• sannasofia

    Bästa musiken för att få igång festen

    Som många andra troligen också har, så kommer våran fest att bestå av människor med varierande ålder och varierande musiksmak. 

    Så hur gör man för att få alla att vilja ut på dansgolvet?

    Jag behöver alltså tips på de bästa låtarna inom olika genrer, från olika årtionden, lugna, snabba, bugg, you name it, ALLT för att både farmor och de yngre gästerna ska ha en rolig kväll på dansgolvet Glad 

  • Svar på tråden Bästa musiken för att få igång festen
  • Cattis77

    Jag har blandat allt. I början då den äldre generationen befinner sig på dansgolvet är det mer inblandad dansbandsmusik än vad det kommer vara längre ner på listan, dvs senare på kvällen. Annars har jag blandat allt från helt ny (lär väl tillkomma ytterligare ny musik innan vårt bröllop i juni), för äldre generationen (mamma & pappa mfl) så har jag lagt in boppers, barbados, vikingarna etc, för generation 45-55 blir det mycket Ledin, roxette, gyllene tider etc, för generation 30-45 blir det förstås mycket 80 och 90 tal i blandade stilar. Icke att förglömma schlagern. Har ett gäng riktiga schlagerbrudar som skulle bli mycket besvikna om de inte fick dansa till "Hero" och "Jag ljuger så bra", haha...
    Det är inte helt enkelt det här med musiklista, jag har rivit mitt hår många gånger och tänkt att vi borde skaffa en DJ som sköter allt, men nepp...det får vara, sparar gärna in på det i vår budget.

    För att hindra att folk ändrar låtar hela tiden så kommer jag att utse en ansvarit för laptopen, och vi kommer att sätta lås på den. Det kommer att finnas ett litet borde vid kanten av dansgolvet där det kommer ligga papper och penna, samt en burk av något slag. Där kan gästerna skriva ner önskelåtar, och så får ansvarig dra låtar ur burken emellanåt. Detta kommer gästerna att hitta information om i festhäftet, samt att toastmastern muntligt kommer att informera om det under middagen :) 

  • sannasofia

    Tack för tipsen!

    Ja, det är inte helt lätt det här med spellistor, men det känns skönt att du också har tänkt i de banor som jag själv funderar i Glad 

    Vi gjorde ett försök att gästerna skulle OSA med en låt de gärna ville höra under kvällen för att alla skulle få höra något de gillar, men hittills har det inte kommit in en enda önskning... hmm 

  • Nudax

    Jag gjorde så att jag hade ett tema på musiken kärlek/gladet/känslor/bröllop... d.v.s. alla låtar i spellistan handlar på något sätt om det och så gjorde jag en lista utifrån det i tanken. Då blir det en röd tråd för alla gäster även om det är en salig blandning från dansband till nymodern musik. Sen har jag likt "Cattis77" sorterat listan så att den lite mer "dunka dunka-musiken" kommer i slutet av kvällen =P

    En del av listan för att förtydliga det där med "temat", det här är början av listan så det kommer lite nyare "krog-musik" mot slutet:


  • JuliBrud89

    Hm typ, Elvis, Queen, Lars-kristers (haha) och andra tidløs musik. Lite dansband før dom ældre :) Så kan man såklart blanda in musik från nyare tid, festmusik som spelar på utestællen før "mellanåldern".. Tror folk gillar musik dom hørt så dom kan kænna sig "med" :)

  • shiny marbles

    Om ni har tillgång till Spotify är det bara att ange genre så fixar programet resten med spellistor.

  • malin martin

    ett tag in på våran fest dök "fågeldanslåten" upp i högtalarna (vet ej titeln på låten) detta resulterade i ett fullsatt dansgolv med så gott som alla gäster som va i lokalen deltog i dansen =)
    en annan låt som väckte upp gästerna va Bailando gammal goding från när jag va ung =) 

  • sannasofia
    malin martin skrev 2012-04-15 21:07:27 följande:
    ett tag in på våran fest dök "fågeldanslåten" upp i högtalarna (vet ej titeln på låten) detta resulterade i ett fullsatt dansgolv med så gott som alla gäster som va i lokalen deltog i dansen =)
    Det här är lite kul, för sambon föreslog just den låten, men vi var inte säkra på hur den skulle tas emot Glad Det kanske är något att satsa på alltså!
  • sannasofia

    Några fler som har tips?

    Gärna på specifika låtar som får "dansnerverna" att vakna till liv.. Solig 

  • sannasofia

    Jag tackar för alla tips!

    Men jag vill ha mer inspiration! Solig 

Svar på tråden Bästa musiken för att få igång festen