Jag tycker du ska kolla av med de florister du har på din ort. Det skiftar väldigt mellan olika butiker hur långt innna de vill få ha konsultation och lägga beställningen. Vissa butiker har oerhört hög arbetsbelastning just under "bröllopsmånaderna", medan andra inte alls har samma tryck. Somliga gör bara brudbinderier utifrån konsultation. Priset för konsultationen dras ofta av från slutpriset.
Vad en brudbukett kostar, beror på massor av faktorer men för att nämna några så är det främst arbetstid, materialåtgång och dagspriset för blommorna.
En bukett behöver inte bli dyr för att enskilda blommor är exklusiva-eftersom det kanske inte går åt så många, medan en bukettmed ganska lita material kan bli kostsam om den tar många timmar att arbeta fram.
Självklart är också florister olika i fråga om hur de prissätter. Så, prata runt lite med florister där du finns, och ett råd från mig, är att kanske faktiskt gå mer på vilken av dem som känns trevlig, tillmötesgående och verkar gå att ha en bra kommunikation med. Känns det proffessionellt? Det finns både skojare, klåpare och väldigt skickliga hantverkare i min bransch.
(blomman som mannen bär, kallas coursage förresten)