• TBA
    Äldre 15 Apr 19:20
    4811 visningar
    20 svar
    20
    4811

    Våra familjer spårar ur, ska vi bjuda de på vår dag?

    Hej alla bröllopsplanerare!


    Jag och min m2b ska gifta oss nästa sommar och kom fram till att vår gästlista landar på ca 70-80 gäster med familj, släkt och nära vänner. Så fr om denna månad så sparar vi, jobbar extra och har dragit in på massa saker för att lyckas spara ihop pengar för en stor fest sommaren 2013.


    Nu till problemet:


    Våra familjer har blivit lite konstiga just nu känns det som (de har alltid varit speciella men nu är alla konstiga samtidigt;). Hans syskon har blivit avståndstagande, och han försöker få kontakt och prata men de verkar inte ha något intresse av att träffas/prata eller ha kontakt. Hans föräldrar ringer aldrig längre. Han får tvinga sig på de, åker oanmäld och fikar för att slipper få ett nej.


    Mina syskon å andra sidan har "baktalat" våra förlovningsringar och ifrågasatt hur mycket de kostat, hur vi kan ha haft råd med dessa etc. Jag har fått sms om att jag är bortskämd och egoistisk för att jag inte är med på deras present och lägger 3000kr på en gåva till min mamma på hennes 70-års dag (jag har inte ens de pengarna och om jag hade haft råd så skulle jag mer än gärna lägga dessa på mamma, och jag var inte ens med och bestämde gåvan..). F.ö är våra förlovningsringar av silver och kostade 300kr tillsammans då man fick den andra för halva priset.


    Nu vet vi inte riktigt hur vi ska tänka... Ska vi arbeta ihjäl oss och spara i ett år för att bjuda dessa människor som inte verkar tycka om oss längre? Det känns konstigt att göra det, samtidigt skulle det kännas superkonstigt att inte bjuda familjen... Någon som har ett bra råd eller tankar att komma med?


     

  • Svar på tråden Våra familjer spårar ur, ska vi bjuda de på vår dag?
  • Frida8­7
    Äldre 15 Apr 19:56
    #1

    Hej!

    Förstår att det känns lite konstigt just nu.
    Jag och min blivande skall också gifta oss 2013 och har bestämt oss för ett gasnka stort bröllop då min blivande har en stor släkt och vi vill bjuda hela släkten och många av våra vänner.
    När jag berättade detta för min mormor svarade hon dock med "varför vara så himla märkvärdiga! Tycker att ni kan göra det själva och inte hålla på att skryta inför alla". Detta sårade mig jättemycket då vi tidigare varit väldigt nära. Det känns vidare inte så jätteroligt att lägga ut en hel del pengar som det ändå är när man skall bjuda en person på både mat, fest och dricka när personen i fråga verkar vara ointressrad.
    Jag vet dock att hon skulle bli otroligt ledsen om jag valde att inte bjuda henne men bjöd resten av släkten så jag kommer bortse från hennes kommentar och hoppas att hon kommer njuta av bröllopet när det väl blir av.

    Så mitt råd är väl att vänta lite och se om de ändrar sig.. det är ju ganska lång tid kvar och ni verkar ju tidigare har haft en ganska okej relation.
    De kanske kommer bli bättre.

    Hoppas att det löser sig! 

  • TBA
    Äldre 15 Apr 21:01
    #2
    Frida87 skrev 2012-04-15 19:56:45 följande:
    Hej!

    Förstår att det känns lite konstigt just nu.
    Jag och min blivande skall också gifta oss 2013 och har bestämt oss för ett gasnka stort bröllop då min blivande har en stor släkt och vi vill bjuda hela släkten och många av våra vänner.
    När jag berättade detta för min mormor svarade hon dock med "varför vara så himla märkvärdiga! Tycker att ni kan göra det själva och inte hålla på att skryta inför alla". Detta sårade mig jättemycket då vi tidigare varit väldigt nära. Det känns vidare inte så jätteroligt att lägga ut en hel del pengar som det ändå är när man skall bjuda en person på både mat, fest och dricka när personen i fråga verkar vara ointressrad.
    Jag vet dock att hon skulle bli otroligt ledsen om jag valde att inte bjuda henne men bjöd resten av släkten så jag kommer bortse från hennes kommentar och hoppas att hon kommer njuta av bröllopet när det väl blir av.

    Så mitt råd är väl att vänta lite och se om de ändrar sig.. det är ju ganska lång tid kvar och ni verkar ju tidigare har haft en ganska okej relation.
    De kanske kommer bli bättre.

    Hoppas att det löser sig!
    Ja familjen är såklart värst... vet inte vad det tar åt de ibland?... Men som du säger så känns det riktigt surt att bjuda på rubb som stubb och vara omringad av människor som gör livet surt för en ibland. Jag och min m2b är rätt ledsna och känner oss dåligt behandlade. Vi har båda försökt prata med våra familjer, men då går de i försvar och attackerar istället, vilket inte leder någonstans. Så det känns som om hela planeringen med bröllopet får ligga på is pga deras beteenden eftersom vi inte vet hur det kommer att bli. Jättetrist! Men som du säger - mycket hinner hända på ett år...
  • 123ost
    Äldre 15 Apr 21:07
    #3

    Hej! Jag tycker som tidigare skrivit, att ni ska vänta lite. Det är trots allt 1 år tills ni ska gifta er och när det närmar sig kommer era familjer säkert vara hjälpsamma och intresserade.

    Min mamma var inte alls intresserad när vi planerade bröllop 2012 (som nu blivit flyttat till sommarn 2013), hon tyckte att vi "hade ju 1 år på oss".

  • MaPa
    Äldre 15 Apr 23:35
    #4

    Hua,

    När min syster gifte sig var det många som visade 'sin sanna sida' vilket resulterade in en massa strul... Rynkar på näsan
    Bröllop verkar ta fram det värsta i människor.

    Jag kan inte förstå att det skall vara så svårt att ta fokus från sig själv under EN DAG för att fokusera på de personer som gifter sig... Det är ju trots allt Deras Stora Dag.

    Vi har stora problem med hur vi skall välja att sätta ihop vår gästlista... Dvs, om vi skall göra det som förväntas för husfriden eller göra som vi vill.

    Lycka till med Era familjer! Skål

    kram

  • Odium
    Äldre 15 Apr 23:45
    #5

    Tycker absolut att ni ska spara pengar som att ni förväntade er att era familjer skulle rätta till sig.
    För gör dem det är ni safe, gör dem inte det så har ni massor med extrapengar till en sjuhelsikes fest för de som bryr sig på riktigt. Eller till extra spabehandlingar på smekmånaden, eller rentav en vecka extra på kanarieöarna, Ja du ser vart jag är på väg med detta..

  • viqueu­r
    Äldre 16 Apr 08:21
    #6

    jag hade fortsatt med planeringen, räknat med familjerna och sparat så det täckte om de blir inbjudna. sen får man se när inbjudningar verkligen ska skickas ut. som Odium skrev, om de inte bjuds in så har ni massa pengar över att lägga på anant eller extra till festen.

  • TBA
    Äldre 16 Apr 17:01
    #7
    MaPa skrev 2012-04-15 23:35:57 följande:
    Vi har stora problem med hur vi skall välja att sätta ihop vår gästlista... Dvs, om vi skall göra det som förväntas för husfriden eller göra som vi vill.

    Ja, ytterliggare ett "problem"... vad säger familjen om gästlistan?


     


    Kram

  • TBA
    Äldre 16 Apr 17:03
    #8
    Odium skrev 2012-04-15 23:45:20 följande:
    Tycker absolut att ni ska spara pengar som att ni förväntade er att era familjer skulle rätta till sig.
    För gör dem det är ni safe, gör dem inte det så har ni massor med extrapengar till en sjuhelsikes fest för de som bryr sig på riktigt. Eller till extra spabehandlingar på smekmånaden, eller rentav en vecka extra på kanarieöarna, Ja du ser vart jag är på väg med detta..
    Förmedlade detta till min m2b och han tyckte att det lät väldigt vettigt! Tack för ditt tips, det ska vi göra, så får vi se om de mognar/skärper sig/ändrar på sig eller blir trevliga åtminstone!;)
  • TBA
    Äldre 16 Apr 17:04
    #9
    viqueur skrev 2012-04-16 08:21:45 följande:
    jag hade fortsatt med planeringen, räknat med familjerna och sparat så det täckte om de blir inbjudna. sen får man se när inbjudningar verkligen ska skickas ut. som Odium skrev, om de inte bjuds in så har ni massa pengar över att lägga på anant eller extra till festen.
    Ja Odium satte huvudet på spiken verkligen! Såhär blir det ju win-win ändå... :)
  • thean
    Äldre 16 Apr 17:07
    #10
    Frida87 skrev 2012-04-15 19:56:45 följande:
    Hej!

    Förstår att det känns lite konstigt just nu.
    Jag och min blivande skall också gifta oss 2013 och har bestämt oss för ett gasnka stort bröllop då min blivande har en stor släkt och vi vill bjuda hela släkten och många av våra vänner.
    När jag berättade detta för min mormor svarade hon dock med "varför vara så himla märkvärdiga! Tycker att ni kan göra det själva och inte hålla på att skryta inför alla". Detta sårade mig jättemycket då vi tidigare varit väldigt nära. Det känns vidare inte så jätteroligt att lägga ut en hel del pengar som det ändå är när man skall bjuda en person på både mat, fest och dricka när personen i fråga verkar vara ointressrad.
    Jag vet dock att hon skulle bli otroligt ledsen om jag valde att inte bjuda henne men bjöd resten av släkten så jag kommer bortse från hennes kommentar och hoppas att hon kommer njuta av bröllopet när det väl blir av.

    Så mitt råd är väl att vänta lite och se om de ändrar sig.. det är ju ganska lång tid kvar och ni verkar ju tidigare har haft en ganska okej relation.
    De kanske kommer bli bättre.

    Hoppas att det löser sig! 
    Vad spännande hur olika det kan bli, min släkt flippade ut totalt när jag inte bjöd en moster som jag inte alls umgås med, de kan inte heller "sköta sig" när det kommer till middagar (fylla och bråk) så vi bestämmde att inte bjuda dem. På mannens sida bjöd vi inte heller alla hans kusiner av den enkla anledningen att vi inte umgås, alls. Mannen familj var helt ok, inga problem medan min blev galen! Min mormor ställde in allt påskfirande hos henne för att XX inte var bjuden och min morbror som inte heller han något samröre med denna moster, skrev ett elakt välformulerat mail på fb där jag anklagades för att mobba osv... sjuk överreaktion...

    Vi har inte råd att bjuda alla i våra släkter, utan har satt gränser där när vi inte umgås eller firar något annars alls... men det var tydligen inte alls ok! Släkten är värst oavsett tror jag... Kram på er!
  • TBA
    Äldre 16 Apr 17:17
    #11
    thean skrev 2012-04-16 17:07:15 följande:
    Vad spännande hur olika det kan bli, min släkt flippade ut totalt när jag inte bjöd en moster som jag inte alls umgås med, de kan inte heller "sköta sig" när det kommer till middagar (fylla och bråk) så vi bestämmde att inte bjuda dem. På mannens sida bjöd vi inte heller alla hans kusiner av den enkla anledningen att vi inte umgås, alls. Mannen familj var helt ok, inga problem medan min blev galen! Min mormor ställde in allt påskfirande hos henne för att XX inte var bjuden och min morbror som inte heller han något samröre med denna moster, skrev ett elakt välformulerat mail på fb där jag anklagades för att mobba osv... sjuk överreaktion...

    Vi har inte råd att bjuda alla i våra släkter, utan har satt gränser där när vi inte umgås eller firar något annars alls... men det var tydligen inte alls ok! Släkten är värst oavsett tror jag... Kram på er!
    Hhahaha förlåt men du fick mig att skratta för det påminner så mycket om min familj så det är GALET! Vi kanske är syskon?? :D På pricken förutom alkoholen, men de överreagerar, skriver jätteöppet på fb så man får ta bort inläggen för det är pinsamt att ens arbetskollegor och chefer ser att min familj flippar och får mig att framstå som hin håle himself! Ställer in middagar, mamma blockar mig (!) på fb etc. Och när jag försöker prata lugnt och sakligt med syrran så säger hon "Har du knarkat eller?"... Suck.. Släkten är värst :)))
  • Bettin­a
    Äldre 16 Apr 17:57
    #12

    Släkten har man fått  för att lära sig hur man inte ska vara.   Ta till er det som är bra, resten kastar ni bort.
    Man har inte valt sina släktingar och det märks alltför väl med vissa.
    Hoppas det löser sig nästa år 

  • Frida8­7
    Äldre 17 Apr 08:24
    #13
    thean skrev 2012-04-16 17:07:15 följande:
    Vad spännande hur olika det kan bli, min släkt flippade ut totalt när jag inte bjöd en moster som jag inte alls umgås med, de kan inte heller "sköta sig" när det kommer till middagar (fylla och bråk) så vi bestämmde att inte bjuda dem. På mannens sida bjöd vi inte heller alla hans kusiner av den enkla anledningen att vi inte umgås, alls. Mannen familj var helt ok, inga problem medan min blev galen! Min mormor ställde in allt påskfirande hos henne för att XX inte var bjuden och min morbror som inte heller han något samröre med denna moster, skrev ett elakt välformulerat mail på fb där jag anklagades för att mobba osv... sjuk överreaktion...

    Vi har inte råd att bjuda alla i våra släkter, utan har satt gränser där när vi inte umgås eller firar något annars alls... men det var tydligen inte alls ok! Släkten är värst oavsett tror jag... Kram på er!
    Ja släkter kan verkligen ställa till det! För oss var det kanske också ett problem med ojämlikheter på släkt sidan som skulle ha lätt till problem om vi inte gjort så att vi nu bjuder alla. 
    Jag har nämligen en otroligt liten släkt. Jag har bara ett syskon och mina föräldrar är gifta. Mina föräldrar har varsitt syskon och där är det bara min morbror som har två barn (mina kusiner) som vi alltid har varit nära och min morbror är fortfarande gift med deras mamma. Min faster har inga barn och ingen man så med mormor och morfar och farmor så blir vi bara 12 personer.
    Min blivande å andra sidan ahr skilda föräldrar och har vuxit upp med en hel rad med extra syskon (plast men de har bott tillsammans stor del av uppväxten) så han har med föräldrar och deras nya respektive plus hel- och plastsyskon 13 personer bara i närmsta familjen. Sedan har han även far och morföräldrar osv. När vi räknat ihop all släkt och även bjudit in respektive m.m. så hade han 49 gäster och jag 15. Jag ville inte ta bort mina kusiner och liknande eftersom de står mig nära men då skulle hans familj ha blivit sura om vi inte bjöd hans kusiner.. han har 10 kusiner:P. 

    Så släkten är verkligen värst! Så ville vi såklart även bjuda vänner och sådär... jag kommer även att bjuda in en hel del vänner till min familj eftersom jag har lite platser över och inte vill att min sida skall se helt tom ut i kyrkan ;).

     
  • TBA
    Äldre 17 Apr 23:04
    #14
    Frida87 skrev 2012-04-17 08:24:18 följande:
    Ja släkter kan verkligen ställa till det! För oss var det kanske också ett problem med ojämlikheter på släkt sidan som skulle ha lätt till problem om vi inte gjort så att vi nu bjuder alla.
    Jag har nämligen en otroligt liten släkt. Jag har bara ett syskon och mina föräldrar är gifta. Mina föräldrar har varsitt syskon och där är det bara min morbror som har två barn (mina kusiner) som vi alltid har varit nära och min morbror är fortfarande gift med deras mamma. Min faster har inga barn och ingen man så med mormor och morfar och farmor så blir vi bara 12 personer.
    Min blivande å andra sidan ahr skilda föräldrar och har vuxit upp med en hel rad med extra syskon (plast men de har bott tillsammans stor del av uppväxten) så han har med föräldrar och deras nya respektive plus hel- och plastsyskon 13 personer bara i närmsta familjen. Sedan har han även far och morföräldrar osv. När vi räknat ihop all släkt och även bjudit in respektive m.m. så hade han 49 gäster och jag 15. Jag ville inte ta bort mina kusiner och liknande eftersom de står mig nära men då skulle hans familj ha blivit sura om vi inte bjöd hans kusiner.. han har 10 kusiner:P.

    Så släkten är verkligen värst! Så ville vi såklart även bjuda vänner och sådär... jag kommer även att bjuda in en hel del vänner till min familj eftersom jag har lite platser över och inte vill att min sida skall se helt tom ut i kyrkan ;).
    Men det här är ju jätteintressant!!! Om han har 10 kusiner.. så måste man väl bjuda deras partners också?? Undrar därför att min m2b har 3 kusiner som har flickvän/pojkvän och de är också bjudna.. Skulle kännas knäppt att inte bjuda någon inkl dess partner liksom.. Hur har ni gjort? :)
  • Frida8­7
    Äldre 18 Apr 07:56
    #15
    TBA skrev 2012-04-17 23:04:27 följande:
    Men det här är ju jätteintressant!!! Om han har 10 kusiner.. så måste man väl bjuda deras partners också?? Undrar därför att min m2b har 3 kusiner som har flickvän/pojkvän och de är också bjudna.. Skulle kännas knäppt att inte bjuda någon inkl dess partner liksom.. Hur har ni gjort? :)
    Jo vi gör så att vi inkluderar 3 kusiners partners (de andra kusinerna är unga från 10-17 år) så de får klara sig utan sina partners. För annars skulle vi helt enkelt inte ha råd. 
    Mina två kusiner får komma med partners om de vill (bara en har parter i nuläget). Vi inkluderar även vänners partners. Så vi tror att bröllopet kommer att bli c:a 130 personer. 
  • MatsoL­otta
    Äldre 18 Apr 10:09
    #16

    Man känner verkligen igen sig. Släkten är värst. Senast igår fick vi ett ja svar på inbjudan av 2 släktingar som inte ens var bjudna. Det visade sig sen att min mamma hade bjudit in dom !! Hur hon nu kan bjuda in till mitt bröllop när jag valt att inte bjuda dom.

  • Sebast­iána
    Äldre 18 Apr 10:37
    #17

    Man ska bjuda dem man vill vara med på sin stora dag, dem man vill dela upplevelsen med. Man ska inte bjuda några som får en att må dåligt om man kan undvika det. Om vi hade haft så jobbiga familjer hade vi nog gift oss i hemlighet, alternativt med några av de närmsta vännerna som "vittnen".

  • MeaJ
    Äldre 18 Apr 10:48
    #18
    Frida87 skrev 2012-04-17 08:24:18 följande:
    Ja släkter kan verkligen ställa till det! För oss var det kanske också ett problem med ojämlikheter på släkt sidan som skulle ha lätt till problem om vi inte gjort så att vi nu bjuder alla. 
    Jag har nämligen en otroligt liten släkt. Jag har bara ett syskon och mina föräldrar är gifta. Mina föräldrar har varsitt syskon och där är det bara min morbror som har två barn (mina kusiner) som vi alltid har varit nära och min morbror är fortfarande gift med deras mamma. Min faster har inga barn och ingen man så med mormor och morfar och farmor så blir vi bara 12 personer.
    Min blivande å andra sidan ahr skilda föräldrar och har vuxit upp med en hel rad med extra syskon (plast men de har bott tillsammans stor del av uppväxten) så han har med föräldrar och deras nya respektive plus hel- och plastsyskon 13 personer bara i närmsta familjen. Sedan har han även far och morföräldrar osv. När vi räknat ihop all släkt och även bjudit in respektive m.m. så hade han 49 gäster och jag 15. Jag ville inte ta bort mina kusiner och liknande eftersom de står mig nära men då skulle hans familj ha blivit sura om vi inte bjöd hans kusiner.. han har 10 kusiner:P. 

    Så släkten är verkligen värst! Så ville vi såklart även bjuda vänner och sådär... jag kommer även att bjuda in en hel del vänner till min familj eftersom jag har lite platser över och inte vill att min sida skall se helt tom ut i kyrkan ;).

     
    Det där låter precis som min släkt, jag har totalt 9 st i hela min släkt medans min m2b har 34 i närmsta släkten, då är inte ens kusiner inräknade.. ja han har väldigt stor närmsta släkt.
    Jag vill bjuda hela min släkt (vi är trots allt bara 10 pers ink. mig), men då blir det ramaskri om inte hela hans släkt blir bjuden.
    Hur man än gör är det alltid nån som blir arg och besviken.. 
  • Äldre 2 May 21:38
    #19

    Man får väl bjuda lika många personer var, oavsett hur nära släkt de är. Svårt att argumentera mot för släkten.

  • Äldre 2 May 21:52
    #20

    Jo släkten gör en helt vansinnig!


    Faktiskt inte så mycket av min släkt utan främst BM


    Vi har bjudit alla "ner till" kusiner på min sida där vi faktiskt träffar alla ett antal ggr om året och de känner min sambo vid det här laget.


    Men då "måste" vi ju bjuda alla kusiner på hans sida oxå, men de träffas nästan aldrig. Första gången jag träffade dem var i påskas o då har vi ändå varit tillsammans i fyra år!!


    Två av hans kusiner hade oxå partners som vi inte visste om och då ringde fastern och inte krävde kanske men hintade mkt starkt om att vi borde bjuda dem oxå. Så det gjorde vi för att vara snälla och vi vill att släkten ska känna sig välkommen.


    MEN dessa två kusiner som nu fått sina (för oss) totalt främmande partners bjudna har inte ens brytt sig om att svar på inbjudan. I princip alla andra har svarat, all släkt från min sida har svarat och en del av hans kusiner har svarat "indirekt" men dessa två.......

Svar på tråden Våra familjer spårar ur, ska vi bjuda de på vår dag?