• Cissi79

    Göra eller köpa inbjudningskort??????

    Hej


    Jag sitter med lite ångest nu när det närmar sig att skicka ut alla inbjudningskort. Jag har helt varit inne på att göra dem själv, men nu har jag surfat runt och hittat massor med fina kort som görs på bra papper med band o utan osv. Nu vet jag inte hur jag ska göra?


    Jag vill ha en lite känsla av 1800-tal på mina kort eftersom jag själv älskar 1750-1800 talet, med filmer, musik etc etc.


    Någon som har någon ide, erfarenhet eller synpunkt får mer än gärna säga till.


     


    //Cissi

  • Svar på tråden Göra eller köpa inbjudningskort??????
  • sabz

    Jag gjorde våra inbjudningskort och köpte allt på Panduro. Räknade inte så mycket på det innan vilket jag skulle ha gjort. Alla tillbehör såsom lim, "duttar" för att lyfta upp i 3D, pärlor och sådant kostade shortan. Såhär med facit i hand så skulle jag hellre ha skickat efter redan klara, och då kanske ha designat de själv i photoshop eller så.

    Jag är heller ingen sån som tycker att det är kul att pyssla, tanken är kul men när jag sitter där så, neah.
    Våra inbjudningskort var en hit dock, vi har fått mycket beröm för de och många har de ståendes framme :)

    Här är en länk på hur korten blev om du vill se :)
    leatherkiss.blogg.se/2012/february/inbjudningskort.html

  • SaraJoakim

    Hej, inte så mkt idéer så här på rak arm. Jag älskar att pyssla och har funderat på att göra egna, men vi kommer bli bort åt 80 stycken och jag vet inte om jag tycker de kommer vara värt de... man har nog tröttnat efter de första 20 :p 
    jag gjorde en tråd för ett tag sedan där jag frågade andra ifall det är billigare och dyrare att göra egna kort, kika gärna på den om du vill ha ett humm. Jag ville veta ungefär vad folk landade på. Jag tror att det ofta blir dyrare att göra dem själv efter att ha läst andras svar. De som kommer billigare undan är ofta de som gör få inbjudningar..

    Jag skulle i alla fall satsa på "naturfärger" om jag skulle ha ett gammalt tema på korten, kanske elda i kanterna på vissa detaljer. Om du ska limma på ett annat papper med info på själva kortet skulle jag skriva det i gammeldags stil (ev. för hand och scanna in och sedan skriva ut) och sedan skulle jag nog skrynkla till det lite o sen släta ut det för en "sliten" känsla.. sen är stenar, pärlor, fjärilar, blommor och band alltid vackra detaljer, färgad ståltråd är inte heller att förakta! :)

    Lycka till! Skulle vara kul att se hur korten blir sen! :)  

  • Cissi79

    Hej sabz


    Kul att du svarade., Korten blev som du väldigt fina. Nu fick jag ännu mer inspiration. du sa att allt kostade dig skjortan. Är det dyrt på panduro? Finns det alternativ till panduro? Eller du kanske vill bli av med olika stansar eller pluttar :)


     


    //cissi

  • CarolineJohan

    Det är som några säger här ovan... Man tror att man sparar in pengar på att göra själv (även jag). Men nu i efterhand kan jag konstatera att det hade kostat lika mycket att skicka efter och då hade jag sparat in väldigt mycket tid. Satt dag och natt kändes det som och tillslut var man så jäkla trött på allt. Hade också skickat efter om jag visste det jag vet nu!

  • sabz

    För mig blev det väldigt dyrt då jag endast ville ha pärlor som var små och då fick jag köpa pärlor i alla storlekar :s Har massor av kartor med pärlor, köpte dessa:
    www.pandurohobby.se/Katalog/30-Papper-Stamplar/3020-Stickers/302050-Dekor/1/569083-Pearl-stickers-vit
    och det är de minsta pärlorna jag har använt. Pappersblommor har jag också i rosa och i vitt.

    Jag hämtade min inspiration från panduros inspirationssida, köpte den där stämpeln där det stod bröllop i en fin snirklig stil, men stämpeln var helt värdelös (eller så var det jag som hade tummen mitt i handen) så jag skrev och fixade i photoshop istället.

    Jag vet inte om det finns andra alternativ, men jag rekommenderar att man åker och tittar på panduro först och hämtar lite inspiration innan man köper. Hem och fundera. Det är lätt att spendera sina slantar i den butiken ;)

    Jag kan kolla lite hemma vad jag har kvar förutom pärlor och blommor, fick lämna tillbaka en del, men vissa saker hade jag använt litegran till provkort :)

  • Cissi79

    Hej Sara.Joakim


    Du har lika tankar som jag just med lika att få en gammal stil på kortet. Att elda på kortet har jag haft länge i mina tankar.


    Jag kommer att försöka göra korten i gammal stil. (om jag kan) ;)


     


    Jag återkommer senare!


     


    //cissi

  • MrsSilfverblad2b

    Hej,

    Jag gjorde också våra själv och håller med om att det blev mycket dyrare än att beställa färdiga. Jag köpte lite av pysslet på panduro, och ja, de är nog dyrast. Kolla scrapbookingsidor, e-bay, etsy och andra pysselbutiker!

    Så här blev våra;



    12-05-12
  • Cissi79

    Hej Mrs silfverblad


    Jag tycker dina kort var väldigt fina av det jag ser.


    Panduro verkar vara dyrt av det jag har hört. Men jag tror det blir svårt att hitta ett ställe som gör kort i gammal stil eller vad tror ni?


     


     


    // Cissi

  • EmelieKarlsson

    gjorde våra i photoshop och skev ut på fotopapper (det vanliga lilla) avsluta med att sy ihop det med tt tjockare garn i vår tema färg :)

  • Doofie

    Har funderat mycket på det där också.. göra egna eller beställa? Enklare att beställa, men alla sidor jag tittat på har så tråkiga kort enligt mig. Har tittat i timmar på etsy.com och där finns ju hur många snygga som helst, men inte hittat något ens i närhet lika snyggt på svenska sidor.. :/


Svar på tråden Göra eller köpa inbjudningskort??????