mirre01 skrev 2012-05-15 01:57:24 följande:
tråden har spårat ut totalt mkt svarsjuka verkar det som och irretation, vi kommer ha en awesome bröllop vi gifter oss av kärleken inte av pengarna som är lagda <3 TRU LOVE <3
Jag tror inget annat än att ni kommer ha en bra dag och jag hoppas inte du tog illa upp av mina fråger men jag behöver verkligen hjälp med min egna budgett eftersom det har tillkommit utgifter som inte vart med från början. Även om vi har gått igenom de mesta hjälp guider som finns är det gäller budgett till bröllop
yavanna81 skrev 2012-05-15 07:17:03 följande:
Jag tycker också att den här tråden spårat ut och förstår inte varför Mirre ska förhöras om varje liten utgift. Kanske inte hon tog med allt i sin första lista. Jag har inte tagit med allt i i vår budget heller, mest för att det är svårt att minnas och seriöst så är knappast färg till bläckpatroner nått jag tänker på i en bröllopsbudget. Om Mirre och den blivande klarar att fixa ett bröllop för det priset är det väl jättebra.
Jag tyckte det var kul att se folks budget så jag går tillbaka till att presentera det. Här är vår. Vi är 22 st.
För att svara på mirres ursprungliga fråga om varför vår budget är högre så är det dels för att vi valt till en del grejer ni inte valt, tex sång på vigsel samt att vi valt en del dyrare alternativ. Utan någon som helst tvekan ligger den stor skillnaden i mat och dryck. Vi har valt ett dyrt alternativ. Men jag hittade inga billiga. Vi ville inte göra maten själv och oavsätt vilken kombination av lokal+ catering + personal vi tittade på så blev det inte billigare än 850 kr per kuvert, delvis för att vi bestämt oss för ganska få gäster och lokalkostnad/personalkostnaden inte blir billigare för det. Sen bor vi i en dyr del av landet. Då bestämde vi oss för att vi likabra kunde köpa en helheltslösning på ett relativt lyxigt ställe. MEN vi har pengarna. Jag förstår att ifall man har en relativt tajt budget är man mindre benägen att göra så.
Kan bara prata för mig själv. Och jag beumdrar folk som kan hålla en budgett oavsett vad de har satt för siffra på budgeten.
MEn nu är det så här att jag har bara 40.000kr Och vi har nästan 70 gäster
Vår budget ser ur så här
Kläder Totalt 10.000
För mig Kläning, skor och underkläder ungefär 4000kr
För fästmanen Kostym plus väst ungefär 3000kr
Dessa poster redan köpta
Bukett max 700kr (har presentkort men skriver upp det iaf)
Frisör 2000kr ( Upsättning samnt att hon sminkar mig med mitt egnda smink)
Naglar 300kr
Mat 15.000kr estimerat
Caterad buffe samnt Godis buffe och tårta dricka.. allt typ av förtärings föremål Vilket ger en kostnad för ungerfär 210kr per person.
Lokal 3000kr (ingår poslin)
Trycksaker Estimerat 2000kr
(inbjudningar, sånghäften, festhäften och tackkort)
Har märkt att de flesta bara skriver vad inbjudningarna kommer att kosta inte resteande trycksaker men det kanske bara är jag som vill ha flera häften och kort
Utsmyckningar för lokalen estimerat till 2000
(dukar bordsdekorationer, servetter, blommor)
Serverings personal1500-2000
(3-4 personer)
En a cappella grupp 2000kr
(500kr per person vi räknar med ungefär 4stycken)
Övrigt redan köpt
Såbubblor 327kr
Skrivare 1000kr
Buffert Budgett för oförutbara händelser 5000kr
Kanske en onödig post men jag tror det är bra om den finns.
Här Är budgetten 42327kr
Det jag önskar är en ring som kostar 3800kr, hade inte tänkt ha en ring från början då min förlovningsring är veldig nätt.
46127kr blir totall summan då håller inte budgetten, den höll inte utan ring heller. Så jag vet inte hur jag ska kapa utgifter så vi kan få budgeten att stämma därför försker jag fråga folk som har en liten nätt budgett hur det lyckas.
Så för att förtydliga det så vill jag bara ha tips på hur man kappar i budegetn utan att kapa poster