• Beccastina

Bröllop utan middag men med kak/tårtbuffe??

Bröllopet var tänkt att äga rum 12-12-12 med tillhörande fest 15-12-12

Nu sitter vi lite i rävsaxen här hemma, allt hade börjat falla på plats, gästlistan på nästan 70pers var klar, STD korten hade kommit hem, kyrka och lokal bokad och då släpps bomben.. nu måste vi börja om för vi kommer helt enkelt inte ha råd med det bröllopet som vi tidigare hade tänkt oss. budjeten gick från ca 100.000 till 20-25000.

Nu funderar vi på att i stället ha det såhär:
    Bröllopet sker 12-12-12
    kl. 12.00 Vigsel
    kl 13.30 Kak och tårtbuffe + frukt med tillhörande dryck så som kaffe, te, läsk, saft och eventuellt om vi får så vill jag ha mousserande vin/champagne.

senare på kvällen går vi ut och äter på resturang tillsammans med följet på kvällen och de övriga som vill får möta upp oss där men då får de betala sin egen dricka + mat.

vad tycker ni om upplägget??
    känns det snålt och förfärligt?

grejen är den att jag och min m2b blev tillsammans den 12/12 2006 så för oss är just 12-12-12 heligt och vi har väldigt svårt för att släppa det datumet :/...

• Svar på tråden Bröllop utan middag men med kak/tårtbuffe??
  • daniiel

Jag tycker det låter som ett bra upplägg faktiskt. Det enda jag tänker på är 1,5 timme till fikat, vad ska gästerna göra där emellan? Alltså mellan vigseln och fikat? Eller ni kanske har långt till lokalen? Oftast brukar en vigsel ta ca 30min och 45min med gratulationerna på kyrktrappan efteråt. Säger inte att det alltid är så, men så vitt jag vet är det ganska normal tid för en vigsel.

Och den saken att göra det tydligt att alla får betala för mat och dryck på restaurangen sedan, så det inte blir missförstånd där.

Men ja, som sagt, jag tycker det låter väldigt trevligt :)

• Beccastina

Vi tänkte att det kanske kunde serveras brudskål eller liknande då vi kommer fotograferas då. men det kanske inte behövs så lång tid för att fotas??

ja ang middagen senare på kvällen så har vi bara diskuterat det lite löst men det är bra att du säger att vi ska vara extra tydliga där :)

• FruSSE

Jag tycker inte alls att det låter snålt eller förfärligt, jag tycker det låter trevligt! (Vem älskar inte tårt- och kakbuffé?! ;))
    Huvudsaken är ju att ni blir man och fru, att ni får fira med de närmaste (om ni önskar) och att ni känner att upplägget funkar för er.
    Som gäst tror jag inte att man lägger sådana värderingar i vad för typ av bröllop det är (jag skulle inte göra det i alla fall). Snarare känns det lite innovativt och vem vet, kanske är det fler som tar efter er sedan.

Precis som föregående talare känns det viktigt att vara tydlig med upplägget, men sånt där ordnar sig alltid :)

Klart ni ska gifta er på er dag! :D 

• daniiel
    Beccastina skrev 2012-04-24 19:05:16 följande:
    Vi tänkte att det kanske kunde serveras brudskål eller liknande då vi kommer fotograferas då. men det kanske inte behövs så lång tid för att fotas??

ja ang middagen senare på kvällen så har vi bara diskuterat det lite löst men det är bra att du säger att vi ska vara extra tydliga där :)
    Då förstår jag :) Vi fotades efter vigseln och det tog drygt 1 timma, med då fotades vi med brudföljet först och det tog ju lite tid. Brudskålen är dock något som ska serveras när ni anländer till lokalen, för den är ju som för att gratulera er :) Ni kan ju dock innan bjuda på lite dryck och tilltugg, fruktfat är ju perfekt, samt kanske ha någon aktivitet, tex tipsrunda? :)
  • Beccastina

toppen! då kanske det får se ut så här istället.

12.00 - Vigsel
    12.45 - dryck serveras, tippspromenad för gästerna/fotografering för brudpar+följe.
    13.30 - Brudparet anländer
    13.45 - kak och tårt buffen öppnas.

sen vet jag inte så mycket mer.. förslag är välkommna!!

• daniiel

Jag tror att det tidsschemat är bra :)

Ska ni ha bordsplacering och dukade bord, eller har ni tänkt er mer fritt och mingel-aktigt? Jag tänker att det kan nog vara bra med bordsplacering och allt sådant ändå, med tanke på att ni har rätt många gäster. Vill ni ha aktiviteter under fikat eller ska det mest bara vara att sitta ner och prata? :) Har ni tänkt vara i lokalen ända fram till middagen? Eller säger ni hejdå och åker iväg en stund mellan fikat och middagen?

• Jeaneettes

Hej!

Vad roligt att du vill ha det så! det är exakt som vi ska ha det vi har beställt från en catering 10 olika bakelser till varje person scones och självklart bröllopstårta, ja jag vet vi kommer ha hur mycket som helst över.

För oss handla det inte om pengarna utan mer att det var så vi ville ha det, men om man tror det blir mycket billigare, det skulle jag inte tro. vi har nog lagt upp mellan 50-70 tusen.

Vi kommer inte ha borsplacering därimot kommer vi ha platser till alla och det är mer tänkt att det ska vara mingelaktigt om du har några frågor får du jätte gärna fråga mig hur vi lägger upp våran dag:)

• Beccastina
    Jeaneettes skrev 2012-04-24 20:11:18 följande:

Hej!

Vad roligt att du vill ha det så! det är exakt som vi ska ha det vi har beställt från en catering 10 olika bakelser till varje person scones och självklart bröllopstårta, ja jag vet vi kommer ha hur mycket som helst över.

För oss handla det inte om pengarna utan mer att det var så vi ville ha det, men om man tror det blir mycket billigare, det skulle jag inte tro. vi har nog lagt upp mellan 50-70 tusen.

Vi kommer inte ha borsplacering därimot kommer vi ha platser till alla och det är mer tänkt att det ska vara mingelaktigt om du har några frågor får du jätte gärna fråga mig hur vi lägger upp våran dag:)

att det blir mycket billigare det blir det utan tvekan då vi skulle ha ett kuvertpris på 1100kr per person på lokalen där vi skulle haft middagen :) och så mycket kommer inte krävas nu, som tur är. vi tänkte att vi skulle försöka göra endel av sakerna själva medans vi beställer bröllopstårtan, cupkaksen och kanske någon mer billig fest tårta från ica eller liknande :)
  • Beccastina
    daniiel skrev 2012-04-24 20:05:09 följande:
    Jag tror att det tidsschemat är bra :)

Ska ni ha bordsplacering och dukade bord, eller har ni tänkt er mer fritt och mingel-aktigt? Jag tänker att det kan nog vara bra med bordsplacering och allt sådant ändå, med tanke på att ni har rätt många gäster. Vill ni ha aktiviteter under fikat eller ska det mest bara vara att sitta ner och prata? :) Har ni tänkt vara i lokalen ända fram till middagen? Eller säger ni hejdå och åker iväg en stund mellan fikat och middagen?
    ja du det vet jag inte riktigt ännu, först och främst blir det till att syna igenom lokalen igen nu till helgen sen får vi börja planera på riktigt :)
  • JesFre

Jag tycker det låter väldigt trevligt med erat upplägg, men jag skulle lägga till något mer som inte är sött. Några små smörgåsar kanske som kompliment. Det kan ju bli ganska mastigt med bara söta saker. Frukten kommer ju göra sitt men även den är ju söt/syrlig. Glad

• Beccastina
    Jeaneettes skrev 2012-04-24 20:11:18 följande:

Hej!

får man fråga hur er budjet ser ut eftersom ni planerat att det ska kosta så mycket??
    så här har vi lagt upp det:

Bruden - 2.000kr
    brudgum - 1.500kr
    barnen -1.000kr
    lokalen - 800kr (400kr/dag)
    ringarna - 5.000kr
    kakor/tårtor - 10.000kr beräknat på 50 personer varav 10 barn
    kaffe/dricka - 2.000kr
    dekorationer - 2.000kr

tot: 24300:- så ca 25.000 med oförutsedda utgifter.
  • Jeaneettes
    Beccastina skrev 2012-04-25 17:11:54 följande:
    får man fråga hur er budjet ser ut eftersom ni planerat att det ska kosta så mycket??
    så här har vi lagt upp det:

Bruden - 2.000kr
    brudgum - 1.500kr
    barnen -1.000kr
    lokalen - 800kr (400kr/dag)
    ringarna - 5.000kr
    kakor/tårtor - 10.000kr beräknat på 50 personer varav 10 barn
    kaffe/dricka - 2.000kr
    dekorationer - 2.000kr

tot: 24300:- så ca 25.000 med oförutsedda utgifter.

Absolut får du det,

Bröllopsklänning: 11 000

klänning till middagen: 4500

brudgummskläder 4000

ring: 8500

blommor 2500

bil

svit

koppar och fat har sprungit på loppis men 25 kr st har det nog blivit så runt 1500

dukar: 1000

hår plus smink 3500

sen har vi beställt allt för 15 000

bröllopsinbjudningar och save the date 2000

och vi kommer nog tyvärr inte stanna där lite underkläder och sånt så blir det nog mer.

Nu har jag säkert glömt massor

Svar på tråden Bröllop utan middag men med kak/tårtbuffe??