• Chicita

    Tjatigt jag vet men- Vad för ris ska man ha??

    Jag skulle säga att det är upp till gästerna att ta med ris om dom vill kasta - under förutsättning att dom får för prästen.
    Alla kyrkor tillåter inte riskastning eftersom det lockar till sig råttor och andra skadedjur + att det inte ser så snyggt ut när nästa brudpar kommer.

    För mig så skulle jag lika gärna kunna köpa presenter till mig själv och dela ut till dom som kommer för att vara säker på att någon ger mig en present. Som att dela ut rispåsar.
    Riskastningen ska ju vara en lyckönskan till brudparet. Och det känns lite "nu ska ni önska oss lycka genom att kasta ris på oss".

    Om det är ok med kyrkan/ prästen och jag gärna vil ha riskastning så skulle jag nog ha gett mina eller makens föräldrar några påsar ris så dom kunde dela ut åt gästerna sen om ingen hade kommit ihåg att ta med själv Glad 
    Eller ställa en korg vid ingången till kyrkan med en skylt "ris för riskastning till dom som vill och behöver".
    Vi hälsade aldrig gästerna välkomna. Dom gick in och satte sig, maken stod framme med sina bröder och jag gick in med tärnor, brudnäbbar och pappa (vet att det är hemskt fel, men vi ville göra så)...

    Det har blivit poppis att förse folk med ris eller annat. Och det är helt upp till brudparet om dom vill göra det.
    Och jag skulle inte fördömma någon som gjorde det. Men personligen så känns det fel. Och det kan kanske vara bra att få den synpunkten också Glad 

  • Chicita

    Men förlåt... Glömde ju svara på själva frågan Tungan ute
    Vanligt grötris eller Jasminris skulle jag satsat på om jag skulle arrangerat riskastning.

    Se bara till att tvätta det först (spola av, strö ut på hushållspapper och låt det torka) annars kan det bli vita dammfläckar på den svarta kostymen 

  • Chicita
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2012-05-16 21:35:35 följande:
    Vi är värdpar. Och vill gärna välkomna dom då vi samtidigt kommer dela ut programblad och är alltid trevlig att få lite mer koll på gästerna som värdpar.
    Men frågan är vad man ska ha i påsarna för ngt,... 
    Ok, eftersom det ju mest är brudar som ställer frågan så antog jag att det var frågan här också... 
    Det var bra att det framgick nu Glad 
Svar på tråden Tjatigt jag vet men- Vad för ris ska man ha??