• Anonym (Nasse)

Syster

Vet inte hur jag ska börja. Jag har 3 systrar och för ca ett år sen så kom 2 av dom i konflikt med varandra över en löjlig sak. Då drar den ena av dom igång ett jätte gräll som inkluderar vår mor och mina 2 andra systrar. Detta gräl var väldigt fult där hon anklagar vår mor för saker som inte är sanna. Hon hotar med att polisanmäla modern om hon säger något om detta till andra och säger upp bekantskapen med vår mor och mina 2 andra systrar. Jag hamnar mitt i allt och vet inte hur jag ska bete mig. När min m2b friade så blev jag jätte glad men samtidigt så fick jag en klump i magen när jag tänkte på gästlistan. Hur skulle jag göra med min syster??? Min syster anklagar dom andra för att ljuga och vara falska och ser sig själv som den godaste och snällaste människan som finns. Har under denna tid frågat henne om hur det är och hon har svarat att allt är bara bra och att hon och hennes man ska komma och hälsa på. ( jag bor över 20 mil från min släkt) Men hon har inte dykt upp. Fick för lite sen ett medelande på fb från henne där hon berättar att hon ska skilja sig och att hon har hittat en annan man. Hon berättade att hon legat i skilsmässa sen i våras (2011). Hon berättade hur allt gått till och att alla var så glada för hennes skull. Blev rent ut sagt rasande på henne att få höra detta genom fb och att hon inte ens kunde lyfta luren för att säga detta. Detta hade hon ingen förståelse för alls !! Sen fick jag höra av andra att som hon beskrivit det hela för mig så var det inte alls. Alla var rent ut sagt förbannade på henne! Detta gjorde att även jag tog avstånd från henne. Gillar inte alls när man ljuger!! Allt detta har gjort att jag inte bjöd henne på bröllopet, har inte ens sagt till henne att jag ska gifta mig. Men det känns inte alls roligt att alla är osams, man vill ju ha dom närmaste på sitt bröllop.

• Svar på tråden Syster
  • Anonym

Jag förstår precis hur du känner!! 

Känn efter i ditt hjärta hur du vill göra med din syster och lyssna på det!! Det finns faktiskt inget rätt eller fel här, utan det handlar om hur ni alla skall må bäst. Jag gav min syster en chans (läs nedan) det är något du kanske kan göra också. Jag förstår hur du känner med att du vill ha din familj där.. jag kände också så först...

Jag har en syster och en bror som avsagt sig all kontakt med oss. Jag var tvungen att ta samma beslut.. skall jag bjuda eller inte.. Min familj är jätteviktig för mig och jag mådde jätte dåligt över det här då många var besvikna och inte förstod vad som hände.. Vi har än i dag inte fått någon förklaring varför min bror sagt upp kontakten.. Jag och min bror stod varandra väldigt nära när vi var små.. bara ett år emellan oss.. och det gör jätte ont att han inte skall komma på mitt bröllop..

Jag gav dem en chans, jag frågade dem om de ville komma om vi skulle sända en inbjudan till dem. min bror har inte ens svarat ( svarar varken på telefon, sms, fb) Min syster ville jättegärna komma, så jag ställde ett ultimatum till henne, att hon inte fick bråka med någon eller ta upp någon skit och hon fick inte gå och snacka massa skit på vår bröllopsdag då åker hon ut ... Hon accepterade ultimatumet..  Så vi bjöd henne.. 

Men jag mådde jätte dåligt efter det.. jag är väldigt principfast och tycker att beter man sig dumt så ber man om ursäkt, och än idag har vi inte fått en ursäkt (ligger massa mer bakom hela historian med min syster som jag inte tar upp här) vilket gjorde att jag ringde upp henne och tog tillbaka min inbjudan. Det kändes skit att behöva göra det. Men nu mår jag MYCKET bättre!! Har inget dåligt samvete alls för mitt beslut. 

Det kanske är något du kan göra med din syster.. hoppas det löser sig för er.. 

• Anonym
    Anonym (Nasse) skrev 2012-04-10 16:11:19 följande:
    Vet inte hur jag ska börja. Jag har 3 systrar och för ca ett år sen så kom 2 av dom i konflikt med varandra över en löjlig sak. Då drar den ena av dom igång ett jätte gräll som inkluderar vår mor och mina 2 andra systrar. Detta gräl var väldigt fult där hon anklagar vår mor för saker som inte är sanna. Hon hotar med att polisanmäla modern om hon säger något om detta till andra och säger upp bekantskapen med vår mor och mina 2 andra systrar. Jag hamnar mitt i allt och vet inte hur jag ska bete mig. När min m2b friade så blev jag jätte glad men samtidigt så fick jag en klump i magen när jag tänkte på gästlistan. Hur skulle jag göra med min syster??? Min syster anklagar dom andra för att ljuga och vara falska och ser sig själv som den godaste och snällaste människan som finns. Har under denna tid frågat henne om hur det är och hon har svarat att allt är bara bra och att hon och hennes man ska komma och hälsa på. ( jag bor över 20 mil från min släkt) Men hon har inte dykt upp. Fick för lite sen ett medelande på fb från henne där hon berättar att hon ska skilja sig och att hon har hittat en annan man. Hon berättade att hon legat i skilsmässa sen i våras (2011). Hon berättade hur allt gått till och att alla var så glada för hennes skull. Blev rent ut sagt rasande på henne att få höra detta genom fb och att hon inte ens kunde lyfta luren för att säga detta. Detta hade hon ingen förståelse för alls !! Sen fick jag höra av andra att som hon beskrivit det hela för mig så var det inte alls. Alla var rent ut sagt förbannade på henne! Detta gjorde att även jag tog avstånd från henne. Gillar inte alls när man ljuger!! Allt detta har gjort att jag inte bjöd henne på bröllopet, har inte ens sagt till henne att jag ska gifta mig. Men det känns inte alls roligt att alla är osams, man vill ju ha dom närmaste på sitt bröllop.
    jag förstår precis hur du känner, har samma problem här, fast för min del gäller det min pappa, som inte vart en direkt ängel mot familjen, jag är den enda som haft kontakt med honom efter 2007 ( då det hände en grej då alla bröt med honom) men ag hade istället brytit med min familj, nu 2011 tog jag steget och bröt med min pappa eftersom det hände eller rättare sagt han sa en del saker om resten av familjen som ag vägrar acceptera!! så jag bröt med honom, det var skönt men samtidigt jobbigt då jag nyss hade fått barn och han såklart ett barnbarn, men hur som helst har jag mailat bilder på min son och uppdaterat lite så, i smyg har han och hans tjej vart här på fika, jag håller dom på avstånd men ändå träffats och mailas ibland.. men mitt dilemma nu är hur man gör till bröllopet, vill ju såklart att min pappa ska vara där, det är ju en enda gång i hela livet man ska gifta sig, vill inte att han ska missa det för jag vet att han skulle bli ledsen...
    Men min Faster (pappas syster) verkligen avskyyyr honom och typ försöker vända alla emot honom.. och jag vill verkligen inte att det ska bli nå bråk..

så hur gör man egentligen??
    dom tror ju att jag inte pratat med honom på 1 år..

Hoppas att det löser sig för dig och att du väljer rätt :)

Svar på tråden Syster