• ema

Hobby / Intressen

Jag gifter mig nu i maj, och håller samtidigt på att skriva en uppsats, så det har varit mycket att göra de senaste månaderna. Att planera bröllopet har varit bra, då jag haft något att göra det senaste halvåret, men min fundering är vad som händer sen...

Känner att jag börjat en ny fas i mitt liv, där mycket har hänt/ändrats och nu söker jag nya intressen/aktiviteter. Är rädd att det blir tomt efter den här intensiva perioden annars.
    Jag gillar att baka, men blivande bantar... Och jag vill helst baka söta och feta kakor/tårtor, att baka bröd är inte lika roligt... Kan tänka mig att handarbeta, gärna göra saker till ev. framtida bebis, men hen lär inte komma förrän om 1,5-2 år, så det kanske är lite tidigt... Kan inte skriva in mig på gym eller kurser för någon längre tid, då jag flyttar utomlands om 4 månader. Så gärna något man kan göra lite var som helst eller hemma.

Jag vill gärna ha tips och idéer på hobbies/intressen/aktiviteter! Vad gör ni på er fritid?
    Alla förslag är välkomna! 

• Svar på tråden Hobby / Intressen
  • Fannyterez
    ema skrev 2012-05-04 11:07:11 följande:
    Jag gifter mig nu i maj, och håller samtidigt på att skriva en uppsats, så det har varit mycket att göra de senaste månaderna. Att planera bröllopet har varit bra, då jag haft något att göra det senaste halvåret, men min fundering är vad som händer sen...

Känner att jag börjat en ny fas i mitt liv, där mycket har hänt/ändrats och nu söker jag nya intressen/aktiviteter. Är rädd att det blir tomt efter den här intensiva perioden annars.
    Jag gillar att baka, men blivande bantar... Och jag vill helst baka söta och feta kakor/tårtor, att baka bröd är inte lika roligt... Kan tänka mig att handarbeta, gärna göra saker till ev. framtida bebis, men hen lär inte komma förrän om 1,5-2 år, så det kanske är lite tidigt... Kan inte skriva in mig på gym eller kurser för någon längre tid, då jag flyttar utomlands om 4 månader. Så gärna något man kan göra lite var som helst eller hemma.

Jag vill gärna ha tips och idéer på hobbies/intressen/aktiviteter! Vad gör ni på er fritid?
    Alla förslag är välkomna! 
    Scrapbooking är jätteroligt!! Finns tusentals bloggar om detta!
  • Power of Love

På min fritid (vilket tyvärr är väldigt inte av just nu) brukar jag virka, måla glas och  göra smycken. Jag syr även ibland och försöker lära mig att sticka (vilket jag kunde i skolan men inte nu längre). Virkning är det jag hållt på mest eftersom det är lättast att ta med sig om man ska åka någonstans. 

Även om du vill göra nåt till ditt framtida barn så kan det vara god idé att börja träna så när det närmar sig så kan du redan alla grunder i ex virkning eller stickning.

Andra förslag:
    origami
    scrapbooking (som tiidigare nämnt)
    måla/rita
    decoupage
    skapa med lera
    makrame

Annars kanske kan du sätta upp nåt träningsmål, springa 5km på en viss tid eller komma upp 1 mil (om du inte redan klarar av det). Finns ju mer saker än att springa men just löpning är det jag själv tycker är väldigt kul och så behöver man inget gymkort.

• AnnL

Jag har hund som jag tränar och tävlar med, sen var den fritiden slut :P

• annapanna88

Jag broderar, ett intresse jag ganska nyligen tagit upp igen efter ett par års stiltje. Korsstygn blir det mest. Jag tycker det är fantastiskt roligt och avslappnande men jag vet att det inte passar alla :) Finns otroligt mycket vackra och moderna mönster man kan beställa på internet, så det är inte så "gammalmodigt" som det gärna får stämpel att vara.  Just nu håller jag på med en stor tavla av S:t Göran och draken! Den är tänkt till ett framtida barnrum faktiskt ;)
    Annars gillar jag även att sticka och virka. Då kan man ju öva på att göra saker till sig själv först så att sakerna man gör när bebis är på väg blir riktigt snygga :)

• ema

Tack för alla bra tips!
    Jag vill gärna ha fler!
    Solig 

• misslane

Jag håller på och tillverkar kort. Är ju i samma bana som scrapbooking, men ett alternativ till att göra album. 

• Sirenne

Tycker det är helkul med dataprogram, så jag planerar att lära mig Illustrator och sedan kanske InDesign. Funderar på att lattja runt med ett open source program som heter ARIS, vilket låter dig skapa egna GPSbaserade spel. Aningens nördigt kanske, men kul! /S

• Jalle

På min "fritid" gör jag följande; tränar löpning, cykel, skidor och annat, inreder vårt hem och påtar mycket i trädgården. Jag målar tavlor ibland, virkar nån gång och det händer att jag både renoverar vårt hem och möbler, möbler som jag hittar på loppis och auktion. Annars är fjällvandring och resor överhuvudtaget ett stort intresse. Liksom att planera fester, laga middagar och umgås med våra vänner. Jag har också tre barn varav den ena spelar fotboll, så nu drar den säsongen igång. Shopping är kul också, men det tycker väl alla? Just nu läser jag en halvfartskurs i juridik också, kanske låter som en udda hobby men jag gör det faktiskt för att det är kul. Jag lever lite i projekt, kan vara totalt insnöad på tex fjällvandring i ett par år till att helt övergå till måleri året därpå. Tur att min m2b är likadan! Ibland ställer jag mig frågan hur jag har tid att jobba heltid. Kanske fick du några tips? Lycka till!

Svar på tråden Hobby / Intressen