• marielleangelina

    Etikettsbrott med svart kostym?

    Jag och min m2b ska ut och köpa kostym idag och vi har hela tiden varit inne på att köpa en svart kostym, eller i alla fall nästan svart/mörkgrå. Är det ett etikettsbrott med svart kostym? Tänker att det är ju ok på smoking eller frack verkar det som iaf.... Någon som vet?

  • Svar på tråden Etikettsbrott med svart kostym?
  • Green

    Varför skulle det vara ett etikettbrott?
    Hoppas ni köpte en kostym han gillar oavsett färg.
    Svart går alldeles utmärkt och är väldigt stiligt!

  • aniara

    Som sagt, varför skulle det vara ett etikettsbrott? Det är väl bara om ni har en högre klädkod än mörk kostym som det kan vara ett etikettsbrott.

  • Sara 120707

    Jag tror att det du tänker på är att förr var det så att svart kostym "endast" användes på begravningar. Nuförtiden är det väldigt vanligt med svart kostym även i andra sammanhang.

  • daniiel

    Jag säger som Sara, förut hade man faktiskt inte svart kostym på bröllop, utan den var väl som mest reserverad för begravningar. Det var dock förut som sagt. Nu går det utmärkt att ha svart kostym utan att det är ett etikettsbrott. Min make och alla marskalkar hade svart kostym, samt ett par av gästerna. Alla var så stiliga :)


  • SkövdeSophie

    Klädkoden kavaj, som är det lägsta officiella, innebär just mörk kostym.

  • aniara
    SkövdeSophie skrev 2012-04-30 23:39:00 följande:
    Klädkoden kavaj, som är det lägsta officiella, innebär just mörk kostym.
    Nej det stämmer inte. Klädkod kavaj innebär kostym men den behöver inte vara mörk. Klädkoden mörk kostym däremot innebär just precis vad den heter.
  • Syrinx

    Nej, nuförtiden är det inget etikettsbrott med svart kostym på bröllop. Men precis som Sara och Daniiel skriver, så var det förr endast svart kostym på begravningar och då ansågs det väl oartigt att komma i "sorgeklädsel" till ett bröllop eller en fest.

    Men som sagt, nuförtiden är det som vanligt och har varit så modernt med svart i så många år, att det inte alls är konstigt med svart kostym. Så kör ni på det, om ni vill! 

  • Syrinx
    aniara skrev 2012-05-01 00:11:09 följande:
    Nej det stämmer inte. Klädkod kavaj innebär kostym men den behöver inte vara mörk. Klädkoden mörk kostym däremot innebär just precis vad den heter.
  • marielleangelina

    Tack för era svar! Jag hade inte heller uppfattningen att svart kostym skulle vara etikettsbrott men blev osäker när svärmor undrade om det inte var det... Nu blir det nog trots allt ingen svart kostym, han får använda en grå jättesnygg som han köpte för ett halvår sedan istället!

  • SkövdeSophie

    Givetvis kan kostymen vara i olika färger. Jag menade att skriva att det innebär kostym, men min hjärna passade på att lägga in ett mörk utan att jag märkte det Vad jag menade var att kavaj innebär kostym, och inte enbart kavaj (typ till jeans/chinos) som många tror.

  • Aniara4

    En del äldre kan säkert reagera på en svart kostym på bröllop, men så länge man inte har vit slips till (eller svart) borde det inte vara någon fara!

Svar på tråden Etikettsbrott med svart kostym?