• K och M

Färgtema vitt och rött, hur göra det så icke-juligt som möjligt?

Hej!

Vi ska gifta oss den 16 juni och har bestämt oss för att ha rött och vitt som färgtema. Någon som har några bra idéer om hur vi kan göra för att det inte ska kännas så juligt? Vi tänkte ha vita dukar, vitt porslin, röda servetter, vita blockljus med ett röd- och vitprickigt band runt, vita små presentaskar med samma röd- och vitprickiga band runt med gästernas namn på (som bordsplacering), röda kallor i genomskinliga vaser samt lite murgröna utspritt på bordet. Någon som har några tips på hur vi kan avjulifiera det hela? Glad

• Svar på tråden Färgtema vitt och rött, hur göra det så icke-juligt som möjligt?
  • passionsblomman

Jag skulle släppa hela jul-rädslan.

Rött och vitt är inte exklusivt jul, lika lite som gult är enbart påsk eller orange måste kännas höst. Vi är förvisso rejält årstidsstyrda och väldigt vanemässiga i vårt land, så färger är visserligen ett enkelt grepp om mansnabbt villleda folk åt ett visst håll MEN
    mycket annat spelar in.

Former, texturer, materialval, mönster osv.

Du har prickigt. Snarare 50/60-tal isåfall. Det är verkligen ingen julvarning på det. Röd/vit-rutigt är ju en klassiker i kök och matsammanhang, och så vidare.

När det gäller murgrönan, är den så etablerad i bröllops-och dukningssammanhang, att jag inte skulle tänka som Chicita där, då är barrväxter och mossa mer på julens arena för mig som florist. Men, ett riktigt skirt gräs i varje vas med kallor, ger en somrigare känsla. Antingen som komplement till murgrönan, eller istället för den. Ett exempel på sådana gräs är Fontängräs.
     Här kan du se lite hur den skira känslan jag menar är på gräset. (Bilden har jag "lånat" härifrån:  http://www.icakuriren.se/Hem-Tradgard/Plantera-Odla/Bind-en-hostbukett/  Så jag inte verkar sno någons bilder, eller verkar göra reklam för saker jag gjort själv.)

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Chicita
    passionsblomman skrev 2012-04-16 12:40:31 följande:
    När det gäller murgrönan, är den så etablerad i bröllops-och dukningssammanhang, att jag inte skulle tänka som Chicita där, då är barrväxter och mossa mer på julens arena för mig som florist. Men, ett riktigt skirt gräs i varje vas med kallor, ger en somrigare känsla. Antingen som komplement till murgrönan, eller istället för den. Ett exempel på sådana gräs är Fontängräs.
    Jag tänker mer att murgrönan blir en introduktion till en tredje färg - grönt.
    Inte att murgrönan i sig är julig Glad 

Och att för mig blir kombinationen vitt, rött och grönt mer jul än bara rött och vitt.
    Men jag håller helt med dig om att det är mer form, material mm alltså helheten - som gör intrycket av jul. Än bara färgerna i sig Glad 

Sen tycker jag inte att man ska riva bort bladen från rosorna för att undvika grönt liksom. Men om temat är vitt och rött så skulle jag inte lägga in mer grönt än det som oundvikligen kommer med själva blommorna Flört 
  • Jane

Vi kommer ha rött tema fast med svart också.

Håller med om att man ska undvika gröna växter. Guld och silver förknippar jag också med jul fast det beror ju också på vad det är för grejjer lixom.

Jag skulle satsat på blommor i olika röda nyanser istället för det gröna iallafall.
    Jag själv kommer köra med röda rosor tror jag eller röda gerbera och andra röda blommor. Kanske någon svart blomma om det finns sånna Glad

• passionsblomman
    Chicita skrev 2012-04-16 13:04:53 följande:
    Jag tänker mer att murgrönan blir en introduktion till en tredje färg - grönt.
    Inte att murgrönan i sig är julig Glad 

Och att för mig blir kombinationen vitt, rött och grönt mer jul än bara rött och vitt.
    Men jag håller helt med dig om att det är mer form, material mm alltså helheten - som gör intrycket av jul. Än bara färgerna i sig Glad 

Sen tycker jag inte att man ska riva bort bladen från rosorna för att undvika grönt liksom. Men om temat är vitt och rött så skulle jag inte lägga in mer grönt än det som oundvikligen kommer med själva blommorna Flört 
    Jag förstår. Och håller i princip med, även om grönt oftast är "färgen ingen tänker på". Samtidigt är den maxkontrasten till rött, så den skapar ju spänning också. Just därför föreslår jag de här gräsen, som dessutom med sin ljusa ton ger lite stuns åt en sommardukning, även om själva vippan är väldigt skir.
  • Chicita
    passionsblomman skrev 2012-04-16 13:28:04 följande:
    Jag förstår. Och håller i princip med, även om grönt oftast är "färgen ingen tänker på". Samtidigt är den maxkontrasten till rött, så den skapar ju spänning också. Just därför föreslår jag de här gräsen, som dessutom med sin ljusa ton ger lite stuns åt en sommardukning, även om själva vippan är väldigt skir.
    Ja som du föreslog - att ha det i vaser med blommorna, gör det ju till ett komplement och en accent för att framhäva det röda.
    Det är ju stor skillnad mot att lägga en slinga grönt separat på bordet Glad
  • Misswert

Vi har också vitt och rött som färgtema, samt att vi har lagt till guld. Dock har jag valt att inte ha den riktigt kritvita, utan mer gräddvit. För mig föll det naturligt att ha vitt och rött då min klänning är vit med röda detaljer.

Den gräddvita färgen gör så att det inte ser riktigt lika "juligt" ut, tycker jag.

Liksom någon skrev ovan, så är röd kärlekens färg. Tycker absolut att du kan ha det även mitt i sommaren, gifter mig själv den 9 juni.

jag har också gjort presentaskar, men i den gräddvita färgen. Målat hjärtat som är låsningen i rött, ska sedan lägga till detajer i guld.

Försökte ladda upp en bild, men lyckades inte.

• Misswert

Här kommer bilden, det syns inte så mycket, men hjärtat ska målas med vatten för att få till fären riktigt.

• MatsoLotta

Vi ska med ha rött färgtema med ivory. Tänker som så att det är kärlekens färg och även min favoritfärg. Vi ska ha röda rosor, tycker jag är så vackert. sen ska dukningen gå helt i vitt, men vi ska ha röda ljusstakar med värmeljus.

• georgialee

För mig är julen mycket rött, lite vitt (röd duk, röda gardiner osv.) medans ett färgtema med vitt och rött (mest vitt, röda detaljer) mer är som plockat ur en amerikansk kärleksfilm, typ alla hjärtansdags dukning.

Så det borde nog inte vara någon fara, satsa på mycket hjärtan och rosor som är typiskt KÄRLEK så blir det nog bra:) 

• Jaget

Här är två bröllop med rött som tema:
    http://www.dittbrollop.se/riktiga-brollop/malin-goran-stockholm/

http://www.dittbrollop.se/riktiga-brollop/marlene-mattias-stockholm/

passionsblomman skrev 2012-04-16 12:40:31 följande:
    Jag skulle släppa hela jul-rädslan.

Rött och vitt är inte exklusivt jul, lika lite som gult är enbart påsk eller orange måste kännas höst. Vi är förvisso rejält årstidsstyrda och väldigt vanemässiga i vårt land, så färger är visserligen ett enkelt grepp om mansnabbt villleda folk åt ett visst håll MEN
    mycket annat spelar in.

Former, texturer, materialval, mönster osv.

Du har prickigt. Snarare 50/60-tal isåfall. Det är verkligen ingen julvarning på det. Röd/vit-rutigt är ju en klassiker i kök och matsammanhang, och så vidare.

Här kan du se lite hur den skira känslan jag menar är på gräset. (Bilden har jag "lånat" härifrån:  www.icakuriren.se/Hem-Tradgard/Plantera-Odla/...  Så jag inte verkar sno någons bilder, eller verkar göra reklam för saker jag gjort själv.)
    Håller verkligen med om att rött = bara jul. Det är ju jättefint året om!
Svar på tråden Färgtema vitt och rött, hur göra det så icke-juligt som möjligt?