• Cosy

Ni som hade bar utan att vara i resturang hur gör ni?

Hej

Vi hade planer på att ha betalbar men eftersom vi inte ska vara i en resturang så har vi ingen riktig bar. Hur tänker ni gör eller hur gjorde ni?

Det som finns är vanliga matssalsbord. 

We did it on DreamHack. Geeky love
  • Svar på tråden Ni som hade bar utan att vara i resturang hur gör ni?
  • sollan

Vi hade gratis bar...Tog ett vanligt bord, på med en duk och så hade vi gjort en lista på de drinkar och groggar som man kunde välja mellan...Ramat in listan och så stod den på bordet.

Vi hade 2 servitriser som även ansvarade för baren. Gästerna beställde och tjejerna serverade.

Öl,Cider,läsk, vin hade vi stående på ett bord sidanom tillsammans med lite snacks.Där kunde gästerna själva ta för sig.

Fru Olsson sedan 120414 <3
  • Chicita

Vi lånade en mobil bar från mitt jobb. Men om man inte har möjlighet till det så kan ni "göra" en bar genom att helt enkelt ställa höga lådor i framkant på bordet och se till att det finns något tungt i botten som håller dom på plats.
    Eventuellt kan ni förbereda med spånskivor som är ihopsatta och tillsågade efter höjd och breddmått som ni sedan binder fast i bordet på framsidan mest för att inte lådorna ska glida iväg...

Ett annat alternativ att få lådorna att stå där dom ska är att limma fast dom på en duk och limma ihop dom med varandra. Duken binds sedan fast i bordsbenen på matsalsbordet...

Det var väl den praktiska biten på hur man får till en bar Flört 

Vi hade bemannad bar sen. Några kollegor skötte den på kvällen, och vi tog ett jämt pris för allt.  20:- per dryck för allt som innehöll alkohol. Och allt alkoholfritt (även drinkar) gratis.
    Att vi tog så mycket som 20:- berodde på att vi hade en hel del drinkar och det var mest sånt som gick åt.
    Och vi ville inte hålla på med massa småpengar (tior och femmor).
    Vi bjöd också ordentligt till fördrink och mat.
    Ytterligare en anledning att ta lite mer betalt är att vi inte ville ha ett fylleslag och vi kände att om dom nu kanske hade druckit 3-4 glas vin eller öl till maten så behövde dom kanske inte så mycket mer på kvällen sen... 

• Cosy
    Chicita skrev 2012-05-11 14:46:37 följande:
    Vi lånade en mobil bar från mitt jobb. Men om man inte har möjlighet till det så kan ni "göra" en bar genom att helt enkelt ställa höga lådor i framkant på bordet och se till att det finns något tungt i botten som håller dom på plats.
    Eventuellt kan ni förbereda med spånskivor som är ihopsatta och tillsågade efter höjd och breddmått som ni sedan binder fast i bordet på framsidan mest för att inte lådorna ska glida iväg...

Ett annat alternativ att få lådorna att stå där dom ska är att limma fast dom på en duk och limma ihop dom med varandra. Duken binds sedan fast i bordsbenen på matsalsbordet...

Det var väl den praktiska biten på hur man får till en bar Flört 
    Bra ideer kanske inte är praltisk möjliga för oss att låna en bar. känner ingen som har några sånna. Funderar om man kan använda bananlåder som monteras ihop dock är jag rädd att den ska bli vinglig även om den får en tung botten. Blir litte trött på att det är så mycket logestik kring bröllop och inte bara lullull
  • Chicita
    Cosy skrev 2012-05-11 15:14:14 följande:
    Bra ideer kanske inte är praltisk möjliga för oss att låna en bar. känner ingen som har några sånna. Funderar om man kan använda bananlåder som monteras ihop dock är jag rädd att den ska bli vinglig även om den får en tung botten. Blir litte trött på att det är så mycket logestik kring bröllop och inte bara lullull
    Om ni inte behöver ha "barhäng" så räcker det ju egentligen att skärma av baren på något sätt.
    Nu hade min kompis lånat in ett par såna där större stå-bord, men hon ställde dom framför ett vanligt bord och satte en sån där vassmatta (som brukar säljas som typ "uterullgardiner" ) framför.
    Så ni kanske helt enkelt kan ta ett par spånskivor och göra någon sorts fötter åt dom så ni kan skjuta in dom under bordet och alltså få en sorts avskärmning och lite mer "känslan" av att det är en bar, även om det inte är en riktig bardisk 
  • Cosy

någon annan som har en ide

• Sirenne

Tja, jag agerar bartender vid företagets tillställningar och vi har hyrt in ståbord från http://www.aladdinsuthyrning.se/. Mycket prisvärt!

Annars när det är kompisars fester så brukar jag bygga upp ett barbord genom att ställa vanliga flask-backar (för 33 cl glasflaskor finns ju på alla större mataffärer och ni kan ju dessutom använda läsken som groggvirke eller alkoholfria alternativ) på ett vanligt matbord, lägga på en extra bordsskiva från IKEA ovanpå (ca 150 kr). Kom ihåg att fästa backarna och bordsskivan med spännband i matbordets ben och skiva. Täcka till sist alltihop med en rejäl duk. 

Vill du ha min inhandlingslista för senaste baren jag höll i - skicka mig ett meddelande
    Hoppas det går bra med baren!
    /Sirenne

• FelizLane

Vi byggde en bar själva! :D Den blev urtjusig! Tapetserade den så att den inte skulle vara träfärgad. Sen kommer vi ha en tjej som står i baren och serverar :)

Svar på tråden Ni som hade bar utan att vara i resturang hur gör ni?