• teddy

Hur göra med barnen???

Vi har börjat fundera över hur vi ska göra med barn eller ej på vårt bröllop. Det gäller inte några egna barn då vi inte har några, utan andras...

Har några barn i släkten som är runt 7 år och neråt och sen har vi ett par vänner som har barn runt 1-1,5 år... Hur gör man med såna barn? Alltså småbarn?

Brukar man ta med barn i den åldern på bröllop? Vad ska vi skriva i inbjudan egentligen? Jag kan tänka mig att några av dessa personer inte kommer om deras barn inte får vara med, men det är ju viktiga personer för oss! Vi vill inte trampa någon på tårna, men vi vill inte heller ha så små barn med på bröllopsfesten då det bland annat kan bli högljutt, det inte finns ett avskiljt rum där de kan vara, de kan bli trötta tidigt och börja gnälla vilket leder till att deras föräldrar bestämmer sig för att lämna festen tidigt, vilket skulle vara skittråkigt, rent ut sagt... Osv!

Hur gör vi? Hur gör ni? Är lite villrådig... Och som sagt har jag själv inte barn så jag vet inte hur jag ska tänka...

• Svar på tråden Hur göra med barnen???
  • daniiel

Alla resonerar ju väldigt olika kring det där och jag tycker ni ska försöka fokusera på hur ni resonerar kring det. Det låter ju som att ni verkligen inte vill att barnen ska närvara, så då måste ni nog helt enkelt bestämma er för vad som är viktigast för er. Att ha ett barnfritt bröllop och då riskera att ett par gäster inte kommer för att de inte får ta barnen med sig eller att bjuda med alla barn och då riskera att det kan bli lite högljutt och att någon lämnar lite tidigare?

Personligen tycker jag om att ha barn närvarande, även större tillställningar så som bröllop och födelsedagar osv. Det är vad jag är van, för så har det alltid varit i min närhet. Jag som barn upplevde aldrig att det var tråkigt och jag som vuxen har aldrig upplevt det som jobbigt och något störningsmoment.

Sedan finns det ju dom som resonerar helt tvärtemot mig. Som absolut inte vill ha med sina barn eller ha andra barn närvarande.

Båda sakerna är helt okej att tycka och det är faktiskt er bröllopsfest, så det är ju ni som bestämmer vad som passar er och er fest bäst.

• CoG

Har ni ett bröllop som inte passar små barn då får ni nog ta att vissa inte kan komma.
    För små barn kan inte sitta stilla och dom behöver komma isäng i lämplig tid.
    Det är inte så mycket att göra åt.

• Happy Bride

Vi känner jätte många med barn mellan 1-16 år. Skulle vi bjuda alla de barnen så skulle de bli 50 yttligare med bara barn. (vi har en dotter på 2 år kan jag tillägga) Vi kommer göra såhär:

Vänners barn är välkomna till vigseln men ej festen. De släktingar som är lite avlägsna (typ kusiner, moster, faster osv) deras barn är oxå välkoma till vigseln men ej festen. Men där imot så nära släktingars barn (som i vårt fall syster, bror) samt vår dotter givetvis de är välkomna till vigsel och under middagen men efter middagens slut så får de åka hem. Min systerdotter (15) kommer agera barnvakt åt vår dotter.

Men detta är en lite knivig och kännslig fråga för vissa. Vi har själva fått lite kommentarer av min blivande mans bror om detta. Att de hade minsan ingen som kunnde passa deras barn, så då kunnde de nog inte komma då. Men då behöver dom ej komma heller då tyckte vi. De är vår dag och vi bestämmer även fast de kommer svida lite hos var och en kanske. Tycker inte alls de är kontigt om ni inte tar med barnen. De har igentligen inte så kul på bröllop och de vuxna orkar inte slappna av och njuta utav er dag.

• Chicita

Om ni känner att det inte funkar med barn på just erat bröllop så ska ni ha ett barnfritt.

Det är inte meningen att ni ska sitta och irritera er hela kvällen.
    Sen måste ni ju bestämma hur viktigt det är att ha barnfrit - kontra hur viktiga gästerna är för er.

Om ni hellre vill att dom kommer med barn än stannar hemma (även om ni hellst vill att dom kan komma utan barnen) så kanske ni kan formulera det ungefär så här i slutet av inbjudan:

Vår högsta önskan är att fira bröllopet med våra vuxna släktingar och vänner och hoppas därför att alla har möjlighet att ordna barnvakt. 
    Om det i enstaka fall inte går att ordna barnvakt denna kväll så kontakta oss för en dialog runt detta så ska vi se om det går att ordna på något sätt så vi får ha våra vänner med denna dag då ni är viktiga för oss.

(kan ju hända att ni skulle kunna ordna någon barnvakt som finns på hotellet eller liknande eller hemma hos er eller någon annan i närheten. Eller om någon ni känner har en barnvakt, och att denne skulle kunna passa något extra barn samtidigt...) 

• teddy

Tack för era svar!

Ska fortsätta fundera på hur vi kommer göra men jag tror inte vi kommer ha ett barn-fritt bröllop. Vi inser att några viktiga personer då kommer stanna hemma och det vill vi verkligen inte! Jag har egentligen inget emot att barnen e med, så det blir nog bäst så...
    Vi (eller barnens föräldrar!) får helt enkelt komma på de bästa sättet att lösa det på...! 

• Smulanbus26
    teddy skrev 2012-05-01 18:18:03 följande:
    Tack för era svar!

Ska fortsätta fundera på hur vi kommer göra men jag tror inte vi kommer ha ett barn-fritt bröllop. Vi inser att några viktiga personer då kommer stanna hemma och det vill vi verkligen inte! Jag har egentligen inget emot att barnen e med, så det blir nog bäst så...
    Vi (eller barnens föräldrar!) får helt enkelt komma på de bästa sättet att lösa det på...!
    Men hur viktiga tycker dessa personer att NI är om ni vill ha ett barnfritt bröllop och de då inte kan ordna barnvakt den dagen då du och din man ska gifta er??
  • teddy

Fast... de e inte de att de har sagt de, vi har ännu inte pratat me dom om de utan jag bara spekulerar lite hur vi ska gå till väga! Jag vet dock att de inte kommer om barnen inte få va me o därför bestämmer vi att barnen får komma me! hehe... 

• Smulanbus26
    teddy skrev 2012-05-18 21:37:19 följande:
    Fast... de e inte de att de har sagt de, vi har ännu inte pratat me dom om de utan jag bara spekulerar lite hur vi ska gå till väga! Jag vet dock att de inte kommer om barnen inte få va me o därför bestämmer vi att barnen får komma me! hehe... 
    Men det är det jag menar. Att de inte kommer om barnen inte får vara med :(.
  • mjeanettek
    Smulanbus26 skrev 2012-05-18 21:22:49 följande:
    Men hur viktiga tycker dessa personer att NI är om ni vill ha ett barnfritt bröllop och de då inte kan ordna barnvakt den dagen då du och din man ska gifta er??
    Detta tycker jag är ett lite hårt svar... Det är inte alla barn som kan lämnas bort, både av sjukhistoria och andra orsaker. Själv så löser vi det oftast genom att jag fex går på middagen, sen hem till barnet, också får min m2b vara med på festen resten av kvällen, om det är barnfritt. Självklart tar vi hänsyn till brudparets önskemål om barnfritt! Men som sagt, det är inte alla som bara kan lämna bort barnet.
  • Smulanbus26
    mjeanettek skrev 2012-05-20 19:29:04 följande:
    Detta tycker jag är ett lite hårt svar... Det är inte alla barn som kan lämnas bort, både av sjukhistoria och andra orsaker. Själv så löser vi det oftast genom att jag fex går på middagen, sen hem till barnet, också får min m2b vara med på festen resten av kvällen, om det är barnfritt. Självklart tar vi hänsyn till brudparets önskemål om barnfritt! Men som sagt, det är inte alla som bara kan lämna bort barnet.
    För mig känns det som att de allra flesta borde kunna ordna en barnvakt (om man verkligen vill komma på bröllopet) om man får veta att ett bröllop ska äga rum ett antal månader fram i tiden.

Så du menar att det finns de med barn som aldrig någonsin kan åka bort själva ens för en kväll utan sina barn (syftar då på barn i den ålder som behöver passning)? Men visst, det finns undantag.

Ni ordnar iallafall att ni kan komma genom att pussla ihop det men sedan finns det de personer som inte ens vill försöka utan säger bara nej tack. Då känner iallafall jag att man inte är särskilt viktig för den/de personerna.
  • mjeanettek

Smulanbus26: det är nog fler än du tror, men de flesta med sjuka barn, barn med handikapp, barn med sängvätningsproblem osv väljer nog att inte prata öppent om sånna saker. Blir lätt uppfattat som klaging...

• Kramarina

Vill man ha barnfritt ska man skriva det i inbjudan, de sol inte får barnvakt kommer ju höra av sig och vi är inte stenhårda på den biten. De som inte kan ordna barnvakt av diverse anledningar kan ju deltaga vid vigsel och eventuell middag men vi kommer göra klart att vi inte anpassar vårt bröllop för barn med rit och lekhörna och barnmat etc. Våra vänner vill gärna komna utan barn så de kommer försöka lösa det för att själva kunna slappna av mer. Har man en bra dialog med sina vänner löser sig allt :)

• teddy
    Kramarina skrev 2012-05-20 20:13:27 följande:
    Vill man ha barnfritt ska man skriva det i inbjudan, de sol inte får barnvakt kommer ju höra av sig och vi är inte stenhårda på den biten. De som inte kan ordna barnvakt av diverse anledningar kan ju deltaga vid vigsel och eventuell middag men vi kommer göra klart att vi inte anpassar vårt bröllop för barn med rit och lekhörna och barnmat etc. Våra vänner vill gärna komna utan barn så de kommer försöka lösa det för att själva kunna slappna av mer. Har man en bra dialog med sina vänner löser sig allt :)
    Ja precis... vi kommer inte skriva att vi ska ha ett barnfritt bröllop, men vi kommer prata om det m de berörda. jag tror de blir de bästa!
  • Smulanbus26
    mjeanettek skrev 2012-05-20 19:56:48 följande:
    Smulanbus26: det är nog fler än du tror, men de flesta med sjuka barn, barn med handikapp, barn med sängvätningsproblem osv väljer nog att inte prata öppent om sånna saker. Blir lätt uppfattat som klaging...
    Men säg att man vet att så inte är fallet dvs. att barnen faktiskt är helt friska och att det råder inga andra problem och ändå tackar föräldrarna nej. Hur skulle du tolka det? Överbeskyddande? Hela familjen ska minsann bli bjudna? Någon annan anledning?

Även om det finns de som har barn som är sjuka och/eller har andra problem så tror jag inte att alla som har tackat nej till ett barnfritt bröllop har dessa saker att ta hänsyn till.
  • Kramarina

Om folk tackade nej trots att de ofta kan fixa barnvakt för annat och det inte finns nån annan problematik bakom skulle jag själv tolka det som om de gärna slipper komma, pga kostnaden för.kläder.present eller nån annan anledning. Nära vänner som verkligen bryr sig vill förhoppningsvis bara med vid ens bröllop. Även om det då kanske bara skulle vara för att närvara vid vigseln.

Svar på tråden Hur göra med barnen???