• lycklig01

Ni som har gift er/ska gifta er på vintern! snälla hjälp!

Hej! Jag ska gifta mig den 1 december i år! tanken var att vi skulle gifta oss under sommaren men det kommer inte fungera varken den här sommaren eller nästa så vi bestämde oss för december i år! Nu funderar jag bara på om jag kommer ångra mig? Vill verkligen gifta mig snart,så det skulle kännas så jobbigt att skjuta upp bröllopet till sommaren 2014! Skuller verkligen behöva lite åsikter/tips/stöd från er som gifter er på vintern/ ni som redan gifter på vintern! Det jag funderar mest på är att det är nära jul/ mörkret/kort ute och väder! Men samtidigt älskar jag ljus och vill ha jätte mycket och det är ju perfekt på vintern! tror att man kanske faller in i det här att de flesta gifter sig på sommaren! det mesta borde ju gå att lösa bara man vill...

skulle bli jätte tacksam för att få höra lite historier från er, hur ni tänker och tycker! ni som redan gift er, hur det var för er!

• Svar på tråden Ni som har gift er/ska gifta er på vintern! snälla hjälp!
  • lycklig01

melton85: glömde skriva att det var kul att det var samma dag! vi hoppas på en underbar dag för oss båda :)

vinterfrost: absolut! det skulle vara roligt! :) änn så länge har vi hållt det hemligt för alla utan min bästa kompis (så jag har någon att prata med och få hjälp av) , ska hålla det hemligt till vi skickar ut inbjudningarna! så det skulle vara kul att bolla ider :)

när ska ni skicka inbjudningar?

• Power of Love

Jag har varit gäst på ett vinterbröllop och det var så vackert! De hade vigseln  runt 17-tiden, eftersom det var en vardag, i ett litet mysigt kapell. Från parkeringen till kapellet var det tänt marschaller och i kapellet fullt med levande ljus. Hur vackert som helst.  Det var precis innan jul så kapellet hade även en julgran som stod och spred ljus. På festen hade en brasa utanför som välkommnade gästerna och även inne i lokalen levande ljus (även där en julgran)

Fotograferingen tog de innan. Efter vigseln fotades det även på kyrktrappan med alla gäste och sen med föräldrar och så vidare. Jag har inte sett de fotona men jag har för mig de har sagt att de var nöjda. 

Är man orolig ang fotograferingen kan man se till att boka en fotograf som även har en studio eller vet nån annan fin lokal att fotas i. 

• vinterfrost

Lycklig01, Kommer nog skicka ut inbjudningarna i början av oktober då är det 2 månader innan. Tidigare än så ska väl behövas. De närmaste vet ju redan om var vi planerat :) Har ni bestämt tema? Här kommer det bli vitt och mossgrönt. Mycket skogsmatrial som mossa kotta kvistar. I blomväg blir det nog julrosor, vide. Massa ljus, marschaller eldkorgar osv..

Power of Love, Haha har du varit och läst i mitt anteckningsblock?? :D

• lycklig01
    vinterfost skrev 2012-04-24 15:59:50 följande:
    Lycklig01, Kommer nog skicka ut inbjudningarna i början av oktober då är det 2 månader innan. Tidigare än så ska väl behövas. De närmaste vet ju redan om var vi planerat :) Har ni bestämt tema? Här kommer det bli vitt och mossgrönt. Mycket skogsmatrial som mossa kotta kvistar. I blomväg blir det nog julrosor, vide. Massa ljus, marschaller eldkorgar osv..

Power of Love, Haha har du varit och läst i mitt anteckningsblock?? :D

Vi har bestämmt att hålla det hemligt fram tills vi skickar ut inbjudningarna! jag är så rädd att jag ska försäga mig hela tiden! underade på slutet av juli, men det känns lite tidigt! så jag får kanske vänta och försöka stå ut med att hålla tyst! Vi ska ha lila,vit och silver som tema! Jag vill inte att det blir något jul-tema över det (misförstå mig inte, jag älskar julen men vill inte att bröllopet ska andas jul) så det blir inga pumlor eller liknande, som det känns nu i alla fall! vill också ha massa ljus och marshaller! måste bara kolla upp med kyrkan om man får sätta marschaller utan för den! men på festen kommer det vara mycket! gud så mysigt :)

min m2b mamma pratade om några släktingar som gifte sig under vintern och började prata om att vad konstigt att det bara valde att gifta sig så där mitt i allt (hon menade att det var vinter), min m2b höll på att bryta ihop och börja stor skratta men han lyckades hålla sig! haha det ska bli så kul att få överraska alla med inbjudan, för det lär ju inte ha det i åtanke eftersom det är vinter! de tror nog att vi vill gifta oss under sommaren!

• arioso

Åh, älska vinterbröllop!!  Vi gifter oss 29e december, där kan vi snacka om att det ligger "för" nära jul...
    Vi ska skicka inbjudningarna så fort vi har allt klart, senast i maj, för att alla ska kunna planera in det.
    Tänkte välja 1/12 först, men vi har kompisar utomlands som flyttar hem den 17e, så då fick vi hålla på det några veckor. Det ökar ju bara på snöchanserna tänker jag

Vi fotar ute innan vigseln, för när vi kommer ur kyrkan kommer det vara mörkt. Hoppas på fina bilder oavsett väder!

Vi har fått hur många kommentarer som helst i stil med: "Ja, då blir det bröllop nästa sommar då eller?!?!"
    Det är så kul att kuna säga "Nej, det blir det inte" Och se oskyldig ut.... Alla i min närhet antar att man typ bara kan gifta sig på sommarn. Men tji får de när inbjudan trillar in!

• teddy

Ååh, de e så roligt me alla som ska gifta sig i december! :) 
    O de va nog mig du menade lycklig01, vi ska gifta oss 1 december! hih! :)

De första min pappa sa när vi berättade att vi skulle gifta oss va nåt i stil me " ja, hoppas bara de inte blir i december eller nåt då de e så hemakt väder!" Hahaha! Vi bara skrattade åt honom och sa att jo, de e i december! :)

Men vi e så glada över dagen vi valt så jag bryr mig inte va alla andra säger!  

Våra färger e vitt, silver och cerise! :) Vi kommer dekorera me silvriga och cerisa julgranskulor o såklart massor av levande ljus! De kommer ju troligtvis inte va vinter utomhus hos oss, så vi kommer göra de vi kan för att skapa vinter inomhus! :) 

• idaa

Ett tips som man kan tänka på ifall man har långväga gäster är att delvis prata med något hotell ifall de har öppet (vissa stänger mellan jul och nyår), men även tänka på att inte lägga vigseln allt för tidigt eftersom många vill åka samma dag och det kan vara skitväder - snökaos eller halt på vägarna!

• lycklig01
    teddy skrev 2012-04-24 18:14:03 följande:
    Ååh, de e så roligt me alla som ska gifta sig i december! :)
    O de va nog mig du menade lycklig01, vi ska gifta oss 1 december! hih! :)

De första min pappa sa när vi berättade att vi skulle gifta oss va nåt i stil me " ja, hoppas bara de inte blir i december eller nåt då de e så hemakt väder!" Hahaha! Vi bara skrattade åt honom och sa att jo, de e i december! :)

Men vi e så glada över dagen vi valt så jag bryr mig inte va alla andra säger!

Våra färger e vitt, silver och cerise! :) Vi kommer dekorera me silvriga och cerisa julgranskulor o såklart massor av levande ljus! De kommer ju troligtvis inte va vinter utomhus hos oss, så vi kommer göra de vi kan för att skapa vinter inomhus! :)
    hihi , jo jag såg nog helt fel! kul att byta tankar med andra som ska gifta sig samma månad :) fina färger ni har valt! kommer bli så otroligt vacker med alla levande ljus
  • vinterfrost
    lycklig01 skrev 2012-04-24 16:24:24 följande:

Vi har bestämmt att hålla det hemligt fram tills vi skickar ut inbjudningarna! jag är så rädd att jag ska försäga mig hela tiden! underade på slutet av juli, men det känns lite tidigt! så jag får kanske vänta och försöka stå ut med att hålla tyst! Vi ska ha lila,vit och silver som tema! Jag vill inte att det blir något jul-tema över det (misförstå mig inte, jag älskar julen men vill inte att bröllopet ska andas jul) så det blir inga pumlor eller liknande, som det känns nu i alla fall! vill också ha massa ljus och marshaller! måste bara kolla upp med kyrkan om man får sätta marschaller utan för den! men på festen kommer det vara mycket! gud så mysigt :)

min m2b mamma pratade om några släktingar som gifte sig under vintern och började prata om att vad konstigt att det bara valde att gifta sig så där mitt i allt (hon menade att det var vinter), min m2b höll på att bryta ihop och börja stor skratta men han lyckades hålla sig! haha det ska bli så kul att få överraska alla med inbjudan, för det lär ju inte ha det i åtanke eftersom det är vinter! de tror nog att vi vill gifta oss under sommaren!

Jag vill inte heller ha en julkänsla utan mer vinter och frostig känsla. Älskar o vara ute i naturen och så gillar jag naturmatrial så som mossa kvistar o kottar :) Det ska vara stilrent men ändå mysigt :)
  • teddy
    vinterfost skrev 2012-04-25 07:32:57 följande:
    Jag vill inte heller ha en julkänsla utan mer vinter och frostig känsla. Älskar o vara ute i naturen och så gillar jag naturmatrial så som mossa kvistar o kottar :) Det ska vara stilrent men ändå mysigt :)
    Samma här! :) Ska plocka massa kottar o ha granris o kvistar o jag vet inte vad! :) Har köpt snöspray också som vi kommer spraya sakerna me... :) De enda riktigt juliga vi ska ha e ju julgranskulorna, men de e ju i silver och cerise så de e inte nån riktig julkänsla över de heller... Älskar julen, men vi tänker också vinter, inte jul. Julen kommer ju direkt efter att vi har gift oss så jag tror vi kan va nöjda me de, hehe :) 

Vad gäller inbjudan o väderleken så tänker vi i inbjudan skriva att man ska tänka på att de e december och kallt o att man ska ha på sig varmt över även fast man har finkläder under! :) 
  • lycklig01

tror att det kommer bli jätte fint med allt naturmaterial, snösprej låter som en bra ide! :)

har någon koll på vad det är för säsong på blommor i dec?

• teddy

säsong vet jag inte säkert men vi (jag!) vil ha gerbera o de va inga problem enligt floristen! :) Sen får man ju alltid tag på fina rosor såklart... De hade ju även varit fint att pynta me vita julstjärnor såklart, de e ju en idé! :) 

• lycklig01

Ska till floristen på fredag, får se vad de säger :) ska bli spännande! Dock bor jag i en stad på typ 20 000 människor så det är altid någon som känner någon, så jag hoppas verkligen att ingen ser mig då jag ska prata om blommbuketter! hihi! lite kul att vara hemlig faktiskt :) lite spännande...! ska ta med min bästa kompis som är den enda som har fått veta!

• malin martin

Vi gifte oss 25/2 i år och valde just vinter för vi träffades då och ingen av oss ville ha ett sommarbröllop. Vinter är mysigare och mer stämning. Vi vigdes kl 15.00 och det va ljust när vi kom ur kyrkan...vi hade dock sett till att det va mashaller som kantade hela vägen från kyrkan till festlokalen. Gästerna fick alla varsitt jättetomtebloss som de tände till när vi kom ur kyrkan. Det kan nog bli jättefint om det dessutom va mörkt när  ni kommer ut. 
    På borden hade vi flytljus i höga dricksglas, konstsnö från panduro, trollhassel samt små ljushållare från ikea som vi sprejat med frostspray.
    De viktigaste korten tog vi innan vigseln både inomhus och utomhus. Mellan varmrätt och tårta tog vi en paus och alla gäster gick ut och tände himelslyktor som vi skickade upp. En uppskattad paus och väldigt vackert.

• lycklig01

åh älskar trollhassel, den ide var ju jätte bra :)

• lycklig01

var utan för festlokalen idag och det har två stora spisar i smide , på varsin sida om entren, som man kan elda! det kommer bli så vackert, och så massor av marshaller :)

• vinterfrost

Ang. blommor så är det ju mycket julblommor så som amaryllis, hyacinter. Sen finns ju tulpaner då med. o så d vanligare blommorna som rosor, nejlikor, gerbera, kryssantemum...

• jojanna

Damn... Kan inte ladda upp bilder för tillfället, men bilden jag tänkte skicka är tagen mitt på dagen och rekomenderar nog att man får några dagsljus bilder. Om det är möjligt skulle det ju vara kul med bilder både i dagsljus men också då det blivit mörkt.
    Vi gifte oss i februari med en massa snö och bilderna man får med vit klänning mot vit snö är alldeles ljuvliga!

• lycklig01
    jojanna skrev 2012-04-26 22:27:11 följande:
    Damn... Kan inte ladda upp bilder för tillfället, men bilden jag tänkte skicka är tagen mitt på dagen och rekomenderar nog att man får några dagsljus bilder. Om det är möjligt skulle det ju vara kul med bilder både i dagsljus men också då det blivit mörkt.
    Vi gifte oss i februari med en massa snö och bilderna man får med vit klänning mot vit snö är alldeles ljuvliga!
    åh vad synd att du inte kunde ladda up den, hade varit fint att se :)
  • lycklig01

idag har jag varit och frågat om blommor och håruppsättning! :) känns mer och mer verkligen ju mer man bokar och planerar :)

Svar på tråden Ni som har gift er/ska gifta er på vintern! snälla hjälp!