• Emoyeni

    Gifta sig på hästryggen...

    Någon som har gjort det?
    Har alltid haft en dröm att När jag gifter mig ska det bli med stil och då är hästryggen ett måste! (som hästtjej från födseln såklart med egna hästar i ägo sen många år tillbaka)
    Så nu många år senare börjar det dra ihop sig och nästa år gifter vi oss. Nu vill jag ju hemskt gärna få mitt drömbröllop med cermoni till häst!
    Någon som har gjort detta själv eller känner nån som känner nån som kan berätta hur det blev?

  • Svar på tråden Gifta sig på hästryggen...
  • Lebendig

    Åh det hade jag också tänkt, men hästen som var planerad till det var jag tvungen att ta bort förra året och den 3 åring som jag har nu känns inte riktigt stabil. Och min sambo är dessvärre inte så förtjust i hästar...


    Jag tycker du ska göra det om ni båda är med på det och har en häst som kan det!

  • max alexis

    Har en "vän" som gjorde det. De red fram till prästen på varsin häst. (hennes egna).
    Tyvärr vet jag inte så mycket mer.

  • Jonkne

    Min dröm har vart att rida från kyrkan till lokalen på en frazier häst, dom är så vackra.

  • Sara 120707

    Jag har också haft funderingar kring detta men jag undrar om det inte är en sån sak som är mer romantisk i teorin än i praktiken. Kanske rida från och till vigseln men stå på egna ben under cermonin?


    Kan lätt se en situation där hästen tar en stor tugga gräs och sedan ger en vänlig puff med huvudet på en. Eller att den blir rastlös eller skrämd under cermonin.


    BTW : "frieser häst"

  • Emoyeni

    Min sambo är helt och hållet med på det och kan tänka sig det, om han får den lugna hästen :). Jag har egentligen bara två tänkbara, men där stoet kan vara lite "het mellan öronen". Funderar isåfall på om man kan ha tärnor som ledare på varje häst så det blir mera säkert. Vill inte behöva koncentrera mig på att hantera hästen mitt i ceremonin. Publik/gäster på behörigt avstånd och kanske en lite mikrofon/fluga till prästen? Mycket att tänka på men ändå intressant att fundera på.

  • Strawberry

    Det låter väldigt romantiskt och fint men jag personligen skulle nog tvingas tacka nej till en sån inbjudan. Är pällsdjurs allergiker och som för många andra är hästar ett av "de värsta" djuren. Att vara i stallet skulle vara en omöjlighet och även om ni skulle vara ute en bra bit bort från stallet och jag stå långt bak så skulle festen bli olidlig med kliande ögon och hals då ni och säkert många med er troligen skulle ha på sig samma kläder som ni haft med hästarna och då dra med er hår och doft in till festen. Jag säger inte att det är en dålig plan utan det kan säkert bli hur bra som helst!! Men kan vara något ni bör fundera på i alla fall...

  • Triton77

    VI red efter vigslen till festen på varsin shirehäst. Detta var en hemlighet så när gästerna kom ut ifrån kyrkan stod de två giganter där.


    Ha de dock aldrig get mig in på att rida/sitta på en häst under cermonin. Men det låter ju jätte häftigt om man har hästar som klara av det!

  • Lebendig
    Sara 120707 skrev 2012-04-25 21:41:38 följande:

    Jag har också haft funderingar kring detta men jag undrar om det inte är en sån sak som är mer romantisk i teorin än i praktiken. Kanske rida från och till vigseln men stå på egna ben under cermonin?


    Kan lätt se en situation där hästen tar en stor tugga gräs och sedan ger en vänlig puff med huvudet på en. Eller att den blir rastlös eller skrämd under cermonin.


    BTW : "frieser häst"


    Haha ju jag ser det också framför mig.
    Emoyeni skrev 2012-04-26 00:07:18 följande:
    Min sambo är helt och hållet med på det och kan tänka sig det, om han får den lugna hästen :). Jag har egentligen bara två tänkbara, men där stoet kan vara lite "het mellan öronen". Funderar isåfall på om man kan ha tärnor som ledare på varje häst så det blir mera säkert. Vill inte behöva koncentrera mig på att hantera hästen mitt i ceremonin. Publik/gäster på behörigt avstånd och kanske en lite mikrofon/fluga till prästen? Mycket att tänka på men ändå intressant att fundera på.
    Men sedan undrar jag ju också ska du ha klänning? Blir det då damsadel isf? Har svårt och se att man kan vara snygg med en klänning upphasad över benen. Eller? har aldrig provat rida i klänning... Och sen tänker jag att tärnorna är säkert en bra idé, samt att de också får kanske en extra uppsättning kläder eftersom hästarna kanske skummar en del och de vill ju som gärna kramas...Glad
     
  • Chicita

    Jag är också en hästtjej och även om maken är hyperallergisk så hade vi funderat på om vi skulle kunnat rida från kyrkan, om några kompisar väntade utanför med hästarna (han har varit med och ridit islandshäst ute en gång, och även om näsan rann lite så gick det bra så länge han tog av handskarna innan han kliade sig i ögonen och inte hanterade hästen på något sätt).

    Men så tänkte jag på det där med andras allergier. Och blev lite nedstämd... Vill ju inte utlösa en allergichock på mitt bröllop liksom.
    Och att duscha och byta om och fixa håret på nytt bara för att vara säker - kändes för omständigt.

    Vi hade tänkt ha täcken på hästarna (typ riddarstuk som hade passat till vårt medeltidstema) och då är man ju i alla fall inte i direkt kontakt med hästen. Så att sy några fina heltäckande täcken (matcha i färgtema kanske?) skulle kanske kunna vara en idé för att minimera hästhår och allergener på kläderna. OBS minimera - inte utesluta...

    Men av någon anledning så dyker tanken på en häst som lyfter svansen och lägger av en stor hög framför gästerna upp i huvudet på mig. Om man är en hästmänniska så skrattar man åt det, för det är ju så typiskt att det händer, tänk alla luciatåg där hästarna skiter i takt i princip. 
    Men om man inte gillar hästar så kan det vara droppen. Man tycker att hela cermonien blir förstörd för att det luktar hästskit... (alltså om man inte gillar hästar så har man oftast redan innan man träffar hästen bestämt sig för att det kommer gå åt h-vete).

    Att ni sitter på hästryggen hela tiden gör ju också att det blir svårt för folk att gratulera er direkt efteråt också.

    Rida till och från (eller bara åt ena hållet) tror jag är en bättre idé. Ni slipper nervösa hästar som trampar runt, skiter och dregglar på tärnorna men får ändå det där wow-momentet när ni sitter upp och rider iväg - eller anländer till kyrkan / vigselplatsen på hästryggen...

    Jag dissar inte idén helt. Men ska ni genomföra det så se till att öva och öva så mycket ni kan. Låt vänner spela präster, tärnor och församling/publik så att det är en bekant miljö för hästarna.
    Träna på att rida i *typ* brudklänning. (kanske köpa någon billig på blocket / tradera) så du vet hur du ska ta dig upp och av på ett graciöst sätt.
    Inte så snyggt att bli upphivad som en säck potatis liksom och hamna klänningen.
    Jag har ridit en hel del i damsadel och långklänning och jag vet att det tar lite träning innan man får till det på ett bra sätt.

    Hur ni än gör så önskar jag er en underbar dag Solig 

  • Dejli

    Jag har haft häst i över 20 år, och nja... det är för mig en romantisk och fin tanke... men svår att få till på ett lämpligt sätt. Dels de orsaker Chicita nämner.

    Dels vill jag gifta mig i kyrkan, så redan där blir det ju helt fel :P Kan ju inte klampa in längs gången till häst... då krävs utomhusvigsel, och hur gör man då om det ösregnar?

    Sedan är det bara en av mina hästar som skulle ha ro nog att stå still en längre stund, eller ens hålla sig lugn bland alla människor så de inte trampar över någon, och ska man låna någon annans häst så kan det vara. Skulle det vara till häst så skulle det vara mina egna.

    Sedan är jag en sån som sett alldeles för mycket hända i samband med hästar, även sådana som man skulle kunna smälla en bomb framför utan att de skulle reagera i vanliga fall, så jag skulle aldrig under några omständigheter sätta mig på en häst utan hjälm. Och då förstör man ju frisyren, och den är ganska viktig för mig...

    Nej, för mig personligen är det en dålig idé. Det kanske går att lösa för andra, men för mig är det inte ett alternativ. Däremot ska jag absolut ha en hästdragen vagn som drar oss mellan kyrkan och festplatsen, men sittandes till häst, nej...


    Jonkne skrev 2012-04-25 21:33:00 följande:
    Min dröm har vart att rida från kyrkan till lokalen på en frazier häst, dom är så vackra.
    Du menar nog en frieserhäst. Tänk bara på att de är svarta :P Håren syns bra på vit klänning om du tänkt ha det...
  • Chicita
    Chicita skrev 2012-04-26 10:34:35 följande:
    Rida till och från (eller bara åt ena hållet) tror jag är en bättre idé. Ni slipper nervösa hästar som trampar runt, skiter och dregglar på tärnorna men får ändå det där wow-momentet när ni sitter upp och rider iväg - eller anländer till kyrkan / vigselplatsen på hästryggen...
    Oj så fel det kan bli när man glömmer ett kommatecken eller rättare sagt skriver som man pratar och hör tonfall och pauser i huvudet.
    Givetvis menar jag inte att hästarna skiter på tärnorna, det var "trampar runt, skiter (på marken, underförstått) och (dessutom) dregglar på tärnorna...

    Foten i munnen 
  • Triton77

    Så här såg jag och min man ut efter vigslen när vi red på hästarna.


    Mitt tips är att ha lugna och stabila hästar och jag rider i vanlig sadel just för säkerhetenskull. För att komma up på hästen hade vi hjälp av en stor pall, och hästen är van att gå på turridning så den var snäll.


    Hade inget under min känning för att skydda den och den var så där snygg efter ritten. Hade fått hästbajs på insidan av släpet. MEN i mina ögon var det värt det....jag fick ju min dröm att gå i uppfyllelse!! Min klänning är en "kinaklänning" och kostade ca 700 kr. Ville inte ha en dyr då jag inte visste hur mycket stryk den skulle ta av ridturen. Den gick inte sönder någonting och efter kemtvätt är den som ny igen!


    Kan även tillägga att jag är en ryttare som ALLTID rider med hjälm annars men just denna dagen fick bli ett undantag.


     

Svar på tråden Gifta sig på hästryggen...