• sirifr­edde
    Äldre 15 May 14:03
    2893 visningar
    7 svar
    7
    2893

    Vigsel utomlands

    Hej !


    Min sambo och jag funderar på att ha vigsel utomland nästa år. Vår dröm är att ha detta o grekland. Vi vill ha en brogelig visel? Kontakrar man ambassaden i det land man tänkt gifta sig? Tacksam för tips från dem som varit med om det ...

  • Svar på tråden Vigsel utomlands
  • jappet­jejen
    Äldre 22 Jun 21:46
    #1
    sirifredde skrev 2012-05-15 14:03:48 följande:

    Hej !


    Min sambo och jag funderar på att ha vigsel utomland nästa år. Vår dröm är att ha detta o grekland. Vi vill ha en brogelig visel? Kontakrar man ambassaden i det land man tänkt gifta sig? Tacksam för tips från dem som varit med om det ...


    Jag vill oxå veta...  har gått från att välja bort ett kyrkobröllop då varken jag eller min sambo är så särskilt troende, till att känna att ett borgerligt bröllop är vår grej. Men så var det ju det där med att hitta en lokal som ger en rätt stämning, som kan svälja många gäster osv... men nja... så tänkte vi att men ok, vi gör en vigsel bara vi och barnen med några få vittnen och så kör vi festen nästa sommar, hemma i trädgården med stort tält osv... först tänkte jag att vi gifter oss här hemma och drar på en resa direkt på men så tänkte jag att man kan ju lika gärna gifta sig när man kommer fram till värmen... men har inte läst om nån som gift sig borgeligt utomlands!? Är det ens möjligt???

    Förlåt att jag kapar din tråd men kände att det handlade om samma sak så det var onödigt att skapa en till;)
  • Äldre 22 Jun 23:20
    #2

    Jo klart att det går! Jag och min kille gifter oss i Italien om mindre än 2 månader. Inte mer komplicerat än något annat. Vi gifter oss i Castello Scalligero di Malcesine, på Gardasjön. Många engelska par gifter sig där vart år.  För mer info just på detta stället: http://www.malcesinepiu.org/lake-garda/What-to-visitWedding-at-Malcesine.html 
    Det är mååånga är på Bröllopstorget som jag har varit i kontakt med som gifter sig i Italien. Ett par ska gifta sig imorgon här i slottet. 
    I allmänhet så kontaktar du direkt den utländska komunen där ni vill gifta er. När det är registrerat i utlandet skickar ni helt enkelt vigselbeviset till Sverige. Inte mer komplicerat än så!
    Vill ni däremot gifta er på Svenska kyrkan i utlandet, kontaktar ni ambassaden och ser i vilka städer de kan erbjuda det. Men oftast finns mycket finare ställen till utbud om ni INTE gifter er genom svenska kyrkan.
    I Italien gäller regler för borgerlig vigsel att stället måste vara "allmän kulturplats med tillstånd för bröllop". Alltså man kan inte bara gifta sig i en trädgård eller så. Men det finns MASSOR med ställen som är godkända. Det är bara att söka. 
    Ett annat tips för att krångla mindre med pappersarbete är att ni gifter er snabbt borgerligt i Sverige, sen har ni ett symboliskt bröllop utomlands! Då kan ni även utforma det precis som ni vill, ha det var ni vill, mm. 



    Här gifter vi oss om mindre än 2 månader.
  • sweets­ueswed­e
    Äldre 14 Jul 18:02
    #3

    Det är olika regler och dokument som behövs och varierar från land till land tycker jag. Vi tänkte gifta oss i Dominikanska Republiken och då är det lite annat som gäller. Vi måste ansöka om äktenskapscertifikat (typ som hindersprövning), ha personbevis, eventuella papper på att man skilt sig om man tidigare varit gift osv. OCH man var tvungen att få dessa handlingar översatta till spanska av aukoriserad personal (t.ex kammarkollegiet) och inskickat till ambassaden där vi skulle gifta oss flera veckor innan vigseln.
    Som pulmonate sa : man kan ju också gifta sig borgerligt i Sverige innan man åker och då bara behöva ta med vigselbevis och pass för att "förnya sina löften" med samma ceremoni och fest som en vigsel skulle vara. Jag tror att vi kommer att göra på det sättet och ändå räkna det som vår bröllopsdag även om "formaliteterna" skötts hemma nån månad tidigare. :)

    pulmonate - så vackert ställe!

  • Novemb­erRain
    Äldre 15 Jul 11:29
    #4

    Vi gifter oss i dominikanska republiken i december, har tittat runt på flera länder ang vad som krävs och det verkar vara hyffsat lika.. Äktenskapscertifikat, personbevis mm krävs oavsett vilket land man åker till verkar det som (Hindersprövning måste man väl ansöka om även om man gifter sig i sverige?). Att få dokumenten översatta till spanska kostar 1000:- kr och verkar inte vara så krångligt. Vi måste faxa över våra pass till hotellet ett tag innan vigseln men det ska nog fungera.
    De flesta länder kräver att man vistas i landet 3 dagar innan vigseln. Vigseln är laglig och vi skickar in papperen till skatteverket när vi kommer hem.
    Hotellet som vi bokat har en wedding planner som vi träffar när vi kommer fram. Allt som allt tror jag inte att det blir så mycket svårare att gifta sig utomlands än hemma, ett tips är att bestäm ställe först och sedan kolla upp vad som gäller i just det landet. Letar man flera länder samtidigt rör det lätt ihop sig i huvudet =)

  • Äldre 15 Jul 12:21
    #5

    Här kan du se vilka svenska ambassader utomlands som har rätt att förrätta borgerliga vigslar:

    http://www.regeringen.se/sb/d/6999/a/17518

    Vill ni gifta er i Grekland får ni kolla upp vad som gäller med grekiska myndigheter. Kanske kan er researrangör eller hotellet hjälpa till? 

  • MGaugu­sti201­2
    Äldre 15 Jul 13:36
    #6

    Å vilket bra val , var i juni på min blivande mans systers bröllop i grekland som bjöd på så många sagolika ögonblick!


    De vigdes snabbt på flygplatsen för att det var enklas så med det administriva. Vi flög till Korfu och bodde i Paleokastritsa på miltos och delphini. och en kväll hade vi cermoni igen högst uppe på berget på resturangen red fox som hade världens utsikt bla två hjätformade vikar och man så knppt gränsen borta i horisonten mellan himmel och hav. Han som ägde resturangen hade hjälp brudparet i förväg via mejl och en dag när vi kommit dit med allt och höll i kontakten med florist, fotograf osv. De hade anordnat flera bröllop tidigare. Han som vigde dem på flygplatsen bjöds med på resan då bruddgummens föräldrar kände han som vigde så han höll i cermonin i grekland också och då byttes ringarna och denna dag var brudparet bröllopsklädda. Kan verkligen rekomendera Grekland och dessa ställen. En dag var vi korfu stad som var jättemysig med sina gränder...


    Lycka till!

  • MGaugu­sti201­2
    Äldre 15 Jul 13:46
    #7

    Hej igen, golden fox hette resturangen om den skulle vara av intresse :)

Svar på tråden Vigsel utomlands