i mina kretsar kallas det alltid värdar, man använder sig inte av ordet toastmaster... Det är i min värld samma sak, så det inte blir något missförstånd där...
Innan hela bröllopet börjar så träffar dom brudparet flera gånger för att få en ordentlig syn och uppfattning om hur paret vill ha det. vilken stil, vilka färger, hur stort. ska man tänka på speciella "no,no", eller finns det barn man måste fixa aktivering till på festen etc... Fotografering av gäster och chillhörna??till viss del även hjälpa till med pyssel och bordsplacering om det behövs...
Dom ska välkomna alla gäster in i kyrkan/vigselstället (eftersom vi tänker utomhus). Innan vigseln börjar ska dom informera vad som gäller med foto och brandutrymning etc och hur man kommer till festlokalen efteråt. dom ansvarar för att ordna upp kramandet efter vigseln. riskastande samt ordna upp vart folk ska ta vägen när dom försvinner ut ut lokalen och till stället där man gratulerar. allt praktiskt runt vigseln ska dom ansvara för-
På festen är det återigen dom somhälsar välkomna dit. Berättar vad som finns att göra medan man väntar på brudparet. eventuellt tipspromenad eller någon typ av aktivitet. denna aktiviteten har dom i förväg tänkt ut och ordnat med.
Dom har huvudansvaret för festhäftet, hur det ser ut, vad som står och finns i det, samt att dom har fixat intervjuer med brudpar samt föräldraparen som på ett humoristiskt sätt framställs i häftet. (jag håller på med ett sådant häfte just nu, tro mig det ta BRA mycket mer tid än man tror). Sedan ska dom hålla i trådarna på festen. i början får dom massa lappar från folk som vill hålla tal och hur länge de ska snacka. då är det värdarnas uppgift att pussla ihop det på ett roligt och bra sätt både så det passar traditioner till exempel föräldrar till bruden först, möhippa och svensexa sist etc... och spex blandat med tal... Det ska även fixasin mellan all denna mat som ska förtäras. Dom ska ha öga för om folk har trevlige eller om man måste slänga in en egenkomponeradlek som man innan har planerat i fall om att och man ska ha nära dialog med köket...
Vet inte om jag framstår som en total bitch när jag menar att dom ska göra såhär mycket... men det har alltid varit så på alla bröllop jag varit på. och så tror jag även att i ala fall mina syskon kommer tolka det när jag frågar dom.