• Äldre 28 May 21:56
    3895 visningar
    13 svar
    13
    3895

    Kostar det?

    Jag ska gifta mig kyrkligt men hur jag än letar kan jag inte hitta nåt om det kostar något att gifta sig i kyrkan. Är det nån som har koll på sånt???


     


    MVH

  • Svar på tråden Kostar det?
  • Äldre 28 May 21:57
    #1

    Det kostar inget att gifta sig i kyrkan :)


  • Äldre 28 May 21:58
    #2

    Det kostar inget att gifta sig i kyrkan om minst den ena parten är medlem i Svenska kyrkan. 
    Vet inte hur det är annars... 

  • Äldre 29 May 11:31
    #3

    Precis som övriga redan har sagt så kostar det inget om man är medlem. Denna informationen hittade jag på svenska kyrkans hemsida:




    Kostar det något?


    Det kostar inget att gifta sig i Svenska kyrkan. Om ni väljer en annan kyrka än den egna församlingens behöver ni dock en blankett som vigselförrättaren ska fylla i för församlingarnas egen bokföring.


    Här är länken: www.svenskakyrkan.se/default.aspx
  • august­esen
    Äldre 29 May 13:02
    #4

    Vår kyrka kostade 200:- i bokningsavgift, om man valde att boka av kyrkan fick man tillbaka pengarna. Det är en vääääldigt populär bröllopskyrka så antar dom tar en avgift för att folk inte ska boka på "skämt" utan tänka efter en gång innan :)


  • Vilse
    Äldre 29 May 13:52
    #5
    augustesen skrev 2012-05-29 13:02:35 följande:
    Vår kyrka kostade 200:- i bokningsavgift, om man valde att boka av kyrkan fick man tillbaka pengarna. Det är en vääääldigt populär bröllopskyrka så antar dom tar en avgift för att folk inte ska boka på "skämt" utan tänka efter en gång innan :)
    Det borde det inte vara tvärtom om man vill unvika att folk bokar "på skämt"?
  • august­esen
    Äldre 29 May 15:45
    #6
    Vilse skrev 2012-05-29 13:52:48 följande:
    Det borde det inte vara tvärtom om man vill unvika att folk bokar "på skämt"?
    Haha jo men folk måste ju ändå lägga ut pengar och det brukar man inte vilja om man inte är seriös :p
  • Äldre 4 Jul 16:02
    #7
    PimPim83 skrev 2012-05-29 11:31:52 följande:
    Precis som övriga redan har sagt så kostar det inget om man är medlem. Denna informationen hittade jag på svenska kyrkans hemsida:

     


    Kostar det något?


    Det kostar inget att gifta sig i Svenska kyrkan. Om ni väljer en annan kyrka än den egna församlingens behöver ni dock en blankett som vigselförrättaren ska fylla i för församlingarnas egen bokföring.


    Här är länken: www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=646615
    Eller så sköter församlingens ekonom det där. Har aldrig någonsin fyllt i någon sådan blankett och har haft ganska många vigslar med par som inte bott i församlingen.
  • Äldre 4 Jul 16:09
    #8
    augustesen skrev 2012-05-29 13:02:35 följande:
    Vår kyrka kostade 200:- i bokningsavgift, om man valde att boka av kyrkan fick man tillbaka pengarna. Det är en vääääldigt populär bröllopskyrka så antar dom tar en avgift för att folk inte ska boka på "skämt" utan tänka efter en gång innan :)
    Du menar väl om man gifter sig så får man tillbaka pengarn väl`?
    Annars är de konstigt 
  • Grodpr­insens brud
    Äldre 4 Jul 17:14
    #9

    Hos oss tror jag det är gratis om man gifter sig i den församling där man bor men det kostar om man väljer t.ex. grannförsamlingen..


  • Äldre 5 Jul 07:04
    #10

    Det ska inte kosta något även om man väljer att gifta sig i grannförsamlingen. Inte heller jag har behövt skriva på några blanketter åt brudpar från andra församlingar.

  • Äldre 5 Jul 07:31
    #11

    Jag ska gift mig i min hemstad för vill ha samma kyrka och präst som döpte och konfimerade mig. Men det kostar inget att jag gifter mig där, nu bor jag 30 mil där ifrån och tillhör en annan försmling.

    Det enda pappret jag ska ha med mig är hindersprövningen :D 

  • Hajhjä­lten
    Äldre 29 Jul 16:17
    #12
    PimPim83 skrev 2012-05-29 11:31:52 följande:
    Precis som övriga redan har sagt så kostar det inget om man är medlem. Denna informationen hittade jag på svenska kyrkans hemsida:

     


    Kostar det något?


    Det kostar inget att gifta sig i Svenska kyrkan. Om ni väljer en annan kyrka än den egna församlingens behöver ni dock en blankett som vigselförrättaren ska fylla i för församlingarnas egen bokföring.


    Här är länken: www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=646615
    Nej. det där med blankett har jag inte hellar stött på, nuförtiden clearar man lätt den kostnaden församlingarna emellan (men det kanske finns undantag?) i det gemensamma kyrkobokföringssystemet på nätet.
  • Hajhjä­lten
    Äldre 29 Jul 16:26
    #13
    Chicita skrev 2012-05-28 21:58:30 följande:
    Det kostar inget att gifta sig i kyrkan om minst den ena parten är medlem i Svenska kyrkan. 
    Vet inte hur det är annars... 
    Jag tror det är rätt vanligt att församlingar tar ut en avgift (för att täcka arbetskostnaderna för de anställda som närvarar, det är ju oftast mins präst, musiker och vaktmästare) för par där ingen är medlem, t.ex. de som tillhör andra samfund.

    Och att det är helt gratis, är nog egentligen också en sanning med modifikation... Ett "grundbröllop" är gratis men i församlingen där jag arbetar faktureras rätt många brudpar (vi har två mycket populära bröllopskyrkor) på för mycket extraarbete för musikern. Det kan vara många och långa solistövningar som inte sker i direkt samband med vigseln och ev resor till sådana - det kan vara långt mellan kyrkorna i en landsbygdsförsamling, extremt mycket letande efter speciella noter som inte hör till "standardrepertoiren" etc.
    Så en liten slant kan det kosta... Men det brukar församlingarna vara noga med att påpeka :)
Svar på tråden Kostar det?