• Helena857

Någon som haft/varit på/funderar på frukostbröllop?

Hej,
    vi har funderingar på ett frukost/brunschbröllop. Efter vigsel i kyrka blir det då troligen brunch. Har även börjat fundera på om de som vill får komma hem till oss lite senare på grillkväll med konceptet "ta med en stol, din mat och kom och häng med oss på kvällen om du vill". Det handlar en hel del om hur man kan spara pengar så som för många andra :) Men är det fräckt och oartigt? Att vi har vigseln med brunch på morgonen och sen får de som vill komma för grillning på eftm/ kvällen? Det är ca 100 gäster och flera barn. 

Jag är nyfiken på hur andra har gjort med frukost/brunschbröllop? Har ni några bra tips och ideér att dela med er av så är jag jättetacksam! :) 

• Svar på tråden Någon som haft/varit på/funderar på frukostbröllop?
  • Want to

Lät som en kul ide. Och väldigt avslappnat på kvällen. Om jag skulle ha Frukost/brunsch bröllop så skulle jag nog iaf bjuda på salla och tex pasta sallad eller potatis sallad på kvällen men säga till gästerna att dom som vill är välkommna att göra oss sällskap på kvällen, ta med det ni vill ha på grillen och något gott att dricka ;)

Tycker ide låter super mysig :)

• passionsblomman

Kruxet med ett sådant arrangemang, är väl att brudparet själva kommer att få stiga upp oerhört tidigt ifall det ska gås till frissa, sminkös osv. Det är ju flera timmar av förberedelser. Ska gästerna åka en bit, så blir det samam sak för dem. Det spelar ju också roll ifall gästerna har någonstans att at vägen mellan brunsch och kvällsgrillningen?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • SkövdeSophie

Oj va många gäster, ni tänker inte att alla skall komma och grilla på kvällen va?
    Om ni har en tajt budget, kan ni inte ta kuvertavgift istället?
    Det blir ju, som passionsblomman säger,  tidigt för er att gå upp och lång tid mellan vigsel och grillning,

• ElinFalk85
    passionsblomman skrev 2012-04-09 16:10:48 följande:
    Kruxet med ett sådant arrangemang, är väl att brudparet själva kommer att få stiga upp oerhört tidigt ifall det ska gås till frissa, sminkös osv. Det är ju flera timmar av förberedelser. Ska gästerna åka en bit, så blir det samam sak för dem. Det spelar ju också roll ifall gästerna har någonstans att at vägen mellan brunsch och kvällsgrillningen?
    flera timmar? min sminkning tar 40 min och håret knappt det samma. men alla är olika förståss.
  • passionsblomman
    ElinFalk85 skrev 2012-04-09 17:40:35 följande:
    flera timmar? min sminkning tar 40 min och håret knappt det samma. men alla är olika förståss.
    Ja, ska du sitta närmare en timme med vardera grejen-minst, många frisyrer tar nog längre tid än så, ta dig dit och därifrån, byta om till brudstassen och sedan ta dig till kyrkan-och kanske gärna duscha, äta frukost och ta en liten kvart för att smörja in kroppen, borsta tänderna, få på deodorant osv. så tror jag det går att dra slutsatsen att det går åt några timmar-läs i de flesta fall en hel morgon och förmiddag innan man är färdig och på plats.
    Det kan ju dessutom hända att man behöver åka förbi festlokalen, hämta blommor etc.
  • ElinFalk85
    passionsblomman skrev 2012-04-09 17:46:59 följande:
    Ja, ska du sitta närmare en timme med vardera grejen-minst, många frisyrer tar nog längre tid än så, ta dig dit och därifrån, byta om till brudstassen och sedan ta dig till kyrkan-och kanske gärna duscha, äta frukost och ta en liten kvart för att smörja in kroppen, borsta tänderna, få på deodorant osv. så tror jag det går att dra slutsatsen att det går åt några timmar-läs i de flesta fall en hel morgon och förmiddag innan man är färdig och på plats.
    Det kan ju dessutom hända att man behöver åka förbi festlokalen, hämta blommor etc.
    vi har på restaurang och blommorna hämtar vi dagen innan. ta sig dit ska jag inte, jag gör iordning mig själv, så kanske max 2 h från duch till färdig brud. har självlockigt hår och ska bara dra bak överhåret. lätt som en plätt. men visst finns det dom som tar timtals på sig...hur man nu orkar sitta still så länge. ducha och äta frukost gör jag ju varje dag ändå ;).
  • ElinFalk85
    passionsblomman skrev 2012-04-09 17:46:59 följande:
    vaddå ska sitta i en timme med vardera smink och hår, det gör man ju som man vill. en del kanske lägger 4 h andra 30 min, det är väl inte din sak att bestämma.
  • annapanna88

Jag tycker det låter jättemysigt med "brunchbröllop" men funderar också lite på det passionsblomman säger... 
    Hur dags har ni tänkt ha vigseln? Och hur ska du göra med hår och smink? 
    Om man har någon vän/släkting som är duktig kan de ju göra det hemma så slipper man ju lite restid iaf, och så kanske man kan satsa på en enkel frisyr för att spara lite tid. 
    Tycker hur som helst konceptet verkar bra! 

• passionsblomman
    ElinFalk85 skrev 2012-04-09 19:31:37 följande:
    vaddå ska sitta i en timme med vardera smink och hår, det gör man ju som man vill. en del kanske lägger 4 h andra 30 min, det är väl inte din sak att bestämma.
    Vad tar det åt dig?

Jag har en utgångspunkt i att de som ska till frissan och sminkösen behöver förmiddagen på sig för allt från det att väckraklockan ringer till dess att kyrkklockorna gör det.  Oavsett om det är saker man gör "varje dag" eller innehåller fler moment, så kvarstår faktum att det är troligt att man måste stiga upp tidigare om bröllopet går av stapeln vid 12 än om det gör det vid 14-tiden. Det har ingenting med att bestämma-och väldigt lite med hur du själv personligen tänker lägga upp det att göra. Det var bara en fundering runt just företeelsen "frukostbröllop".

Jag har noll och inget intresse av att hamna i ett tjafs med dig för den sakens skull. Det framstår som oerhört onödigt att gå ingång på det sättet. Jag begriper inte vad du hugger omkring dig för. Det har du absolut ingen anledning till-och verkligen inte i den här tråden, eftersom den inte handlar om hur du gör med dina bestyr.
  • Anneli256
    passionsblomman skrev 2012-04-09 16:10:48 följande:
    Kruxet med ett sådant arrangemang, är väl att brudparet själva kommer att få stiga upp oerhört tidigt ifall det ska gås till frissa, sminkös osv. Det är ju flera timmar av förberedelser.

Så jäkla tråkigt när det ska bli tjafs för att någon kommer med ett GOTT RÅD. Så som jag ser det så säger bara passsionsblomma att det kan bli en väldigt tidig morgon IFALL att trådstartaren ska iväg till frisör,, inte någon stans har jag sett att hon skrivit att det alltid är så.. Men faktum är faktiskt att OM man ska iväg så tar det tid. Det framgår ju faktiskt inte någon stans i trådstartarens inlägg om hon ska fixa sig själv ( för mig hade det nog tagit ännu längre tid än om frisören hade gjort det :) ) eller om hon ska iväg och få det gjort hos frisör. Ser inte heller någon stans där Passionsblomma säger till trådstartaren att hon absolut inte ska ha den typen av bröllop utan så som jag ser det så tar hon bara fram olika faktorer som borde tas i beaktan.

Förstår inte varför det blir så med det skrivna språket att vissa människor retar sig så till den milda grad på något som inte är illa menat eller att någon hävdar ett saker är på ett eller annat sätt.. Har själv vid något tillfälle råkat ut för det .. där jag gick in och kommenterade och bad om ursäkt för att min text missuppfattades... men även då var det någon som fortsatte tjafsa och menade att min ursäkt minsann var en efterkonstruktion. Så jäkla tråkigt att det ska vara så i ett forum som är så bra som BT.. Varför kan man inte bara skriva.. VAD menar du med det..?? innan man går igång om det är något man retar sig på..

Sorry var bara tvungen att säga det....

Till Helena 857 så vill jag bara säga att det låter som en jättetrevlig ide. Och numera när det blir mer och mer vanligt med lite "annorlunda" arrangemang.

Men som sagt var det kan bli en väldigt tidig start på dagen..och allt spänning och alla förberedelser kan ju medföra att ni är ganska tröttta på kvällen. Vad har ni själv planerat att göra i mellantiden? alltså mellan mottagning och kvällsgrillning.

Enligt vad jag har läst här på BT och själv erfarit så är det många familjer som är väldigt konservativa vilket medfört att en hel del blivande brudpar fått massa kritik just för att dom valt en "annorlunda" typ av bröllop. Själv tycker jag det är kul att inte vara som alla andra. Vi ska dock ha ett traditionellt bröllop men har ändå fått en del kritik och kommentarer bla relaterat till att jag inte är förstagångsbrud och inte purung..men trots detta så har jag valt en lång ivoryfärgad brudklänning...samt att vi valt att inte bjuda några släktingar helt enkelt för att vi aldrig träffas annars. Jag tycker att man ska få lov att ha det bröllop man själv önskar inte vad familj, vänner och utomstående tycker.

Jag vet inte var era vänner och släktingar bor rent geografiskt relaterat till er.. men personligen så hade jag nog valt att ha grillkvällen en annan dag.. för mig känns det lite konstigt att dela på sig för att sen träffas igen på kvällen..och istället haft en myskväll med min make kanske på hotell eller hemma men det är också en smaksak.

Lycka till.. ni känner era gäster och vet mer kring olika omständigheter så ni kommer säkert att fatta det beslut som passar eran situation bäst.

• ElinFalk85
    passionsblomman skrev 2012-04-09 19:54:01 följande:
    Vad tar det åt dig?

Jag har en utgångspunkt i att de som ska till frissan och sminkösen behöver förmiddagen på sig för allt från det att väckraklockan ringer till dess att kyrkklockorna gör det.  Oavsett om det är saker man gör "varje dag" eller innehåller fler moment, så kvarstår faktum att det är troligt att man måste stiga upp tidigare om bröllopet går av stapeln vid 12 än om det gör det vid 14-tiden. Det har ingenting med att bestämma-och väldigt lite med hur du själv personligen tänker lägga upp det att göra. Det var bara en fundering runt just företeelsen "frukostbröllop".

Jag har noll och inget intresse av att hamna i ett tjafs med dig för den sakens skull. Det framstår som oerhört onödigt att gå ingång på det sättet. Jag begriper inte vad du hugger omkring dig för. Det har du absolut ingen anledning till-och verkligen inte i den här tråden, eftersom den inte handlar om hur du gör med dina bestyr.
    då måste jag ha missuppfattat hur du menade, ber om ursäkt för det =).
  • passionsblomman
    ElinFalk85 skrev 2012-04-10 08:08:13 följande:
    då måste jag ha missuppfattat hur du menade, ber om ursäkt för det =).
    Ja det tror jag nog du gjorde. Men det är lugnt-att be om ursäkt är bra, så vi glömmer det där.
  • ElinFalk85
    passionsblomman skrev 2012-04-10 10:25:33 följande:
    Ja det tror jag nog du gjorde. Men det är lugnt-att be om ursäkt är bra, så vi glömmer det där.
    skyller på bröllopsnerverna ;) är bara 3 veckor kvar för mig.
Svar på tråden Någon som haft/varit på/funderar på frukostbröllop?