Jag tror du kan bordsplacerar lite smart så att alla har någon dom känner i närheten och dom som har samma typ av intressen kan sitta nära varandra. Det är iofs ganska svårt att fixa ibland men man kan göra det så långt det går.


    Om ni ska ha festprogram kan ni skriva som vi ska göra i vårt:


    "Har vi misslyckats med bordsplaceringen? Har du inget att säga till dina bordskamrater? Står det still i huvudet när det gäller samtalsämnen? Lugn, vi har tänkt på det åt er! Här kommer några förslag på samtalsämnen"


    Sen kan ni komma på lite roliga saker att skriva där som ex vilket kom först, hönan eller ägget, om superlim är så starkt, varför fastnar så inte tuben, varför trycker man hårdare på frärrkontrollen när batteriet börjar ta slut. Det finns massor av sådana roliga saker som kan vara en isbrytare. Du kan också skriva lite frågor om er som gästerna kan prata om eller frågor om gästerna själva.


    Det finns massor att göra för att lätta upp stämningen bland gästerna och du kommer säkert få massor med bra tips här (det har jag fått)


     


     


     


  • Mimmi2­012
    Äldre 29 May 15:30
    #5

    Kanonförslag och helt rätt i att det inte är brudens eller brudgummens ansvar om gästen är tyst. Man kan bara hjälpa dom en liten bit men sen är det upp till alla själv att bjuda lite på sig :)


    lisskulla skrev 2012-05-29 15:12:29 följande:
    Välj ett annorlunda upplägg! Välj att bjuda på cocktail på fredag kväll nånstans, så att alla får lära känna varann! Då menar jag Huvudpersonerna, dvs familjerna. eller grilla hemma hos er. Lite vin och mat.

    Eller välj bort den traditionella bröllopsfesten helt.
    Välj att bjuda på en tjusig lunch för de alla närmaste, och efter det bubbel och snacks för resten av gänget på en abbonerad pub.

    Men det viktigaste av allt, träna mentalt genom att försöka tänka att det inte är DITT ansvar om det är tyst eller om folk har tråkigt. Vilket dom ju inte kommer att ha.
  • Äldre 29 May 16:09
    #6

    Vi gillar inte heller att stå i centrum, så vi viger oss kyrkligt med endast vittnen närvarande :)

    På fikat två dagar senare så har det löst sig som så att gästerna inte vill komma samtidigt, just för att slippa träffas. Vi behövde inte styra alls där, det löste de själva.
    M2b´s mamma + morföräldrar väljer att komma så sent att de missar brudskålen, tårtuppskärningen, ev tal, m.m. + att de flesta andra gästerna gått hem, men då slipper de träffa m2b´s pappa.

    Vuxna människor borde kunna anstränga sig lite mer.... Men men, vi kan ju inte tvinga dit gästerna den tid som stod på inbjudan.

  • Äldre 29 May 16:17
    #7

    Jag räknade inte med att alla skulle komma överens på vårt bröllop.
    Så jag jobbade extra hårt på bordsplaceringen och såg till att de som inte gillar varandra hamnade så långt från varandra det möjligtvis gick.
    Däremot när det gällde de som är väldigt sociala, men som kanske inte känner alla andra. Dom såg jag till att placera ut med några med liknande intressen.
    Bordsplaceringen gör väldigt mycket för stämningen.
    Vad gäller om någon gör något pinsamt så får den personen skämmas. Om någon medvetet försöker skämma ut mig så ser ju andra det. Och det går ju att avbryta (eller om man har toastmaster så kanske denne kan styra upp lite).

    Min make ville absolut inte stå i centrum. Och jag är inte så förtjust i det heller. Därför valde vi ett temabröllop så att temat stod mer i fokus än vad vi gjorde.

    Men just det där med bordsplaceringen tycker jag är otroligt viktig, speciellt om man har folk som inte gillar varandra. Eller om man har många som inte känner varandra. Se till att alla har någon dom litar på, tycker om och kan prata med inom pratavstånd. Men mixa också in andra med samma intressen.
    Pinsamheter får man nog släppa. Låt dom skämma ut sig om dom vill det. Ingen anklagar dig för att din pappa var pinsam liksom...

    Lycka till Glad 

  • Äldre 29 May 16:18
    #8

    GUD, jag trodde detsamma! Men vi placerade alla föräldrar tillsammans, långt bort från oss som brudpar under festen. Då slapp jag och min man bekymra oss för vi slapp se spektaklet, ha, ha!


     


    Tänk på att alla andra kommer vara med och påverka festen, det är era kompisar som är i majoritet! Vi hade 70gäster och märkte inte av "gamlingarna" under hela tillställningen, förutom under deras tal förstås...


     


    Det kommer gå finfint, oroa dig inte

  • Äldre 3 Jun 20:41
    #9
    MissBlueberries skrev 2012-05-29 15:12:17 följande:
    Hej!

    Jag kuanner igen det där, ska gifta mig på lördag!
    Min sambo är engelsk, och vi ska gifta oss där.

    Våra släkter, familjer och vänner har ALDRIG träffats!
    Men vet du hur jag tänker?
    Alla vi är vänner med, och bjuder, uar för anledningen att vi tycker om dem.
    jag litar på att de kan prata med folk och uppföra sig - jag kommer ha en underbar dag!
    Finns många saker som är lite pinsamma, pappans tal, bestmans tal, etc men herregud, vi får skratta tillsammans, och bonda!

    (Jag ska berätta hur det gick!)

    Åh, hoppas det gick bra?! :) Är du nöjd med bröllopet?


    Ja, jag ska försöka tänka så, och diskutera med min sambo. Jag tycker det känns bättre när man pratar om det, ska förklara lite för min mamma och några av mina närmaste kompisar också. Mamma kan hjälpa till att styra upp diskussioner bland släktingar och mina kompisar kan spexa och underhålla för att få igång festen är jag säker på! :)

  • Bmw
    Äldre 3 Jun 20:59
    #10

    Jag var på ett bröllop där mellan vigseln och middagen på "minglet" så att säga, så hade de tipsrunda, men förutom det även ett sorts bingo. Det var rutor där det stod saker om folk som fannsp å festen, vissa saker kunde stämma in på flera, typ har en tatuering, eller har varit i australien. Så då var man tvungen att gå runt att prata med varandra för att få reda på det och kunna skriva i rutan. Men en person fick bara göra en ruta på bingon så att säga. Och när man hade fått fylla i alla rutor så var det bingo. Det är ett tips ifall ni har utrymme mellan vigseln och middagen!

  • Äldre 6 Jun 20:31
    #11
    Bmw skrev 2012-06-03 20:59:39 följande:
    Jag var på ett bröllop där mellan vigseln och middagen på "minglet" så att säga, så hade de tipsrunda, men förutom det även ett sorts bingo. Det var rutor där det stod saker om folk som fannsp å festen, vissa saker kunde stämma in på flera, typ har en tatuering, eller har varit i australien. Så då var man tvungen att gå runt att prata med varandra för att få reda på det och kunna skriva i rutan. Men en person fick bara göra en ruta på bingon så att säga. Och när man hade fått fylla i alla rutor så var det bingo. Det är ett tips ifall ni har utrymme mellan vigseln och middagen!

     


    Åh, det låter som en kul idé! Jag är inte så mkt för massor av fjantiga lekar under middagen, men lite sånt där pyssel är ju en bra isbrytare. Så särskilt i början tror jag definitivt det kan vara användbart för att få igång stämningen och inte bara låta folk stå och vänta...

  • Anneli­256
    Äldre 6 Jun 21:07
    #12

    Vet exakt vad du pratar om. Min mor och far inte pratat med varandra på över tjugo år. Dom var bjudna med respektive. Det slutade med att dom inte bara pratade utan dom dansade även med varandra. Det betydde oerhört mycket för mig, och var min stora ängslan. Jag tror att en sån sak som ett bröllop får dom flesta att skärpa till sig.


    Däremot kan det vara svårt med blyghet, vi tänkte väldigt noga på bordsplaceringen. Vi placerade någon "lättpratad" med jämna mellanrum. Vi hade även ett korsord med frågon om oss i samband med minglet innan vi kom tillbaka efter fotograferingen, tror att det kan vara en "icebraker". Vi hade även en fotograf som tog bilder och intervjuade en del gäster vilket filmades..vilket var ett jättekul inslag.


    Jag tror att det löser sig, det var som min toastmadame sa.. det är ju faktiskt upp till gästern också att bjuda till lite :)

Svar på tråden Rädd för stel stämning?