• Anonym (Varför?)

Bröllop - Inte alls som jag tänkt mig...

Hej! Min sambo pratar aldrig om bröllopet, bara när ngn frågar och vi är t ex bortbjudna/har gäster. Skulle jag fråga om ngt t ex "vad tycker du om det här och det här så är det helt oviktigt och ngt vi kan ta längre fram i tiden. Absolut kan jag förstå honom till viss del då vi gifter oss i Aug - 13 och jag är väldigt intresserad av bröllopsplanering men han nämner alltså ALDRIG om vårt giftemål och vill helst inte att jag skall göra det heller. Inte heller hans familj som vi precis berättat för vilket känns märkligt då min familj är så positiva och glada och pratar om det.. Är det ngn annan som vart m om liknande situation? Hur löste ni det då? Behöver hjälp så gärna många konstruktiva svar

• Svar på tråden Bröllop - Inte alls som jag tänkt mig...
  • aurum

Jag tror att det hela grundas i att det är ungefär ett och ett halvt år kvar tills bröllopet.
    Det enda ni behöver ha klart för er nu är var ni är intresserade av att vara och sedan kika runt o kolla vad som är ledigt o kan preliminärbokas.
    I övrigt finns inte mycket att göra i dagsläget, även att jag förstår din entusiasm inför det hela.
    Män (de män jag känner) är i allmänhet inte särskilt intresserade av detaljer över ett år i förväg eftersom det är så långt borta att de inte "kommit dit" än.
    Jag tror det är ungefär samma med hans familj. Det är antagligen "för tidigt" att börja planera och diskutera i deras ögon, oavset hur mycket dom tycker att det är en bra idé.

Jag kan bara se på min familj.
    En förlovning är ett "Grattis" o inte mer med det o ett bröllop är en axelryckning tills det är en månad eller två kvar. DÅ kan det bli något att fundera över som gäst.. Vad man ska ha för kläder o kanske diskutera det lite med de andra familjemedlemmarna.
    Planerandet lämnas helt till brudparet och de förväntas komma med frågor om hjälp om de önskar det.

Prata med din respektive. Se vad de har för vanor i hans familj och försök ha ett öppet sinne för att även att det är helt fantastiskt underbart roligt för dig så blir det inte riktigt samma sak för dem runt omkring när det är så långt kvar.

• Anonym

Hej!

Det låter som att du behöver hitta en entusiastisk bröllopspartner som du kan bolla idéer med - kanske en tärna eller din mamma.
    Jag diskuterar alla bröllopsidéer med min mamma först, ibland i timmar för att sedan dra det med min m2b på under 1 timme per "detalj". Han har sagt gång på gång att han bryr sig inte hur det blir, så länge jag blir hans fru och om alla de där detaljerna får mig att säga ja så får han väl ägna lite tid åt de, men jag får kräva med måtta!
    (Och att göra det längre ifrån än 6-8 månader kommer inte på tal - det är ett orimligt krav :P)

• Anonym (Varför?)

Åh de entusiastiska bröllopsparterna har jag redan! Grejn är att han inte vill att jag skall kolla på bröllopssidor eller ngt sånt. Inte spara bilder, inte kolla på internetsidor, inte nämna detta utanför våra familjer, ingenting! Inte ens ensam då han inte ser eller hör.

• Anonym (Varför?)

Nu har vi till på köpet börjat bråka också och funderar på om vi skall gå isär så jaa, bröllop känns långt borta nu... 

• aurum

Inte för att vara elak, men det låter i mina öron som att ni har mycket att reda ut innan det är dags att börja planera något bröllop över huvud taget.
    Det är klart att alla par har saker man inte är överens om, men där ifrån till att bråka så pass att man funderar på att gå isär tyder inte på en stabil grund för ett äktenskap om du frågar mig.

• ofelia

Usch då. Ibland ställer verkligen bröllopsplanerande allting på sin spets. Hoppas att ni reder ut det och att det känns bättre snart.

Angående att vara lite olika redo för att ge sig in i planeringen så kan jag bara hålla med andra här som säger att (vissa) män kan ha svårt att sätta sig in i sånt innan den stora dagen verkligen börjar närma sig. Jag har ingen aning om varför, men min egen erfarenhet verkar tyda på det i alla fall. Kanske vill han inte att du sitter och planerar eller tänker ut förslag och idéer redan nu, eftersom du då kommer att ha en färdig bild av hur du vill ha det när han väl är redo att börja tänka på bröllopet? Man vill ju gärna fatta beslut om sådant som bröllop gemensamt och det kan vara svårt när den ena redan hunnit planera och fundera i flera månader.

Men som sagt, det viktiga just nu är väl kanske inte bröllopet, utan att ni båda två trivs och mår bra i förhållandet. Lycka till!

Svar på tråden Bröllop - Inte alls som jag tänkt mig...