• baby freeze

Land eller stad?

Vad skulle ni tycka var roligast att bli inbjuden till:

Ett bröllop i en europeisk storstad med sjurättersmiddag med förstklassiga viner på en fabulös restaurang med spektakulär utsikt (jag vet, många adjektiv... ) och fri bar. Boende och resa ingår inte. Staden har mycket att bjuda på när det kommer till nöjen, museer och shopping.
    ELLER
    Ett bröllop på en herrgård strax utanför storstaden med en natts boende och frukostbuffé, tillgång till SPA, femrättersmiddag med lokala viner och betalbar (dock mkt billigare än i Sverige).  Att stanna en extra natt kostar ca 300kr med frukost. Resan ingår inte.

Att flyga till denna stad kostar från 500 till 3000kr t/r, boende kostar från 300kr/natt och uppåt. Fler än hälften av våra gäster bor på bilavstånd, dock. Båda alternativen har klara för- och nackdelar som vi ser det, så jag är lite nyfiken på vad ni skulle tycka var skojigast!

Hoppas ni orkar läsa och rösta.  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Land eller stad?
  • daniiel

Helt klart alternativ nr.2 för min del. Eftersom det ligger strax utanför en storstad, så kan ju de som vill uppleva lite storstadsliv förmodligen ta sig in dit ändå? Jag tycker det låter mycker mysigare och trevligare med herrgård än restaurangen. Plus att jag hellre skulle vilja ha en natts boende betalat än två extra rätter under middagen samt fri bar.

• baby freeze

Ja, man får ju inte mer mat bara för att det är sjurätters, så att säga. Det är mer hur man bedömer upplevelsen av det hela.
    Förresten är det i princip fri bar på herrgården också, då man får dricka hur mycket man vill av öl, vin, läsk och kaffe hela kvällen och natten. Det är bara för drinkar och spritdrycker som man får pröjsa själv.

• daniiel

Mja, jag menade inte att det skulle vara mer mat, utan att jag hellre skulle sitta på en femrätters på en herrgård en bit utanför stan än på en sjurätters i stan. Personligen tycker jag det lät mysigare och trevligare som sagt. Jag tippar ju på att det kostar er mer att välja sjurätters också, eftersom i det alternativet ingick inte en natts boende. Är det dessutom i princip fri bar på herrgården också, så är ju det bara ännu mer plus för den :) Många dricker ju hellre/lika gärna "bara" öl och vin (eller alkoholfritt som jag), så jag tycker inte det skulle vara så hemskt att de som vill ha starksprit får betala för det. Man vill ju ändå inte ha jättefulla gäster kanske ;P

• baby freeze

Ja, allt är ungefär tre ggr så dyrt i staden som resten av landet, så man får mycket mer för sina pengar bara ett par ynka mil utanför. Dessutom är det ju supermysigt att ha alla samlade på ett och samma ställe, och det är en stor fördel om vissa vill ha sina barn med. Man kan typ natta dem när de blir trötta, och sedan ändå fortsätta vara med på festen bara man tittar till dem då och då. I mitt drömscenario, alltså... :-P

Det är nog ingen som kommer att bli superfull oavsett, men jag håller med om att det inte känns absolut nödvändigt att bjuda på sprit.

• TheD

Beror väl på situationen vid just det tillfället och vem som gifter sig. Men jag/vi skulle lätt åka på en vigsel utomlands om det vore t.ex min syster för då skulle vi verkligen försöka åka men vore det en person som man knappt känner så vet jag inte om motivationen skulle vara så stor...

• daniiel
    baby freeze skrev 2012-04-11 15:45:33 följande:
    Ja, allt är ungefär tre ggr så dyrt i staden som resten av landet, så man får mycket mer för sina pengar bara ett par ynka mil utanför. Dessutom är det ju supermysigt att ha alla samlade på ett och samma ställe, och det är en stor fördel om vissa vill ha sina barn med. Man kan typ natta dem när de blir trötta, och sedan ändå fortsätta vara med på festen bara man tittar till dem då och då. I mitt drömscenario, alltså... :-P

Det är nog ingen som kommer att bli superfull oavsett, men jag håller med om att det inte känns absolut nödvändigt att bjuda på sprit.
    Ja, det håller jag med om, det där med att ha alla samlade. Och fördel med barnen ja :) Får man fråga vilket land/stad det rör sig om?

Nej, det var lite det jag menade, att just saken med gratis starksprit på ett bröllop inte är något som jag ser som en nödvändighet :)
  • baby freeze
    TheD skrev 2012-04-11 15:53:05 följande:
    Beror väl på situationen vid just det tillfället och vem som gifter sig. Men jag/vi skulle lätt åka på en vigsel utomlands om det vore t.ex min syster för då skulle vi verkligen försöka åka men vore det en person som man knappt känner så vet jag inte om motivationen skulle vara så stor...
    Nej, inte jag heller, ärligt talat. Men förutsatt att det var aktuellt med en resa, vilket hade du föredragit?
  • baby freeze
    daniiel skrev 2012-04-11 15:56:12 följande:
    Ja, det håller jag med om, det där med att ha alla samlade. Och fördel med barnen ja :) Får man fråga vilket land/stad det rör sig om?

Nej, det var lite det jag menade, att just saken med gratis starksprit på ett bröllop inte är något som jag ser som en nödvändighet :)
    Är lite hemlig med det en stund till... Kan inboxa dig istället.
  • TheD
    baby freeze skrev 2012-04-11 16:28:49 följande:
    Nej, inte jag heller, ärligt talat. Men förutsatt att det var aktuellt med en resa, vilket hade du föredragit?
    Helt klart till staden i Europa! Så förlänger man resan med några dagar :)
  • baby freeze
    TheD skrev 2012-04-11 16:52:22 följande:
    Helt klart till staden i Europa! Så förlänger man resan med några dagar :)
  • baby freeze
    daniiel skrev 2012-04-11 21:13:14 följande:
    Har svarat på det nu, men vad roligt :)

Tack alla som har röstat! Jättekul att få feedback på upplägget. {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Land eller stad?