• Stike
    Äldre 18 Apr 01:06
    14999 visningar
    21 svar
    21
    14999

    Hjälp ringar i silver!

    Hej! Jag och min blivande har valt ringar i silver. Min har stenaer men inget äkta, hans är slät. Vi valde silver eftersom att vi gillar "färgen" och för att vi inte har råd med annat i princip.. Min ring är inte klar än men min blivandes blev klar nyligen och han hade på sig den en kväll, alltså några timmar och han blev mörk runt fingret, alltså färgade den av sig, och det syns inuti ringen plus att utsidan redan har lite repor o så, allt detta efter bara några timmar. Ska det vara så? Är det så när man väljer silver? I sådana fall tycker jag att personalen, som vet att man ska ha förlovningsringar (=att man vill ha något som håller länge) så borde de väl avråda oss från just det materialet? Vad visstd vi, ett ungt par som givetvis aldrig köpt förlovningsringar förr. :(

  • Svar på tråden Hjälp ringar i silver!
  • BlåAug­ustibr­öllop
    Äldre 18 Apr 01:47
    #1

    www.dahlgren1918.se/bra-att-veta.html

    Här tas upp vanligaste ring materialer. Silver är mjukare än 18k guld, men även guldringarna repas ju! Min förlovningsring i guld blev repig efter 2-3 månader. (jag är inte direkt försiktig av mig och har den på jämt  typ) Har haft andra "dyrare" ringar och det är samma med de. Det är inte så att det syns om man inte tittar, men det glänser ju inte som när man fick ringen.

    Att han blev mörk runt fingret låter dock som lindrig kontaktallergi, när jag har vissa "bling-bling" smycken på mig så reagerar jag så.

    Här har du en tråd om nickelallergi och silver. www.familjeliv.se/Forum-24-73/m49529021.html
    Annars kan du ju googla om det.

  • Stike
    Äldre 19 Apr 22:22
    #2

    Tack för svaret!

    Jag hade redan specialbeställt min ring efter att vi sett hur min fästmans ring blivit och även min var i silver. Så när jag skulle hämta den så frågade jag om det och då sa dom att i princip alla silver ringar oxiderar och kan då missfärgas osv men de hade någon burk med medel som vi köpte för 70 kr som man bara skulle doppa ringen i så skulle det försvinna. Nu är jag så förälskad i min ring =)

  • teddy
    Äldre 19 Apr 22:47
    #3

    Vi har haft våra silverringar i tre år snart o de färgar INTE av sig! Silver e ju rätt mjukt o kan repas o liknande men att de färgar av sig tycker jag låter konstigt!

  • Äldre 19 Apr 22:50
    #4

    Har haft våra silverringar i snart 1år och de har knappt några repor och färgar definitivt inte av sig. Min syster och hennes sambo har haft sina i flera år och även deras är fina, inte alls så repiga, och de färgar inte heller av sig. Låter ju jättekonstigt det där.


  • BlåAug­ustibr­öllop
    Äldre 20 Apr 04:58
    #5

    Silver oxiderar först efter nåt år av icke-användning. Så det låter jätte konstigt att de drog det som försklaring!

  • Annan brud
    Äldre 20 Apr 08:41
    #6

    Kan det har varit polermedel / puts kvar inuti ringen?

  • Stike
    Äldre 22 Apr 23:25
    #7

    vad kluven man blir.. min ring är jätte fin har inte färgat av sig något alls har haft den i ett par dagar nu, tvättar händerna med den på osv. men sambons däremot, han blir inte längre svart på fingret men det är mörkt på insidans kanter (syns inte på bilden). han är dock alltid varm om sina händer och han har ringen på sig dygnet runt. men det kanske inte har någon betydelse?


  • Äldre 23 Apr 00:42
    #8

    Alla mina vanliga ringar är i silver och som jag har haft i många år somliga av dem men ingen har färgat av sig eller fått repor som man märker...

  • Stike
    Äldre 23 Apr 00:46
    #9

    oj sambon skrev jag, det har ju numera gått över till fästman Hjärta
    men det tar väl lite tid till man vänjer sig när man kallat varandra sambo i över fyra år!

  • MissBr­occoli
    Äldre 23 Apr 03:31
    #10

    Silver oxiderar(=missfärgning) pga föroreningar i luften och ämnen som huden släpper ut. På en del människor blir det som för din fästman att silvret reagerar direkt och hans ring kommer säkert vara lite svart på insidan i fortsättningen med.


    Det ni köpte låter som ett rengörningsmedel, använd det när/om ringen blir svart på utsidan. Är den svart på insidan men ej färgar av sig på fingret behöver ni inte göra något åt det.


    Repor och märken blir det alltid men det beror lite på vad man jobbar med och vad man gör med sina händer.


    Jag har en halvallians ring i silver som frieri ring, har haft den sedan agusti och den är jätte repig på baksidan, massa märken och repor. Sedan kommer jag ha 2 st palladium ringar och min fästman komemr ha en ring i palladium. Palladium har nästan samma färg som silver men är mycket hårdare och mer hållbart än silver. Och man slipper mecket med att rodinera ringarna varje/varannat år som man får göra med vitguld.


    Era ringar är jätte fina! Mitt råd ifall problemet med att silverringen mörknar fortsätter är att spara ihop pengar och beställ nya i palladium. Men det behöver ni nog inte göra än på några år. Du borde kunna använda samma stenar om ni gör nya ringar.

Svar på tråden Hjälp ringar i silver!