• Anonym (beställaren)

När kan man kalla något för sitt?

Jag beställde en produkt hos ett företag men de slarvade bort min beställning och det blev ett antal vändor i deras kundtjänst per telefon (vääldigt långa köer och allmänt trist bemötande). Efter mer än dubbelt så lång tid som förväntad leveranstid skickar företaget två likadana produkter.
    Just då orkade jag inte sitta i deras telefonkö en gång till för att få fraktlappar så att jag kunde returnera den ena vilket resulterade i att den har blivit liggande nästan en månad nu utan att de har kommit med återkrav.
    Frågan är nu hur lång tid jag måste vänta innan jag kan kalla den för min. Kan de komma med återkrav (eller betalningskrav) när som helst?
    Någon som vet? Elller har en idé på var jag kan hitta information? Eller bara en åsikt...?

• Svar på tråden När kan man kalla något för sitt?
  • LoppanV

Jag skulle rekommendera dig att kontakta de snarast så att du kan skicka tillbaka varan. Släng den absolut inte! Har du handlat med faktura? Har för mig att man kan kräva in pengar i tre år i sådana fall men är inte säker. Kolla med konsumentverket som personen innan mig skrev. Du kanske kan maila butiken för att slippa telefonköerna? Lycka till! :D

• knyttan

Inte riktigt samma kanske, men jag beställde en del från England för ett par år sedan som inte kom inom den utlovade tiden (vi pratar alltså om nästan två månader här då...), jag reklamerade köpet hos försäljaren, fick tillbaka pengarna och dagen efter att de landade på kontot så kom även paketet hem i brevlådan! Jag tänkte ju så klart att jag skulle kontakta företaget igen, men hur eller hur så blev det aldrig av och någon faktura eller återkrav kom inte heller. Så tillslut så glömde jag av det Tungan ute I slutänden lyckades jag helt enkelt få gratisgrejer, men det var ju inte min mening!
    I ditt fall så tror jag nog att det är så att om du har två olika beställningsnummer på din vara så kommer det nog förr eller senare att dyka upp en andra faktura, har du otur kan det bli med förseningsränta.... Om du har betalat i förskott så tror jag nog att det är mer troligt att du kan "komma undan", speciellt om det bara finns ett beställningsnummer. Kolla på ordersedlarna vad som står där. Annars kanske du kan logga in på någon hemsida och se en beställningshistorik, det kan man på många företag. En månad är ju inte så jättelång tid egentligen, det kan ta längre tid än så innan ett företag skickar faktura. Jag handlar ibland kläder på en internetsida och där skickas fakturan för inköp gjorda mellan säg 1-30 april ut först i slutet på maj med 30 dagar för att betala, så om jag har beställt ngt i början på april kan det ta ända till slutet på juni innan det senast ska vara betalt, och det är ju lite tricky...

• Anonym

Jag va i en liknande situation och struntade i att jaga lappar för att skicka tillbaka klänningen de handlade om. Varan kostade "bara" 500 kr så orkade inte och lät den ligga hemma och efter ett år slängde jag klänningen i en insamlingspåse till kyrkan, DUMT gjort! Fick en räkning någon månad senare med en fet förseningsavgift på.

Svar på tråden När kan man kalla något för sitt?