• Cattis­77
    Äldre 10 Apr 22:44
    3478 visningar
    10 svar
    10
    3478

    Psalmer?

    Det är dax för mig att kontakta kantorn i dagarna och jag funderar på det här med psalmer. Har ni några bra förslag på vackra vår/sommar psalmer som passar på bröllop? Vill gärna att de ska vara relativt lätta för gästerna att följa med och sjunga :)

  • Svar på tråden Psalmer?
  • Sofi K
    Äldre 10 Apr 23:07
    #1

    Måste det vara just Vår/sommar-psalmer? eller fungerar det lika bra med fina psalmer över lag?


    Runt psalmerna 200 i psalmboken finns ju sommarpsalmerna. Den blomstertid nu kommer, en vänlig grönskas rika dräkt och i denna ljuva sommartid. tror dom är runt 200,201 och 202 där någon stans. Men annars finns det ju väldigt vackra psalmer som inte nödvändigtvis är sommar/vårpsalmer. och dom tror jag ändå att de flesta hört någon gång innan pånågon skolavslutning eller liknande.


    o store Gud- refrängen går


    Då brister själen ut i lovsångsljud:O store Gud! O store Gud!Då brister själen ut i lovsångsljud:O store Gud! O store Gud

    Vacker, handlar också lite om detta med sommaren och hur vacker världen blir när allt blommar när Gud skapar den så vacker och så vidare.


    Sen är en personlig favorit "jag vill ge dig o Herre min lovsång". Vet inte hur ni står i tro och sådär, men den uttrycker ganska starkt att man vill leva efter Guds vilja och göra det även i svåra och lätta stunder". Väldigt fin sång och jag tror, ganska lätt att hänga med i.


    Hoppas jag har ordnat ut några problem och inte gett dig fler!


     

  • Äldre 10 Apr 23:17
    #2

    "I denna ljuva sommartid" är ju en väldigt fin psalm som skulle passa bra, en psalm som många kan :) Eller "En vänlig grönska", som vi hade, den är också väldigt fin. Jag tycker också om "På bröllopsdagen ber vi", som är en vigselpsalm med samma melodi som "Den blomstertid nu kommer". Det gör ju att även om man inte hört den förut, så är det lätt att hänga med i en känd melodi. Det finns också en vigseltext till "I denna ljuva sommartid", som heter "Till man och kvinna".

    Här kan du hitta texterna till de två versionerna, samt lite nummer till andra psalmer :)
    www.svenskakyrkan.se/default.aspx


  • Cattis­77
    Äldre 10 Apr 23:22
    #3

    I denna ljuva sommartid ska vi absolut ha, och sedan låter På bröllopsdagen ber vi, mycket intressant. Tack för goda tips!!:)

  • Cattis­77
    Äldre 10 Apr 23:26
    #4

    En vänlig grönskas rika dräkt blir det också, så var det bestämt :) visst är det tre psalmer man måste ha?

  • Äldre 11 Apr 10:53
    #5
    Cattis77 skrev 2012-04-10 23:26:56 följande:
    En vänlig grönskas rika dräkt blir det också, så var det bestämt :) visst är det tre psalmer man måste ha?
    Det ingår tre psalmer, men man kan plocka bort den ena och bara ha två om man vill. Vi gjorde så, speciellt eftersom vi skulle ha två solosånger också. Det kan lätt bli lite väl mkt annars, men där resonerar man ju olika :)
  • MalinÄ­lskarA­ndreas­91
    Äldre 12 Apr 10:34
    #6

    Vi har två psalmer då min syster och hennes kompis ska sjunga i kyrkan också. Och när vi pratade med prästen så sa han att det räcker med två .

  • Äldre 12 Apr 12:03
    #7

    Det går bra att bara ha två psalmer, absolut. Men det blir inte för mycket med tre heller! Det finns ju så många vackra psalmer att välja på.
    Vi ska ha fyra psalmer och två solosånger, och har varit på bröllop med tre psalmer och tre solosånger. Härligt med mycket musik!

  • Cattis­77
    Äldre 12 Apr 12:22
    #8

    För oss blir det tre psalmer och två solosånger:)

  • AnnL
    Äldre 12 Apr 12:25
    #9

    Vi resonerar som så att vi väljer två psalmer, den blomstertid nu kommer och en vänlig grönskas rika dräkt. Inte bara för att de är fina utan mest för att det är psalmer som de flesta hört och kan sjunga med i. Har varit på några bröllop där det knappt blir någon sång för att många aldrig hört den och då har svårt att sjunga med och då tyvärr bara står tysta..

  • AnnL
    Äldre 12 Apr 12:26
    #10

    Glömde tillägga att vi har tre solosånger också :)

Svar på tråden Psalmer?