• Amor in aetern­um
    Äldre 27 Apr 01:34
    5207 visningar
    9 svar
    9
    5207

    Guldsmed eller guldbutik? Vad är billigast?

    Ok, jag har legat och tänkt på det här en timme nu och jag vet inte vad som är bäst..

    Vi har gammalt guld som vi vill sälja eller omarbeta, spelar egentligen ingen roll,
    vad blir billigast för oss?

    Är det att gå direkt till en guldsmed eller att gå till någon butik såsom
    Hedens Guld i Göteborg? Eller Guldsmedshuset?
    Är det någon som vet om någon bra och billig guldsmed i Göteborgsområdet?

    För och nackdelar?!

  • Svar på tråden Guldsmed eller guldbutik? Vad är billigast?
  • BlåAug­ustibr­öllop
    Äldre 27 Apr 02:19
    #1

    Billigast blir att gå till en guldsmed, om ni hittar en med bra priser - för vissa är helt otroligt dyra!

  • Amor in aetern­um
    Äldre 27 Apr 02:20
    #2
    BlåAugustibröllop skrev 2012-04-27 02:19:14 följande:
    Billigast blir att gå till en guldsmed, om ni hittar en med bra priser - för vissa är helt otroligt dyra!
    Jo, jag kan tänka mig det, du har ingen aning om någon bra i västra götalands regionen?
  • BlåAug­ustibr­öllop
    Äldre 27 Apr 02:26
    #3

    Tyvärr inte, man får gå runt och fråga. Det är det vi gjorde. Hade lite inspirationsbilder med, och lite "mått". För det skiljer ju sig mycket beroende på hur hög och bredd ring man vill ha. Vi utgick från min för jämförelsepris, för att jag visste hur bred och hög jag ville ha min.

  • Amor in aetern­um
    Äldre 27 Apr 02:37
    #4
    BlåAugustibröllop skrev 2012-04-27 02:26:35 följande:
    Tyvärr inte, man får gå runt och fråga. Det är det vi gjorde. Hade lite inspirationsbilder med, och lite "mått". För det skiljer ju sig mycket beroende på hur hög och bredd ring man vill ha. Vi utgick från min för jämförelsepris, för att jag visste hur bred och hög jag ville ha min.
    Jepp, vi funderar på att åka in en stund imorgon, även fast vi gifter oss i september så känns det ändå bra att ha det gjort med semestrar och röda dagar och dylikt. Men tack för dina tips! Solig
  • Amor in aetern­um
    Äldre 27 Apr 11:08
    #5

    Oj, läst 64 gånger men inga svar, kanske är en rätt komplicerad fråga ändå?! ^^

  • sannas­ofia
    Äldre 27 Apr 11:22
    #6

    Nu bor jag visserligen inte i Göteborgsområdet så jag kan inte tipsa om billiga guldsmeder i närheten av dig, men jag kan berätta hur vi gjorde med min ring.

    Vi kikade runt till olika guldsmeder och fastnade främst hos två. På ena stället skulle vi sälja guldet och beställa en helt ny ring från en kedja ex Schalins.

    På det andra stället (som vi valde) användes det befintliga guldet, det som blev över såldes och jag fick vara med och se på när de gamla guldet smältes ner och tillverkades till en ring. Oerhört spännande!
    Dessutom tillverkades vigselringen med min släta förlovningsring som mall, så ringarna kommer passa ihop perfekt. 

    Om ett par veckor ska jag hämta ut ringen och då är även diamanterna ditsatta. 

    Kostnadsmässigt så skiljer inte de här alternativen sig så mycket, ringen skulle kosta omkring 10 000 +/- någon tusenlapp, men jag måste ju säga att jag fick så mycket mer hos guldsmeden som vi valde!

  • sollan
    Äldre 27 Apr 11:25
    #7
    BlåAugustibröllop skrev 2012-04-27 02:26:35 följande:
    Tyvärr inte, man får gå runt och fråga. Det är det vi gjorde. Hade lite inspirationsbilder med, och lite "mått". För det skiljer ju sig mycket beroende på hur hög och bredd ring man vill ha. Vi utgick från min för jämförelsepris, för att jag visste hur bred och hög jag ville ha min.

    Är nog det smartaste =) Priser skiljer klart sig mellan olika butiker.


    Vi lämnade själva in guld när vi fick gjort våra förlovningsringar så där blev jue priset mycke billigare än att köpa färdiga ringar.


    När vi skulle köpa min vigselring hade vi turen att få den för 50% rabatt så då tjänade vi på att köpa den ringen färdig. Bor i Skåne så har ingen susning om förslag kring Göteborg.


    Fru Olsson sedan 120414 <3
  • Danned­o
    Äldre 27 Apr 11:52
    #8

    Det är bara att går runt och fråga! Men kolla upp på nätet och gula sidorna vad guldsmederna gömmer sig, det är ju alltid de sitter mitt i centrum. 

    Jag kan bara dela med mig av min erfarenhet av butik vs. guldsmed (och då menar jag en riktigt guldsmed, inte en butik som "kallar sig" guldsmed men sen ändå måste skicka iväg smyckena någon annanstans för ändring.

    Jag ska göra en (enligt mig) ganska enkel förändring på min ring, den är lite för bred och jag vill göra den 1 mm smalare. Efter att ha gått runt till en massa olika ställen och fått lika många olika svar bl.a att det inte gick att göra så, att jag fick lämna in min ring och beställa en ny av dem, att de skulle dra ut ringen så mycket så den blev smalare (och tunnare!), klippa av en bit och sen sätta ihop den igen och ett ställe som kunde fixa det utan problem men för 1000 kr och stor rynka i pannan, ja då kändes det lite hopplöst. MEN så googlade jag runt och hittade en riktigt guldsmed som designade smycken från grunden, gjorde ändringar och reparationer av smycken. "Jaja, det är säkert skitdyrt tänkte jag" men gav det ett försök. Butiken visade sig vara en riktig verkstad, ut kom en smed med förkläde i läder och skitiga fingrar. Att göra ringen smalare var inga problem, det var bara att slipa lite och forma till kanten, 300 kr ville hon ha för besväret och då kunde hon snygga till gravyren som hon tyckte var lite väl svag.

    Personligen tror jag att det blir billigare att göra om gammalt guld än att byta in det.

    Här är några guldsmeder jag hittade på google, det bästa är att gå dit, förklara vad du vill ha gjort och få prisförslag och sen jämföra. Ibland kan det vara värt att betala lite extra om man får en bra känsla.

    www.jsguldsmide.se/

    www.kuhlinsguld.se/

    www.guldsmedsmastarn.se/

  • Amor in aetern­um
    Äldre 27 Apr 12:53
    #9

    Tack så mycket för alla svar. Ska nog ta reda på en guldsmed som känns bra för oss. Jag har ringt runt till några av dem (även de som är med i tråden) och de som kändes klart trevligast var Gulsmedsmästarn.

    Spännande! Men om det är någon från Gbg som känner till någon så tar jag tacksamt emot tips.

    Det är ju lite speciellt också i och med att jag vill att de endast ska använda vårt guld och vissa av dem jag har pratat med har försökt övertyga mig om annorlunda, medan andra har sagt att vi kan betala arbetskostnaden i guld, nu när vi har en hel del.

Svar på tråden Guldsmed eller guldbutik? Vad är billigast?