• gto
    Äldre 5 May 22:46
    6272 visningar
    18 svar
    18
    6272

    stående vigsel

    Jag och min blivande tänkte gifta oss borgligt på en jätte stor brygga nästa sommar. Vi hade först tänkt att ha stolar för att sedan bära upp efter vigseln till lokalen ca 30 meter därifrån. Men stolarna är ganska tunga...
    Vi funderar på att ha en stående vigsel med två rader längst fram som är för sittande ( dom äldre)
    Vad säger ni ??? det är en överraskning vart vi ska gifta oss oxå....

    tacksam för svar

  • Svar på tråden stående vigsel
  • aniara
    Äldre 5 May 23:20
    #1

    Jag personligen hade tyckt att det var jättejobbigt att stå stilla så länge. Finns det inga lättare stolar ni kan få tag på? Typ vanliga klappstolar?

  • Skövde­Sophie
    Äldre 6 May 00:17
    #2

    Jag höll flera vigslar utomhus förra sommaren. Alla var stående, inklusive jag och brudparet Det fungerade utmärkt. På en vigsel hade de två bänkar längst fram för äldre släktingar, samt parets föräldrar. Mitt tips: strunta i stolar!

  • gto
    Äldre 6 May 16:19
    #3
    SkövdeSophie skrev 2012-05-06 00:17:00 följande:
    Jag höll flera vigslar utomhus förra sommaren. Alla var stående, inklusive jag och brudparet Det fungerade utmärkt. På en vigsel hade de två bänkar längst fram för äldre släktingar, samt parets föräldrar. Mitt tips: strunta i stolar!
    Ja det är det jag tänker oxå. Dessutom är ju en borglig vigsel kortare. och dom äldsta vi har är 69 år så det borde funka. Blir så krångligt med stolar. Trodde det var klapp stolar där men ikke. tack
  • gto
    Äldre 6 May 16:20
    #4
    aniara skrev 2012-05-05 23:20:04 följande:
    Jag personligen hade tyckt att det var jättejobbigt att stå stilla så länge. Finns det inga lättare stolar ni kan få tag på? Typ vanliga klappstolar?
    borglig vigsel ca 20- 30 min. två låtar det borde ju gå tycker jag eller...
  • Äldre 6 May 16:22
    #5

    De flesta har inga problem att stå still i ca 30min. Vi står ju många gånger så länge. Konserter och andra tillställningar, köer osv osv. Att ordna sittplatser åt de äldre är väldigt snällt och säkerligen behövligt. Resterande, friska, människor bör kunna stå den tiden utan att det blir alltför jobbigt :)


  • aniara
    Äldre 6 May 17:11
    #6

    Fast på konserter brukar man (jag) dansa/hoppa/digga och i köer står man väl sällan helt stilla så länge. Under en vigselakt däremot bör man nog stå i princip helt stilla, så det känns inte helt jämförbart. Jag är ung och fullt frisk, bättre tränad än de flesta, men får jätteobehag i kroppen (knän och rygg) av att stå rakt upp och ner en längre stund. Men skit samma, det är inget bröllop jag ska gå på ändå ;)

  • Äldre 6 May 17:17
    #7

    Vi kommer att ha stående vigsel, som varar i ca: 15-20 min då det är en borgerlig. Vi kommer att ha 2 stolar längst fram till mina morföräldrar som är 74 samt 91 år & har svårt att stå så länge! Men i övrigt lär det inte vara några problem skulle jag tro.
    Våra gäster får lov att röra sig lite under vigseln om de vill, vi har inget krav på helt stillastående Flört När min syster gifte sig så gick jag runt lite med en av deras döttrar, absolut inget som stör om man inte promenerar framför brudparet eller för liv Glad

  • LillaC
    Äldre 6 May 18:41
    #8

    Många brudpar står ju blick stilla hela vigseln och det går ju bra. Vet ni om att någon/några av era gäster har krämpor så ordna stolar åt dem, men resten borde väl kunna stå

  • Äldre 6 May 19:12
    #9

    Ifall ni är oroliga över hur gästerna orkar stå under vigseln kan man alltid köpa filtar eller kuddar för gästerna att sitta på (om budgeten tillåter till säga). Vi var en gång på ett utebröllop där de hade lagt fram filtar för gästerna. Det kanske blir lite hårt att sitta på en brygga iofs.. Men ett litet tips bara :)

    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00070489/
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60072206/

  • Äldre 6 May 19:38
    #10

    Haha ptja, jag är "bara" 25år och trots det var det nog många år sedan jag hoppade och dansade runt på konsterter faktiskt. Jag, och majoriteten av de som är på samma konserter/festivaler som jag är, brukar stå bakom tonåringarna som hoppar, studsar och dansar runt längst fram. Självklart är det olika för alla, men de flesta kan nog stå relativt stilla under en halvtimma :) Precis som någon skrev här ovan också, så står ju brudparet stilla en hel vigsel. Ja, visst, vi vände oss mot varandra när vi sa löftena och mot solisten när hon sjöng samt att i kyrkan är det ju knäböjning. Utöver de småsakerna, så stod vi ju helt stilla. Även gäster på en vigsel kan ju vända på sig lite och blir det alldeles för jobbigt kan man nog även ta ett par steg åt något håll utan att det stör :)


  • gto
    Äldre 6 May 22:07
    #11

    att dom ska stå blixt stilla kommer inte vara nåt krav . osäker hur vi ska göra faktist. Om det hade vart klappstolar hade det bli sittande...

  • Green
    Äldre 6 May 23:09
    #12

    Den långa versionen av en borgerlig vigsel är ju ca 5 min!
    Det är ju bara om man själv lägger in sånger och dikter mm som den blir längre.
    Dvs gästerna bör verkligen kunna stå den tiden om dom inte är mycket gamla eller sjuka.

  • Darlin­g Daisy
    Äldre 6 May 23:57
    #13

    Jag tycker att det skulle funka jättebra med stående vigsel på en brygga! 
    Er tanke med stolar för de äldre är ju jättebra, då kan även yngre gäster med ev krämpor sätta sig. De som är pigga och friska har säkerligen inget emot att efter vigseln hjälpa er att bära upp stolarna till lokalen heller!
     

  • Allmyl­ove
    Äldre 7 May 06:33
    #14

    Stora fina filtar i gräset??

  • annapa­nna88
    Äldre 7 May 11:26
    #15

    Vi ska också ha borgerlig vigsel utomhus. Där vi ska vara är marken väldigt ojämn så stolar är inget alternativ. Dock borde inte vigseln ta längre än 15 max 20 minuter och vi har inga äldre människor som kommer så tycker verkligen inte att det borde vara ett problem.
    Så om ni har stolar till de som har svårt att stå upp så tror jag att det räcker!

  • Äldre 7 May 11:44
    #16

    Jag har varit på många "stående" vigslar och det har aldrig varit ett problem. På ett flertal har det funnits en eller två bänkar för de äldre, men i de flesta fall har de också valt att stå upp. 

  • Tusenf­ryd
    Äldre 7 May 15:45
    #17

    Vi  hade stolar till våra mor och farföräldrar som är över 70, men annars var det inget problem för gästerna att stå. Lycka till med vigseln

  • gto
    Äldre 11 May 23:44
    #18

    tack så mycket alla. Vi kommer antagligen ha stående vigsel. tror det passar platsen också och hur vi vill att vigsln ska va. avslapnad och inte så stel.
    Tack ni är bäst

Svar på tråden stående vigsel