• tjalla­mallan
    Äldre 12 May 14:22
    2081 visningar
    5 svar
    5
    2081

    Hur viktigt är egentligen brudföljet???

    Hej alla!!!
    Jag har sån ångest inför vårt bröllop när det gäller brudfölje...
    Jag ska ha två tärnor. De två är mina allra bästa vänner och vi har hängt ihop sedan vi var små. Min sambo däremot har inga av sina barndomsvänner kvar (tragiskt men sant)... Av de vännerna vi har idag så anser han att ingen står honom såpass nära att han vill be någon att vara hans bestman eller marsalk. Han har även två bröder, men det är tyvärr inga som vi umgås med. Han mår jättedåligt över detta då han tycker det kan se konstigt ut om jag har två tärnor men han har ingen...
    Våra två barn kommer gå med som näbbar.

    Vad ska jag göra???
    hur viktigt är det???

  • Svar på tråden Hur viktigt är egentligen brudföljet???
  • Äldre 12 May 14:34
    #1

    Ni behöver inte ha jämna par. Om han känner att han inte har någon som han vill be att finnas där med honom på er dag och att han klarar sig själv så är det bra. Sen spelar det ingen roll hur många tärnor du har.

    Om han känner att han vill ha någon (oavsett om det är en eller flera) så behöver det inte vara någon han känt sen barnsben. Bara det är någon han litar på.
    Hans pappa kanske kan ta på sig den rollen annars? Eller en jobbarkompis eller något annat...
    Annars kan ni ju dela på dina tärnor. Dom behöver inte bara vara där för dig dom kan vara där för er.

    Lycka till Solig 

  • CoG
    Äldre 12 May 15:26
    #2

    Om brudföljet är jätteviktigt blir vårat bröllop en katastrof för vi kör nog helt utan.

    jag tror faktiskt inte att det står och hänger på brudföljet :)

  • Äldre 12 May 16:02
    #3

    Vi har inte heller ngt brudfölje. Så jag säger så klart att det inte är viktigt alls. Om din sambo inte har ngn som han vill ha som marsalk så är det väl bättre utan. Näbbarna kan ju vara "hans" om han vill ha något för sig själv s.a.s, symboliskt... Man måste inte ha "jämna par" eller så (det tycker jag snarare ser lite fånigt ut faktiskt om jag ska vara ärlig, speciellt om alla har precis likadana kläder...)

  • Äldre 12 May 17:07
    #4

    Brudföljet är så viktigt som brudparet väljer att det ska vara. För oss var det viktigt, vi ville dela det och ha stöd av våra närmsta (vilket man absolut kan få ändå visserligen). Min make hade 4 av sina närmsta och äldsta vänner som marskalker, vår dotter var brudnäbb och våra två systrar var tärnor. Jag har inga vänner som jag står så pass nära att jag ville fråga, har inga barndomsvänner eller liknande kvar heller, men våra systrar är viktiga för mig/oss. Min syster är min bästa vän och makens syster står vi nära också.

    Vi hade ju alltså inte jämna par, för det tycker jag inte alls är viktigt. Man kan välja att ha 7 tärnor och inga marskalker eller tvärtom, om det nu skulle vara så. Det enda jag tycker är viktigt är att de personerna som står med brudparet där framme betyder mycket för brudparet, att man valt efter hjärtat alltså. Precis som Chicita skriver ovan, så behöver det ju inte heller vara just vänner eller bröder. Han kanske står sin pappa nära eller en farbror eller liknande som han kan fråga, om han nu vill ha någon. Det är ju absolut inget måste.


  • tjalla­mallan
    Äldre 3 Jul 03:04
    #5

    Tusen tack för era ord....
    Vi har diskuterat detta fram och åter och har nu bestämt oss för att bara ha mina två tärnor och barnen såklart.
    Jag hoppas och tror att det blir jättebra.
    Det som min blivande tycker känns mest jobbigt är om någon från hans familj ifrågasätter varför han inte bett någon av sina bröder. Men men, den diskussionen får vi ta då...

Svar på tråden Hur viktigt är egentligen brudföljet???