• Sofi K
    Äldre 4 Apr 17:16
    5620 visningar
    10 svar
    10
    5620

    Utomhusvigsel? Någon med erfarenhet?

    Jag och min blivande önskar en utomhusvigsel. Strand, skog eller äng är inte bestämt än.


    Vi funderar lite på hur vi ska göra med musik på vigseln.


    Finns det någon med erfarenhet som kan komma med förslag eller "no,no"-grejer att tänka på? Kan man dra elen? Eller får man köra baka akustiskt?


    Låter det ordenligt så man inte behöver oroa sig för det? Vi kommer nog bli ungefär 140 personer på vigseln...

  • Svar på tråden Utomhusvigsel? Någon med erfarenhet?
  • missi8­0
    Äldre 4 Apr 20:15
    #1

    Hej,

    Vi hade en utomhusvigsel, ceremonin hölls vid vattnet och det blev helt underbart :)

    Det första vi gjorde var att försäkra oss om att  prästen kunde tänka sig att hålla i vigseln utomhus.

    Vi ordnade stolar för gästerna. Vi bestämde oss att det som passade bäst var lite "svensk gammaledags musik" så vi anlitade två spelmän.

    Jag tyckte det gick jättebra men så var vi bara 50 personer. Är ni 140 skulle jag tänka på att alla gäster inte kommer att stå så nära så de hör vad som sägs när ni står där framme...

    En sak jag inte tänkte på var hur svårt det var att gå med högklackat utomhus, speciellt då det var en liten grusväg som ledde ner mot vattnet...vet att många av de kvinnliga gästerna hade svårt med det ;) 

    Vart har ni tänkt hålla vigseln?

    En sak till var att jag tänkte på vädret hela tiden och att man bör ha en plan B ifall vädret är så pass dåligt att det inte är möjilgt att ha det utomhus. 

  • aviman
    Äldre 4 Apr 21:18
    #2


    Här har dom löst det med högtalare, men då ska det ju dras ström osv för att det ska gå att användas och mickar måste kopplas in. Men finns det en vilja, finns det ju en väg :)

    Bara ett tips på hur man kan lösa problemet med att gästerna kanske inte hör hela vägen bak utomhus. :) 
  • Skövde­Sophie
    Äldre 5 Apr 07:41
    #3

    Oh va mysigt!
    Jag har hållt en del vigslar utomhus, och är ni 140 pers så måste ni nästan ha microfon för att er vigselförättare skall höras. Koppla in ett par högtalare, ställ dem längst fram, riktade mot gästerna. Och även musikerna kan då använda utrustningen. 
    Angående att släpa dit stolar, så har alla mina utomhusvígslar haft stående gäster och det har fungerat jättebra. 
    Ett par förra sommaren hade ställt två bänkar längst fram, en på var sida, där de lite äldre släktingarna fick sitta.

    Tänk också på att ha en back-up plats om det ösregnar... 

    Lycka till! 

  • Sofi K
    Äldre 10 Apr 21:09
    #4
    missi80 skrev 2012-04-04 20:15:44 följande:
    Hej,

    Vi hade en utomhusvigsel, ceremonin hölls vid vattnet och det blev helt underbart :)

    Det första vi gjorde var att försäkra oss om att prästen kunde tänka sig att hålla i vigseln utomhus.

    Vi ordnade stolar för gästerna. Vi bestämde oss att det som passade bäst var lite "svensk gammaledags musik" så vi anlitade två spelmän.

    Jag tyckte det gick jättebra men så var vi bara 50 personer. Är ni 140 skulle jag tänka på att alla gäster inte kommer att stå så nära så de hör vad som sägs när ni står där framme...

    En sak jag inte tänkte på var hur svårt det var att gå med högklackat utomhus, speciellt då det var en liten grusväg som ledde ner mot vattnet...vet att många av de kvinnliga gästerna hade svårt med det ;)

    Vart har ni tänkt hålla vigseln?

    En sak till var att jag tänkte på vädret hela tiden och att man bör ha en plan B ifall vädret är så pass dåligt att det inte är möjilgt att ha det utomhus.

    Tack för åsikterna! Vad det gäller vigselförrättare så tror jag det är ganska lugnt. Jag jobbar i en kyrka, så antingen blir det pastorn i den församlingen eller en annan pastor som vi, både jag och min man känner sedan innan. Men bra kommentar, för vad jag har hört så måste alla präster hinna med det i sin tjänst och dom går inte med på att "åka hejvilt" :)


    Vi har också tänkt på det där med att vi antagligen blir 140 på vigseln. Svårt med vind och sånt om det skulle komma. Vi har lite tankar på att vara i en kyrkoruin. Det största rummet, där vi i så fall skulle ha vigseln är för litet för alla de, däremot är ju väggarna nästan borta så folk kan stå i "rummena bredvid" så att säga och se fulltsändigt godkännt ändå.


    haha. klackar ja... förhoppningsvis så tänker folk på det om det står utomhus i inbjudan men det är ju inte självklart... När det gäller mig så ska jag ha så platta skor som möjligt. inte för att jag inte kan gå i det, tvårtom, men för att min man är dryga decimetern kortare än mig redan som det är... vet det kan vara en löjlig sak, men jag vill helst inte öka den skillnaden mer.


    Det är ju det där med plan B om vädret skulle dumma sig. Hur gjorde ni då? planerade ni lika ihärdigt både ock för att det skulle funka eller hade inomhusvigseln fått bli lite "som den blev" om vädret var dåligt?

  • Sofi K
    Äldre 10 Apr 21:13
    #5
    aviman skrev 2012-04-04 21:18:03 följande:


    Här har dom löst det med högtalare, men då ska det ju dras ström osv för att det ska gå att användas och mickar måste kopplas in. Men finns det en vilja, finns det ju en väg :)

    Bara ett tips på hur man kan lösa problemet med att gästerna kanske inte hör hela vägen bak utomhus. :)

    Funkar säkert! men frågan kvartstår att man måste hitta elen någonstans. Misstänker att man behöver högtalare ändå även om det skulle vara vindstilla den dagen. och risken är ju att det inte är det :) Men vi har sagt att vi ska ägna tid åt det i sommar att leta ställen att ha vigseln på, och då får man helt enkelt ha med det i åtanke att man ska någorlunda lätt kunna fixa dit el i så fall.


    Har fått en ide med en akustisk gitarr och munspel till ingångsmarchen... Vad tror vi om det?

  • Sofi K
    Äldre 10 Apr 21:19
    #6
    SkövdeSophie skrev 2012-04-05 07:41:52 följande:
    Oh va mysigt!
    Jag har hållt en del vigslar utomhus, och är ni 140 pers så måste ni nästan ha microfon för att er vigselförättare skall höras. Koppla in ett par högtalare, ställ dem längst fram, riktade mot gästerna. Och även musikerna kan då använda utrustningen.
    Angående att släpa dit stolar, så har alla mina utomhusvígslar haft stående gäster och det har fungerat jättebra.
    Ett par förra sommaren hade ställt två bänkar längst fram, en på var sida, där de lite äldre släktingarna fick sitta.

    Tänk också på att ha en back-up plats om det ösregnar...

    Lycka till!

    måste bara fråga... på grund av ditt namn... Bor du i skövde? och är pastor/präst? Själv bor jag i Skara :)


    Ang bänkar och sittplatser så var det faktiskt så vi tänkte också. De äldsta får sitta längst fram och de andra stå. tror att det blir på tok för omständigt om man ska släpa dit så många stolar... man vill ju gärna orka med kalaset efteråt också och att föräldrar ska orka det också och inte bara bära stolar. haha. Vad skönt att man kan göra så, då är vi inte helt ute och cyklar när det kommer till det där...

  • Amejul­i
    Äldre 10 Apr 23:38
    #7

    Finns dieselaggregat eller och större batterier som kan ordna el under en kortare tillställning så som vigsel. Kolla med uthyrningfirmor.


    Min rekommendation är verkligen att på något sätt ordna mikrofon till vigselförrättaren. Ljud försvinner så lätt utomhus.


    Finns även mikrofoner med bärbarväska till med batteri och högtalare som kan ställas på väl valt ställe om det bara är mikrofon till ex vigselförrättare som behövs.


     


    Annars säger jag som fler andra, plan B om vädret skiter sig alternativt förbereda gästerna på att ni kommer vara ute oavsett väder så att de är förberedda för detta. Annars kan man hyra "tälttak" som är öppet in från sidorna,


    Vi löste det där med vädret genom att hålla vigseln på ett ställe där det fanns ett relativt stort tak som står på pelare. Finns nog flera gulliga små ekotempel ute i landet. Men vill ni verkligen köra helt ute kan man ju ha plan B med något närliggande litet kapell eller liknande.


    Om ni ska fotografera er utomhus i närheten av vigseln och trava runt en del för att ta er dit, ta med extra skor att förflytta sig de längre sträckorna i. Vild natur och vita sidenskor blir inte alltid så bra. Mina såg ut som skräp efteråt. :)


    Stort lycka till!

  • Sofi K
    Äldre 14 Jul 13:38
    #8
    Amejuli skrev 2012-04-10 23:38:56 följande:

    Finns dieselaggregat eller och större batterier som kan ordna el under en kortare tillställning så som vigsel. Kolla med uthyrningfirmor.


    Min rekommendation är verkligen att på något sätt ordna mikrofon till vigselförrättaren. Ljud försvinner så lätt utomhus.


    Finns även mikrofoner med bärbarväska till med batteri och högtalare som kan ställas på väl valt ställe om det bara är mikrofon till ex vigselförrättare som behövs.


     


    Annars säger jag som fler andra, plan B om vädret skiter sig alternativt förbereda gästerna på att ni kommer vara ute oavsett väder så att de är förberedda för detta. Annars kan man hyra "tälttak" som är öppet in från sidorna,


    Vi löste det där med vädret genom att hålla vigseln på ett ställe där det fanns ett relativt stort tak som står på pelare. Finns nog flera gulliga små ekotempel ute i landet. Men vill ni verkligen köra helt ute kan man ju ha plan B med något närliggande litet kapell eller liknande.


    Om ni ska fotografera er utomhus i närheten av vigseln och trava runt en del för att ta er dit, ta med extra skor att förflytta sig de längre sträckorna i. Vild natur och vita sidenskor blir inte alltid så bra. Mina såg ut som skräp efteråt. :)


    Stort lycka till!


    Skönt att det finns så många med erfarenhet och kunskap här. Ska verkligen tänka på detta.


    Jag bollade det med dieselagregat med min man igår. Han sa att det absolut kunde funka men var rädd att det skulle mullra en del... vet du något om det?


    Vi har lite löst planerat ett tag, men i veckan har vi börjat på allvar. Så våra familjer vet inte än. det är därför vi inte kan ta hjälp av dom än. vi har kollat runt efter vigselställen och sådär. Vi hittade ett perfekt ställe som dessvärre var naturreservat. Så vi kan alltså inte slå ner alla tistlar som var meterhöga. och det kan man kalla ett problem. sen hittade vi ett annat ställe med utsikt över massa gärden och ängar. kanonfint, men dessvärre lite för litet tror vi...


    Hur gör man för att hitta bra ställen då?? vi åkte runt en heldag, tittade på både uteställen och kyrkor. man blir helt slut efter ett tag. Vi typ somnade i soffan när vi kom hem :) haha.


    Kan man kanske slänga ut en fråga här om fina ställen i västergötland där det får plats 140 pers???

  • kickan­w
    Äldre 14 Jul 13:58
    #9

    Om ni vill ha väldigt fina foton från vigseln så ska ni tänka på att inte vara mitt i solen utan gärna ha t.ex. ett träd som skuggar. Det kan ju vara skönt för gästerna dessutom att slippa kisa för att se er! :)

  • Ingrid­e
    Äldre 14 Jul 15:26
    #10

    Vi ska gifta oss utomhus vid en strand om två veckor. Det går att köra ner ett par bilar dit, så vi tänker ordna musiken med hjälp av två bilars stereanläggningar. En av mina söner ordnar det tekniska och försäkrar att det kommer att låta jättebra. En präst ska viga oss och hon lånar en liten klocka från en kyrka. Innan vi börjar gå mot stranden (från huset där festen sen ska vara) ringer hennes man i klockan och sedan sätter musiken igång. Vi har provgått och det tar ungefär två och en halv minut att gå sträckan. 

Svar på tråden Utomhusvigsel? Någon med erfarenhet?