Inlägg från: Pelle och Maya |Visa alla inlägg
  • Pelle och Maya

    Inte överrens om namnet

    Vi är inte ense om efternamn och har diskuterat det i ett par år inför (då eventuella) kommande bröllop... Nu när vi börjat planera vårt bröllop och det blir ett defintivt bröllop så är vi fortfarande inte överens.

    Jag har ett vackert, unikt och ovanligt efternamn som både jag identifieras med, som jag är fötts till, är ganska ensam om (även om det numera blir allt oftare ett "taget namn" och ingifta samt nyfödda släktingar med namnet) så är det väldigt unikt fortfarande.

    Jag (bruden) vill väldigt gärna att vi tar mitt efternamn och 90% av våra vänner och släktingar tycker detsamma. Brudgummen och hans pappa verkar vara mera för hans mycket vanliga "svensson-namn" som jag absolut inte vill heta för då blir jag "en vanlig svensson" med mitt vanliga förnamn. Inget fel med Svensson-namn/Svenssons men när man hetat något unikt hela sitt liv och sedan ändrar till nåt vanligt känns det ganska tråkigt att behöva göra det.

    Idag vet man vem jag är när jag heter så unikt, man hittar mej enkelt på Facebook eller liknande, man lägger namnet på minnet. Men att bli "osynlig" efter så många år känns inte som "Jag".  Han tycker att mitt efternamn med hans förnamn påminner om en fiktiv person i en TV-serie på 80-talet...men ingen tänker på det idag anser både jag och våra vänner. Dessutom har brudgummen tänkt byta förnamnet till smeknamnet när ingen ändå säger hans förnamn idag. Och då blir det en annan sak.

    Hans namn är inte så gångbart internationellt och har också sabbat för oss då vi reser mycket (allt från tangentbord som saknar dessa bokstäver till bokningar som inte går att genomföra när de inte överensstämmer med pass och id-handlingar). Mitt namn är internationellt och funkar i alla länder.

    Dubbelnamn är ju numera inte ett alternativ och som mellannamn känns inte heller så roligt. Mitt barn från tidigare förhållande heter som jag och då vore det bäst att jag fick ha kvar mitt efternamn. Brudgummen vill inte ha dubbelnamn/mellannamn så det är uteslutet. Vi har funderat på att slå ihop namnen till ett nytt men det bli INTE bra, då försvinner det unika från mitt namn iallafall...

    Vi har funderat på nya namn men inte heller där kommer vi på någonting bra. Ingenting som känns bra. Det är iallafall tur att vi inte har satt något datum ännu och har lite tid att tänka. Vi skulle gärna kunna tänka oss ett internationellt gångbart och vackert namn utan att behöva förknippas med tokigheter eller personer man inte vill förknippas med. Som jag skojade och sa att vi kunde ta Bond när han är ett James Bond-freak, men det var bara på skoj! Så nu är vi inte bara i planeringsstadiet för bröllop, vi är på namnjakt också!

Svar på tråden Inte överrens om namnet