• MiaBella

Lekar & annat skoj på festen - Tips någon?

Hej!

Jag har ingen aning vad jag ska ha för lekar eller annat skoj på bröllopsfesten!

Någon som vill dela med sig av några ideér eller tips?

• Svar på tråden Lekar & annat skoj på festen - Tips någon?
  • Chicita

Jag säger som jag brukar...

Måste du ha lekar?

Jag fullkomligt avskyr när jag går på någon tillställning och det ska "lekas". Om det dessutom är obligatoriskt och kanske till och med ska delas in i lag  så mår jag nästan dåligt. Jag vill inte vara med. Och vissa saker kan jag inte vara med på heller.
    Men att förklara att nej jag kan inte stå på knä (som behövs i vissa lekar) för att mina knän är för trasiga, jag får inte sitta på huk heller brukar bara tas som att jag är en trist partypooper. "det är klart att du ska vara med, ställ upp nu då. Förstör inte för arrangören/ brudparet"...
    Jag har en trasig axel så vissa rörelser kan jag inte göra om jag inte ska dra axeln ur led (igen).  osv osv.
    Men mest är det bara för att jag inte vill.
    Och alla accepterar inte det...
    Så står man där och mår dåligt för att leka lekar som kanske gör ont eller man vet att man är dålig på och vet att folk kommer skratta åt en. Det blir som att återuppleva rasterna på skolgården liksom...
    Jag vet att jag inte är ensam om att känna så. Men det är långt ifrån alla som vågar erkänna det.

Om du ska ha lekar så var noga med att det är saker som är frivilliga att delta i.
    Eller saker som rör brudparet (typ sko-leken).
    För det som anses som stämningshöjare för vissa - är rena pest och pinan för andra. 

När jag går på bröllop eller andra "finare" fester (med finare så menar jag här lite mer arrangerade, inte "ta med korvpaketet och kom och grilla") så ser jag fram emot att mingla och prata med de jag inte sett på länge. Att få äta god mat, oavsett om det är en smörgåstårta som är gjord med kärlek eller en trerätters middag från bästa restaurangen i stan. 
    Jag tycker att jag som är vuxen faktiskt kan roa mig själv. Det behöver inte lekas lekar för att jag ska ha trevligt. Snarare är det bara störande moment i minglet... 

• daniiel

Haha och jag kan ju då, som motvikt, tillägga att det finns de vuxna som tycker det är jättekul med lekar. Tex jag, min make och 95% av alla våra vänner och familjer ;P

Man har väl dock lite koll på sina gäster och vet ungefär vad de skulle kunna tänkas tycka är roligt och inte, hoppas jag. Tror man inte att lekar och andra aktiviteter skulle uppskattas, så kan man definitivt skippa det! Är det dock som i vårat fall, och de allra flesta tycker det är skitkul, då kan man absolut ha sådant :)

Viktigt är ju dock, tycker jag, att man aldrig, aldrig, aldrig på något sätt tvingar någon till att vara med. Lekar och annat kul, aktiviteter osv, bör alltid vara helt frivilligt. Såklart. Därför är det bra att det inte blir så som Chicita säger, att man som brudpar, toastmaster eller gäst ger någon som inte vill/kan vara med dåligt samvete. Det blir bara tråkigt för alla. Jag tycker inte heller att man ska ha något planerat hela tiden, även om man har lekar och aktiviteter, utan någon/några små och korta lekar utplacerade under kvällen och bra med tid för mingel och sådant emellan är bra :)

• Chicita

Jo men poängen var ju mest det du sammanfattade i slutet av ditt inlägg daniiel Flört
    # Alla gillar inte lekar (oavsett om man har 100 gäster och 99 gillar lekar så måste man ta hänsyn till den 100:ade också)
    #  Även om de flesta gillar lekar så ska man inte tvinga de som inte vill att vara med. Eller ens försöka övertala dom. (Det kan kännas som att man förstör hela festen om man inte "ställer upp" när folk är på en och tjatar)
    # Lämna tid för annat också... Vuxna människor behöver inte sysselsättas och roas hela tiden.

Den bästa festen är när man tar hänsyn till allas olikheter och har en flytande plan (gärna med plan B, C och D också så man inte låser sig vid att "det ska vara så här") 

Anledningen till att jag säger att jag inte gillar lekar är för att det är så lätt att det annars bara trissas upp med massa tips om olika lekar så att man vaggas i i en falsk säkerhet om att alla gillar sånt här. 
    Om ingen protesterar så är det lätt att glömma bort att det kanske finns dom som inte gillar vissa saker Flört 

• Bröllopsplaneraren

Vi hade ett bröllop i lördags!

Där hade vi dessa under festen:
    Bröllopsbingo- bingobrickan fanns med i festprogrammet

Brudparet fick på sin möhippa/svensexa måla av sin blivande. De fick under festen förklara vad de målat och
    överräcka den till sin fru/man.

"Ljussången"

Lek där brudparet sitter med ryggarna emot varandra och har en sko av varje i händerna.
    Får sen svara på påstående och frågor där de svarar genom att räcka upp dens sko som det passar in på.

Sen var det en hel del roliga sånger och en 8 tal. Så det var detta vi hann med =)

//sara

Svar på tråden Lekar & annat skoj på festen - Tips någon?