• Anonym (Utan tärnor)

2 (av 3) av mina tärnor har "hoppat av" 3 mån innan bröllopet.

Jag har 3 stycken nära barndomsvänner. Det var en självklarthet för mig att jag skulle välja just dom till att vara mina tärnor. Vi har alltid varit väldigt tajta och haft fina vänskaper. Jag flyttade till en annan ort för att plugga för några år sen och vi har kanske inte haft samma kontakt som tidigare, men ändå ganska regelbundet. 
    2 av tärnorna (de som "hoppat av") har haft det ganska struligt i deras liv. Allt ifrån relationer, till sjukdommar, mm. Så det har ofta kretsat kring dom. Jag har också varit den som varit singel under de flesta år vi varit vänner, medans de alltid har haft förhållanden. De har inte varit speciellet engagerade i bröllopet och inte försökt hjälpa till alls. 
    Helt motsatt jämfört med den ena tärnan som har varit alldeles underbar!

Nu när det gäller mitt bröllop har jag känt att nu äntligen handlar det faktiskt om mig! Jag vet inte om det är ego att känna så, men jag har varit så lycklig i att plannera alltihopa och känna mig lite extra speciell. 
    Jag fick nyss ett långt sms där den ena tärnan förklarade att hon inte kommer eftersom hon inte tycker att jag har varit ödmjuk angående bröllopet. Att jag inte tänkt på henne och hennes ekonomiska och relationsproblem, bland annat. Jag blev fly förbannad att hon skrev detta per sms och inte ens ringde. Sen fick jag höra att även den andra tjejen inte tänker komma och vara tärna heller! 
    Jag känner mig så ledsen. Jag vill ju faktiskt att dom ska vara där på min dag.  Man vill väl dela det med sina närmaste vänner och släkt, trots allt! 

När jag hade svarat på smset skrev den första att hon kanske kommer ändå, men att jag måste vara tacksam att hon uppoffrar sina semesterdagar för att närvara.

Jag vet inte alls vad jag ska svara eller säga.  Vad hade ni svarat på det?

• Svar på tråden 2 (av 3) av mina tärnor har "hoppat av" 3 mån innan bröllopet.
  • Anonym

Först vill jag bara säga att jag tycker synd om dig och förstår att du är ledsen och besviken. MEN till viss del kan jag kanske förstå att det har blivit som det har blivit. Vad det innebär att vara tärna är väldigt individuellt och uppenbarligen har ni inte haft samma förväntningar på vad som ska göras. Du har varit besviken på att de inte varit mer intresserade och prioriterat sig och ditt kommande bröllop, de besvikna på att du inte är "tacksam" för vad de gör, vad de uppoffrar och det intresse de faktiskt visar. I en relation där det ständigt varit fokus på en individ är det svårt att plötsligt skifta roller helt och den som inte längre står i fokus kan då känna sig bortglömd och oviktig.

• Anonym (Utan tärnor)
    Anonym skrev 2012-05-04 21:17:42 följande:
    Först vill jag bara säga att jag tycker synd om dig och förstår att du är ledsen och besviken. MEN till viss del kan jag kanske förstå att det har blivit som det har blivit. Vad det innebär att vara tärna är väldigt individuellt och uppenbarligen har ni inte haft samma förväntningar på vad som ska göras. Du har varit besviken på att de inte varit mer intresserade och prioriterat sig och ditt kommande bröllop, de besvikna på att du inte är "tacksam" för vad de gör, vad de uppoffrar och det intresse de faktiskt visar. I en relation där det ständigt varit fokus på en individ är det svårt att plötsligt skifta roller helt och den som inte längre står i fokus kan då känna sig bortglömd och oviktig.
    Jo men saken är att de faktiskt inte har gjort något alls för bröllopet, så det finns egentligen inte så mycket att vara tacksam för än så länge. 
    Tydligen så tycker vi båda att den andra ska vara tacksam.
    Jag är bara så ledsen att de inte verkar vara glada för min skull, vill hjälpa till, eller ens fråga hur det går. Jag har faktiskt inte ställt några krav på dem alls när det gäller "uppgifter". 
    Men det hör till saken att jag känner att jag har visat min tacksamhet ändå, men tydligen tycker inte dem det. 
    På ett sätt känns det som att för första gången handlar det inte om dem, och detta klarar dom inte av. Jag vet inte hur jag ska förklara det, men just nu känner jag mig väldigt besviken.
  • Anneli256

usch..tråkigt när d är så nära bröllopet. Allt kanske är planerat osv. Men jag funderar över det faktum att det är två som skulle hoppa av.. jag förstod det som att den ena tyckte du inte tagit hänsyn till hennes ekonomi och relationsproblem.. Men vad var den andras förklaring till att inte hon heller ville vara tärna?

Hur menar den första med ekonimi? kommer det att kosta dom en massa pengar för att vara tärna, närvara vid bröllopet eller annat? Hur ställer hennes relationsproblem till det för henne relaterat till bröllopet och uppgiften som tärna? Att man sedan alltid bryr sig om sina vänner och pratar om problem osv.. oavsett bröllopsplaner..

Min bästa vän som skulle varit tärna och som dessutom skulle skött fotograferingen.. fick brösltcancer och har opererats och genomgår nu cytostatika behandling.. hon har av naturliga skäl blivit tvungen att avsäga sig uppgifterna.. trots mina intensiva bröllopsplaner så har jag funnits där för henne, följt med på undersökningar osv. Nu kommer hon mest troligt att bli bra. dom säger att cancern är bortopererad men dom ger denna kraftiga behandling i förebyggande syfte.

Vad jag menar är.. enligt vad jag tycker så är riktig vänskap att man finns för varandra oavsett. Om du upplever att dom varit egoistiska tidigare..o dom kanske upplever att du är det nu.. ja då känns tyvärr inte vänskapen helt genuin i mina ögon.. men det vet du bäst själv hur äkta er vänskap är.. Har själv haft vänner som jag förlorat kontakt med.. o desperat försökt "*hålla kvar" trots att vi glidit ifrån varandra.. Det är kanske det ni har gjort.. Genom livet så har man ofta människor som kommer och går.. kanske (vad vet jag) kanske är det dags för er att släppa taget. Tråkigt att det händer nu precis vid ditt bröllop.. men det var kanske droppen som fick bägaren att rinna över..

Hade jag varit som du.. så hade jag tagit mig en funderare.. på din stora dag så vill du ha människor kring dig som är där för att dom vill och gläds för din skull.. du vill inte ha massa skuldkänslor och undanhållen ilska för något som är osagt eller obearbetat.

Lycka till

• JuliBrud89

DET var det VÆRSTA jag hørt. :O Beklagar vænnen, men dom låter INTE som vænner. Hade jag varit dig hade jag skrivit ett långt sms eller ringt och bett dom dra åt helvete och sagt upp bekantskapen. Tycker synd om dig! Du har sækert gjort enormt mycket før dom med tanke på deras problem, så kan dom inte ens ge dig en dag?!... Beklagar :(

• Odium
    Anneli256 skrev 2012-05-04 22:36:48 följande:

Vad jag menar är.. enligt vad jag tycker så är riktig vänskap att man finns för varandra oavsett. Om du upplever att dom varit egoistiska tidigare..o dom kanske upplever att du är det nu.. ja då känns tyvärr inte vänskapen helt genuin i mina ögon.. men det vet du bäst själv hur äkta er vänskap är.. Har själv haft vänner som jag förlorat kontakt med.. o desperat försökt "*hålla kvar" trots att vi glidit ifrån varandra.. Det är kanske det ni har gjort.. Genom livet så har man ofta människor som kommer och går.. kanske (vad vet jag) kanske är det dags för er att släppa taget. Tråkigt att det händer nu precis vid ditt bröllop.. men det var kanske droppen som fick bägaren att rinna över..

Hade jag varit som du.. så hade jag tagit mig en funderare.. på din stora dag så vill du ha människor kring dig som är där för att dom vill och gläds för din skull.. du vill inte ha massa skuldkänslor och undanhållen ilska för något som är osagt eller obearbetat.

Lycka till

Kunde inte sagt det bättre själv.
  • 101112

Ursäkta uttrycket men vad fan har du att vara ödmjuk och tacksam för?? om det är någon som ska vara tacksam och ödmjuk inför ett hedersuppdrag som att vara tärna är det väl din/dina vänninor att du till din stora dag valt ut de som du ville "upphöja" till denna position, de om några borde lära sig vad orden betyder först innan de använder dem och kastar dem i ansiktet på dig eller vem annan som helst.
    säg tack och hej tyvärr så har jag hittat jättefina ersättare för er i följet så tyvärr finns det numera inte plats för er varken i kyrkan eller på den efterföljande festen.
    Usch arg är vad jag blir

Lycka till och ha en underbar bröllopsdag

• Anonym (pass på dom!)

Jag hade en "kompis" som också tagit mer plats och fått som hon vill/varit i centrum under vår vänskap (4-5 år). Hon skulle inte vara tärna på mitt bröllop men försökte bjuda in sig med armbågen att få vara med. Jag förklarade från start att vissa saker gjorde jag med min tärna och vissa med min man och jag krävde verkligen inget engagemang eller pratade överdrivet om det med henne heller.

Sedan friade hon till sin sambo 3 månader innan vårt bröllop, blev jätte glad för hennes skull. Dock bad hon mig vara tärna och hjälpa till med hennes planering trots att jag var inne i slutspurten inför mitt eget. Sa att jag gärna var det, men det var lite svårt att vara med och planera före det att mitt bröllop varit. Gav henne alla mina bröllopstidningar, googlade på klänningar och lokaler och lite sånt. Hon frågade dessutom en massa frågor inför sin egen planering på min möhippa, vilket inte jag märkte men min tärna blev jätte irriterad. Lite samma visa, att hon inte klarade av att inte vara i centrum.

Droppen kom när hon blev arg på mig när jag gick och gjorde mina klänningsjusteringar med min mamma istället för henne eftersom hon inte svarade på telefon/sms när jag försökte bestämma tid. Sa att jag "sagt att hon skulle få vara med på massa saker och sedan gjort dem utan henne", vilket var så långt från sanningen man kunde komma (var verkligen ingen bridzilla som skulle ha ett följe med mig vad jag än gjorde). Så då tänkte jag över vår relation och sa tack och hej. Det var så förbaskat skönt efter!

Så tänk över om det här är människor som tar energi och inte ger något tillbaka (likt min vän), eller om det är ett temporärt fnatt som ni kan ta er igenom. För snor de energi på heltid är de inget att ha!

• Anonym (pass på dom!)

Ps: Tycker ingen i samanhanget ska behöva vara tacksam över något, vare sig dem som får äran att vara tärnor eller du för att hon "offrar" semesterdagar (vilket förövrigt är det dummaste jag hört på länge!).  Vad sägs om att alla skulle kunna vara glada över att en så fin dag väntar!

Efter allt detta knas är över, fokusera på dem du vill ha på bröllopet och ha en fantastisk dag!

• Anonym (Utan tärnor)

Är fortfarande så ledsen över det här. Det är inte bara det faktum att ens tärnor inte kommer till bröllopet men även att det känns som om man har förlorat två av sina närmaste vänner. Detta är inte alls kul.

• Anonym

Det är så tråkigt när det blir sådär. Det finns faktiskt en dag när det är okej att vara egoistisk och det är på sitt eget bröllop.
    Det finns inget skäl till varför man ska göra eller ha det som någon annan vill.

Jag förstår att det känns j*vligt tungt att vara på gränsen till att förlora två nära vänner inför en dag man hemskt gärna hade velat ha dom där. Inte för att man vill ha uppmärksamheten utan för att dom är ens vänner och man vill dela det roliga.

Hade jag själv fått hedersuppdrag att vara tärna på en nära väns bröllop hade jag blivit jätte glad! För mig skulle det varken vara jobbigt, eller omständigt eller "uppoffrande" på något sätt och jag tror att det är så det flesta tänker. Man måste självklart ta hänsyn till andras ekonomiska situation och ens tärna/tärnor kanske inte har så mycket pengar.
    Kan man hjälpas åt med kostnad att hyra klänning? Eller att brudparet köper men då även får ha kvar klänningarna och sälja dom efter bröllopet? Om man bor i olika städer, ska brudparet bo på hotell på natten, kanske tärnan kan sova hos dom och slippa hotell kostnader? Det finns så många olika vägar så länge man pratar om det.

Att uttrycka sig att du ska vara tacksam för att hon offrar sina semesterdagar känns jätte fel i mina öron. Borde man inte vilja lägga sin semester på att närvara på en nära väns bröllop? Jag antar att ni inte har 25 dagars bröllop så hennes semester är helt slut sen, det handlar väl om ett par dagar?

Jag hade nog svarat att jag blir väldigt ledsen över att hon/dom inte har lust att närvara vid mitt bröllop. Att jag blir lite ledsen över att just hon inte kommer vara tärna men att jag förstår om det blir omständigt. Sen hade jag önskat henne en trevlig sommar och sagt att vi får höras efter sommaren då jag kommer vara upptagen med bröllopsbestyr. Sen hade jag bara fokuserat på att hitta någon som verkligen vill vara tärna (varför inte bara ha en i ditt fall hon som vill) och sen lagt min energi på mitt bröllop och låtit den andra vännskapen rinna ut i sanden.

När jag frågade mina två bästa vänner sedan gymnasiet om dom ville vara mina tärnor blev dom jätte glada och tackade ja. Sedan började det låta, jag vill inte ha den klänningen, det där passar inte jag i, va ska ni ha den färgen de går inte det är inte snyggt på mig ni får ha ett annat färgtema.
    Varför ska du ha så för? Varför ska hon komma henne gillar inte jag. Ena tjejen som är singel började planera vem hon skulle ha med sig till bröllopet som dejt och då svarade jag att tyvärr så kommer du inte kunna ha en dejt för vi har väldigt strambudget och kan inte låta alla som är singlar ta med sig någon utan bara etablerade par kommer att bjudas. Däremot kommer du att ha min bror som bordskavaljer (han är även bestman) då blev hon skit sur! Den andra tjejen fortsatte tjaffsa om att hon ville ha kort klänning och utsläppt hår, jag vill att dom har långklänningar och uppsatt hår och inte ser ut som en 18 åring på krogen brevid mig i kyrkan, då fick jag till svar "du är bara rädd för att jag ska vara sexigare än dig och att folk ska titta på mig i kyrkan"

Sen slutade jag prata med dom om mitt bröllop och vi får se om jag ens kommer ha några tärnor när  mina två bästa och närmaste vänner sen 10 år tillbaka beter sig sådär! Suck, det ska vara en glad och rolig dag när jag blir min älsklings fru!
    Jag skulle sätta på mig en kycklinggul volangklänning och buffaloskor om dom bad mig på deras bröllop, varför kan man bara inte unna någon att ha det helt fantastiskt en dag?

• Anonym (Utan tärnor)

Du har helt rätt! Jag känner också att jag hade gjort vad som helst om dom hade bett mig. Vi ändrade trots allt hela vårt färgtema eftersom det första inte passade. Det ironiska är att hon som är kvar, som har varit helt underbar, gillade det första färgtemat bättre och jag med. Nu är det i alla fall redan ändrat, men visst kan det bli fel. Nu kommer de ju inte ens. 
    Synd att höra att dina tärnor också beter sig konstigt. Till hon som svarade  "du är bara rädd för att jag ska vara sexigare än dig och att folk ska titta på mig i kyrkan" så verkar det tvärt emot, att hon vill ta uppmärksameten av dig. Varför måste hon ha kort klänning? Det är väl kul att kunna ha långklänning någon gång för det är ju inte så ofta man har det och det behöver inte vara mindre sexigt (om det nu är den looken hon är ute efter, haha) för det.

I mitt fall fick deras klänningar vara precis som dem ville: både i längd, material, form, stil. De kunde alltså välja allt från en balklänning i siden till en hippie kort klänning i bomull. Något som passar tycker man ju de hade kunnat hitta. 

Men ni har rätt, ibland behöver man kanske sånna här tillfällen för att förstå vem som egentligen står en nära och som vill att man ska ha en bra vigsel och fest. Som inte har något emot att man står i centrum för en dag. Och det ska jag säga att jag inte alls är van vid. Jag är alltid den som låter andra stå i rampljuset, men nu för en dag är det min tur, tycker jag.

Det är helt ok att bara ha en tärna. Bara dumt eftersom min kille har 4st marskalker. 

• Anonym

Jag vill ju för gudsskull inte att mina tärnor ska se ut som skräp på mitt bröllop jag vill att dom ska vara vackra och fina och jag känner dom så jag kommer ta hänsyn till vad dom passar i när jag väl tar beslut om vilken klänning det blir.
    Jag vill bara att det ska se ut som jag gillar! =)

Hon har alltid haft svårt för det där med vem som får mest uppmärksamhet och jag har aldrig riktigt brytt mig. Folk ser mig om dom ser mig jag tänker inte anstränga mig för att folk ska titta på mig. =)
    Men hon är min bästa vän och jag hade hoppats på att mitt bröllop var en dag när hon kunde kliva lite åt sidan, i övrigt låter jag henne alltid stå i centrum.

Jag tycker också att du ska stå i centrum och just nu finns det inget måste att du ska anpassa dig efter dom tycker jag.

Äh, det gör väl inget att han har 4 st marskalker och du 1 tärna. Jag tror inte någon kommer tänka på det utom du.
    För att göra det symetriskt får väl två marskalker stå med tärnan och två med din m2b. jag tror nog att det kommer bli jätte bra hur som haver!

• gbg2012

När man ska gifta sig kommer tydligen de rätta sidorna fram!! Så trött på folk!

Förstår verkligen dig och det är väldigt tråkigt att de gör såhär. En nära vän till mig skulle vara tärna men kom på att hon inte hinner för hon tar examen precis då, var argumentet. Nu hade hon såklart jättemycket i skolan och tog sin examen tre veckor innan bröllopet. Jag kände att hon bara såg hindren men det värsta var att hon inte sa något från början, man vet ju om när man ska ta sin examen utan jag fick ett MAIL när hon skrev detta. Det sårade mig väldigt mycket och vi blev ordentligt ovänner och idag är hon tyvärr inte en av mina bästa vänner för att jag tycker hon var för egoistisk. Detta var tack och lov ett bra tag innan bröllopet. Eftersom min andra tärna helst inte ville vara själv så frågade jag en annan nära vän och hon blev jätteglad och hade varit ledsen för att hon först inte blev vald. Båda mina tärnor jag har nu är fantastiska och de ordnade den bästa möhippan! =)

Sedan när min möhippa skulle vara så visade sig att två av mina kompisar tydligen är idioter de kunde tänka sig att komma på bröllopet och vi har känt varandra i flera år men vi var inte tillräckligt bra vänner för att komma på min möhippa, de har jag tagit bort ur mitt liv!! De skrev en del elaka saker till mig kan ju tilläggas. Den ena tärnan slängde ur sig att hon aldrig skulle bjuda mig på sin möhippa, men tack för den. jättekul att bjudit dessa personer på sitt bröllop. Så glad att möhippan var 5 veckor innan så jag kunde stryka de från gästlistan!

jag gifter mig 2 juni så det är snart. Tänker fokusera på de fina vänner som finns istället- <3

• Anonym

Jag är jätte glad att allting ordnade sig för dig! Så roligt att det är så kort tid kvar, hihi antar att nerverna börjar visa sig nu? =)

Och du har helt rätt, folks rätta sidor kommer verkligen fram nu!

• Anonym (Utan tärnor)

gbg. Ja visst blir man trött på folk. Vissa ser bara det negativa i bilden istället för det positiva. 
    Så tråkigt med hon som vräkte ur sig att hon inte hade bjudit dig. Det är ju jätte kul att höra! Sånna personer har jag också varit med om nu i samband med bröllopet. Det är rätt stötande att folk som man trodde var vänner tydligen itne alls ser det likadant. Det gör rätt ont. Och man kan väl kunna bjuda alla möjliga till just möhippan även om man inte är världens tajtaste buddies sedan åratal. Jag har till och med blivit bjuden på en möhippa där jag inte var bjuden till bröllopet (eller det kanske jag var, men jag sa från början att jag skulle vara utomlands när de gifte sig). 

Mina 2 före detta tärnor var också så. De har ju kommit på miljoner ursäkter. Och de undvek desutom att säga det förräns "sista stund". Vi sågs många gånger där de inte sa ett ljud. Desutom tycker jag att man kan ringa när det är något sånt. Den ena sa "men det är så svårt o hitta tid för att ringa"...mmm say what...?
    Och det här med att hjälpa till...det behöver väl heller inte vara så svårt? Jag har inte krävt något ifrån mina tärnor och de har kunnat visa själva interesset dom har. Den ena var helt underbar och skicka en massa bilder, vi har snackat jätte ofta, mm. De andra två brydde sig inte ett smack. Inte ens svar på sms. Så omogen nivå. Och man blir ju så besviken när det ändå är ens närmaste vänner vi snackar om. Jag blir så upprörd och ledsen. Detta är tyvärr två vänner som man aldrig kommer att stå lika nära igen. Hur ska man kunna lita på att dom är där vid andra tillfällen. För det är väl det vänskap handlar om, trots allt. (bland annat i alla fall). 

Svar på tråden 2 (av 3) av mina tärnor har "hoppat av" 3 mån innan bröllopet.