• knyttan

bordsplacering??

Vi har börjat putsa på bordsplaceringen. Vi ska ha runda bord med max 6 pers vid varje. Vårt dilemma är nu om vi ska sätta familjer och vänner ihop vid borden, då vet vi ju att de kommer ha trevligt eftersom de sitter med folk som de känner - eller om vi ska blanda upp paren så att det blir par från olika bekantskapskretsar, men som kan ha trevligt tillsammans ändå? Pros and cons?

Till saken hör att vi har ett flerspråkigt bröllop så alla pratar inte samma språk. Enklast blir ju såklart att sätta dem som pratar samma modersmål tillsammans, men då blir det ju väldigt uppdelat och det hoppas vi att det trots allt inte ska bli. Vi vill ju gärna uppmuntra till att alla anstränger sig lite extra till att lära känna varandra. Men samtidigt så vill vi ju inte placera någon så att man känner att man inte kan prata med sina bordsgrannar!

Vad tycker ni? hur har / skulle ni ha tänkt? Vad skulle man tycka som gäst?

• Svar på tråden bordsplacering??
  • FelizLane

Vi har faktiskt INTE blandat så mycket.. Tycker det var enklast så i våran släkt. 

• daniiel

Vi blandade inte heller så mycket och det blev trevligt. De var många som pratade med andra än de personer som de satt med vid bordet ändå. Dock pratade ju alla våra gäster samma språk.

Förstår att det känns svårt att välja hur ni ska göra, men om ni ser till att alla har 1-2 personer vid bordet som de känner, så kanske det går bra ändå? Att blanda tänkte jag. Hade jag bara haft min make med mig vid samma bord, gärna brevid mig (jag vet, så ska man inte göra egentligen) eller mitt emot, så hade jag gärna suttit med människor jag inte känner i övrigt. Där är ju dock alla så otroligt olika.

• nagu

Har mixat en del, men precis som augustibrud skriver så känner alla någon vid varje bord.
    Men jag tycker det är viktigt att alla får chansen att träffa de olika gästerna på bröllopet. Annars tror jag mest att det blir så att man hänger med dem som man redan känner.

• Sara85

Jag håller också på med bordsplaceringen! Jag blandade mina och min fästmans vänner vid egna bord och blandade våra släktingar vid egna bord, tänkte att det blir bäst så för alla.

• Aniara4

Jag tycker en av poängerna med ett bröllop är just att man för samman två släkter (traditionellt) och numera kanske snarare två familjer och två bekantskapskretser. När jag gjorde bordsplaceringen försökte jag så långt som möjligt placera en från mannens sida med en från min sida. Samtidigt såg jag till att alla, eller så gott som alla, hade någon de kände i närheten, på sin andra sida, snett emot, eller så. Sin familj och de man redan känner kan man ju umgås med när som helst, men ett bröllop med genomtänkt bordsplacering är ett bra tillfälle att träffa andra människor än man brukar.

Samtidigt förstår jag att det blir svårt om gästerna inte talar samma språk och inte kan tala med varann. Då har man ju ingen glädje av att träffa varandra. Kan du göra något mellanting? Blanda litegrann, särskilt de som kan göra sig förstådda hjälpligt på ett gemensamt språk, och sätta dem som bara kan ett språk tillsammans med andra som talar samma språk. Beroende på hur stora borden är kanske det blir knasigt om halva bordet pratar ett språk och andra halvan ett annat, eller så kan det bli ok. Huvudsaken är väl att inte en person sitter ensam bland folk som pratar ett språk hen inte begriper!

• knyttan
    Aniara4 skrev 2012-05-06 21:04:52 följande:
     Huvudsaken är väl att inte en person sitter ensam bland folk som pratar ett språk hen inte begriper!
    Haha nej DET tänkte vi undvika iaf Tungan ute
    Tycker ni har många bra synpunkter, gillar det du säger om att sammanföra två släkter Aniara4... ska s om vi inte kan försöka mixa lite mera, åtminstone i den yngre generationen!
Svar på tråden bordsplacering??