• Linn88

Blåsor i munnen, huskurer?

Åh! Då börjar det igen. Har fått jordens blåsa i kinden som gör så sinnessjukt ont och det kan jag väl uthärda i och för sig, men tyvärr vet jag av erfarenhet att en blåsa sällan kommer ensam och nästa lördag är det bröllop. Jag vill inte lida mig igenom varje tugga mat eller klunk dryck på mitt eget bröllop. 

Vad gör jag om blåsorna inte hunnit försvinna? Eller rättare sagt hur får jag dem att försvinna? Var på apoteket idag och de rekommenderade mig aftex men kände väl ingen större skillnad tyvärr. Så nu undrar jag vad ni har för huskurer? Snälla hjälp mig!

• Svar på tråden Blåsor i munnen, huskurer?
  • thessan

När jag får en blåsa i munnen tyder det ofta på mig att en förkylning är på g. Den försvinner efter några dar- en vecka. När den gör som ondast ca dag 3, håller kroppen på att besegra den. När du känner att kanterna runt den mjuknar börjar den ge upp. Jag försöker ta det lugnt, för att förhindra förkylningen. Försök ta hand om dig som vid en sjukdom, drick mkt. Hört att några gurglar med saltvatten. Hoppas det ordnar sig.

• Chicita

Det här är inga "huskurer" du behöver besöka ett apotek, men det funkar...

Börja med att skölja munnen med Nyodex. Det är en liten rödlila flaska som säljs på apoteket. Ett gurgelvatten.
    Det är jod, och smakar apa men det tar bort bakterier och kan även hindra dig från att få halsont och liknande om bakterierna vandrar ner i halsen.

Sen finns det även ett medel på apoteket, en liten tub med väldigt lång pip som man behandlar blåsorna individuellt med. Dels behandlar dom lokalt problemet så att blåsorna försvinner snabbare och dels smärtlindrar det. Men jag minns inte vad det heter.  Aftagel eller nåt sånt kanske? 
    Det kanske är något liknande det du redan testat. Men börja med att skölja munnen och gurgla med Nyodex. Det gör jag så fort jag får minsta förkylningstecken och det brukar gå över i 9 fall av 10.
    Att äta D-vitamin brukar förebygga sånt här annars 

Svar på tråden Blåsor i munnen, huskurer?