Jag gifte mig borgerligt förra året och det blev minst lika vackert som ett kyrkligt (enligt mig iaf. :) )
Det är svårt att få en vigselförrättare godkända (åtminstone i sthlm) då länsstyrelsen satt stopp för att numera godkänna folk mer eller mindre godtyckligt. Men vill ni ändå försöka med detta (kanske är det annorlunda hos er, eller kanske har ni kontakter? :P) så är det länsstyrelsen och inte kommunen som utser vigselförrättare.
Däremot kontaktar man enklast kommunen om man vill anlita en vigselförrättare som står till allmänhetens förfogande då det ju ofta är förtroendevalda politiker som är utsedda som vigselförrättare. Det finns också en del mer eller mindre kända privatpersoner som valt att förrätta vigslar vid sidan om och för ett par år sedan gjorde en del rätt stor business av det. Sen beslutade länsstyrelsen att man inte längre fick ta betalt förutom för ex resekostnader. Kan ju vara värt att veta.
Huruvida en vigselförrättare är villig att åka till en särskild plats eller göra en längre specialversion är upp till var och en. Ni kan ringa till er kommun och fråga om de rekommenderar någon som brukar göra sånt. Om inte kan ni ju be att få en maillista på de som är vigselförrättare på kommunen och helt enkelt maila dem personligen och förklara vad ni önskar. Hittar ni ingen ni kä'nner er trygg med kan ni också fråga i grannkommuner men då kan man ibland få betala en liten extra avgift.
Vi hittade en i en grannkommun som var villig att genomföra vår utomhusvigsel enligt våra önskemål. Det är bara precis när det gäller själva frågorna (tager du o.s.v....) som det finns vissa regler kring hur man ska säga tror jag. I övrigt är gränserna få.
Om ni behöver inspiration om hur en borgerlig vigsel kan utformas så kan jag skicka lite info om vår via ett meddelande. Vår var både ordentligt tilltagen och högtidlig i full mundering så att säga. :)
Stort lycka till inför er vigsel. Kommer säkerligen bli alldeles underbar! :)