• Sofi K

Syskon som värdar? Någon med erfarenhet?

Jag och Min blivande man satt och disskuterade detta med värdar till vårt bröllop här om dagen. Det är såhär att jag är "pajasen" och den som ofta står på scen och kan leverera utan att "dö" från en scen i vår umgängeskrets. Så ingen av våra närmaste vänner känns riktigt självklar att be som värdar på festen, då ingen riktigt skulle känna sig bekväm i den rollen.

Frågan vi funderade på var om våra syskon skulle få vara ánsvariga för det. Båda mina systrar och hans två bröder samt syster är ganska framåt.

Vi båda tror att dom skulle göra det väldigt bra, men hur ser det ut i regel innan bröllop? Har syskonen tusen andra saker att göra mer än att tänka på värdskapet, så man borde låta dom slippa det där eller tror ni dom klarar av det också? Man vil inte dels att dom ska jobba ihjäl sig och samtidigt vill man inte att dom säger ja bara för att dom är ens syskon och älskar oss...

Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Syskon som värdar? Någon med erfarenhet?
  • TheD

så länge syskonen vill så är det väl inga problem...? :)

• Sofi K

jo, det är klart, men frågan är om dom har mycket att göra innan redan som det är i egenskap av syskon till brudparet eller om dom hinner med värdskapet...

• Jay

Jag tror ni vet bäst själva vilka övriga uppgifter era syskon har?

• Sofi K

vad brukar syskon i regel göra till ett bröllop? Det är klart att dom mer eller mindre blir inkastade i det vasesig dom vill eller inte :) men finns det några speciella uppgifter dom brukar ha?

• Moster Stina

Jag hade samma problem som du. Jag är den i familjen som oftast står på scen och så...och jag tänkte också att det skulle bli alldeles på tok för jobbigt att be någon av mina tre systrar. MEN till slut tog jag mod till mig och gjorde det ändå. Är man flera stycken, så känner man inte alls av att ansvaret skulle bli så fasligt tungt, som för en ensam person. (Jag var toastmaster på en systers bröllop och var ung och FASLIGT nervös före, under tiden och efteråt)

Vi är jäteglada att vi bad syskonen för de gjorde ett kanonjobb. Dock hade jag och min blivande själva satt ihop festprogramshäftena, så de hade om de velat kunnat göra det fasligt lätt för sig. MEN ändå hade de tänkt till ordentligt och busade till det snällt många ggr, och kom med ett eget snällt men kul festhäfte i smyg.

OM nu ens syskon skulle vilja hitta på något bus, eller något fint för en så har de ju alla möjligheter om de står för värdskapet/toastmastrandet. Och öven om de annars är blygare än vad du är, så växer folk med uppgiften!

MEN jag föreslår verkligen att man alltid ser till att tala i mikrofon. (och skaffa en annläggning)Stora lokaler, och mycket gäster gör att många inte hör. Vilket gör att det bli oroligt och ännu mer surrigt under tal.

Jag rekommenderar varmt att ni frågar era syskon. Lägg fram det som att de tillsammans delar på ansvaret, för då känns det faktiskt inte så betungande. Ja, de kan kanske t o m ha jätteroligt under tiden!

• Sofi K

Tack så jättemycket för dina inputs! Nu känns det med ens väldigt mycket lättare att fråga. Jag har egentligen aldrig misstrott dom om det, men hans syskon är lite mer ovana vid scen och sådär. sedan är det ju personliga situationer för dem också, och man vet ju inte hur dom reagerar.

Skönt ändå att höra att det är fler därute som gjort som vi tänker. Då kan man inte vara helt ute och cykla i tankegångar i alla fall :)

Hur många värdar var det på ert bröllop resp din systers? om alla våra syskon ska göra det så blir det 5 st. är det för många tro? Är risken är att det blir rörigt, eller hjälper dom bara varandra?

• teddy

Jag måste få fråga...
    Vad e de ni menar att dessa "värdar" ska göra?? :) 

• Sofi K

i mina kretsar kallas det alltid värdar, man använder sig inte av ordet toastmaster... Det är i min värld samma sak, så det inte blir något missförstånd där...

Innan hela bröllopet börjar så träffar dom brudparet flera gånger för att få en ordentlig syn och uppfattning om hur paret vill ha det. vilken stil, vilka färger, hur stort. ska man tänka på speciella "no,no", eller finns det barn man måste fixa aktivering till på festen etc... Fotografering av gäster och chillhörna??till viss del även hjälpa till med pyssel och bordsplacering om det behövs...

Dom ska välkomna alla gäster in i kyrkan/vigselstället (eftersom vi tänker utomhus). Innan vigseln börjar ska dom informera vad som gäller med foto och brandutrymning etc och hur man kommer till festlokalen efteråt. dom ansvarar för att ordna upp kramandet efter vigseln. riskastande samt ordna upp vart folk ska ta vägen när dom försvinner ut ut lokalen och till stället där man gratulerar. allt praktiskt runt vigseln ska dom ansvara för-

På festen är det återigen dom somhälsar välkomna dit. Berättar vad som finns att göra medan man väntar på brudparet. eventuellt tipspromenad eller någon typ av aktivitet. denna aktiviteten har dom i förväg tänkt ut och ordnat med.

Dom har huvudansvaret för festhäftet, hur det ser ut, vad som står och finns i det, samt att dom har fixat intervjuer med brudpar samt föräldraparen som på ett humoristiskt sätt framställs i häftet. (jag håller på med ett sådant häfte just nu, tro mig det ta BRA mycket mer tid än man tror). Sedan ska dom hålla i trådarna på festen. i början får dom massa lappar från folk som vill hålla tal och hur länge de ska snacka. då är det värdarnas uppgift att pussla ihop det på ett roligt och bra sätt både så det passar traditioner till exempel föräldrar till bruden först, möhippa och svensexa sist etc... och spex blandat med tal... Det ska även fixasin mellan all denna mat som ska förtäras. Dom ska ha öga för om folk har trevlige eller om man måste slänga in en egenkomponeradlek som man innan har planerat i fall om att och man ska ha nära dialog med köket...

Vet inte om jag framstår som en total bitch när jag menar att dom ska göra såhär mycket... men det har alltid varit så på alla bröllop jag varit på. och så tror jag även att i ala fall mina syskon kommer tolka det när jag frågar dom.

• teddy
    Sofi K skrev 2012-04-10 21:43:16 följande:

i mina kretsar kallas det alltid värdar, man använder sig inte av ordet toastmaster... Det är i min värld samma sak, så det inte blir något missförstånd där...

Innan hela bröllopet börjar så träffar dom brudparet flera gånger för att få en ordentlig syn och uppfattning om hur paret vill ha det. vilken stil, vilka färger, hur stort. ska man tänka på speciella "no,no", eller finns det barn man måste fixa aktivering till på festen etc... Fotografering av gäster och chillhörna??till viss del även hjälpa till med pyssel och bordsplacering om det behövs...

Dom ska välkomna alla gäster in i kyrkan/vigselstället (eftersom vi tänker utomhus). Innan vigseln börjar ska dom informera vad som gäller med foto och brandutrymning etc och hur man kommer till festlokalen efteråt. dom ansvarar för att ordna upp kramandet efter vigseln. riskastande samt ordna upp vart folk ska ta vägen när dom försvinner ut ut lokalen och till stället där man gratulerar. allt praktiskt runt vigseln ska dom ansvara för-

På festen är det återigen dom somhälsar välkomna dit. Berättar vad som finns att göra medan man väntar på brudparet. eventuellt tipspromenad eller någon typ av aktivitet. denna aktiviteten har dom i förväg tänkt ut och ordnat med.

Dom har huvudansvaret för festhäftet, hur det ser ut, vad som står och finns i det, samt att dom har fixat intervjuer med brudpar samt föräldraparen som på ett humoristiskt sätt framställs i häftet. (jag håller på med ett sådant häfte just nu, tro mig det ta BRA mycket mer tid än man tror). Sedan ska dom hålla i trådarna på festen. i början får dom massa lappar från folk som vill hålla tal och hur länge de ska snacka. då är det värdarnas uppgift att pussla ihop det på ett roligt och bra sätt både så det passar traditioner till exempel föräldrar till bruden först, möhippa och svensexa sist etc... och spex blandat med tal... Det ska även fixasin mellan all denna mat som ska förtäras. Dom ska ha öga för om folk har trevlige eller om man måste slänga in en egenkomponeradlek som man innan har planerat i fall om att och man ska ha nära dialog med köket...

Vet inte om jag framstår som en total bitch när jag menar att dom ska göra såhär mycket... men det har alltid varit så på alla bröllop jag varit på. och så tror jag även att i ala fall mina syskon kommer tolka det när jag frågar dom.

Ok, ja... lite allt-i-allo sådär...
    de e typ just detta mina systrar kommer göra tillsammans me vår toastmaster :)
  • Sofi K

ja, det kan man ju också kalla det :) haha. är ju egentlige det dom är, för om sanningen ska fram (om rätt nu ska vara rätt) så är det ju brudparet som är värdarna, med tanke på att det är dom som bjuder in till kalas. på alla andra bjudningar är det ju alltid dom som bjuder som är vär och värdinna :)

Kanske att mina systrar hade gjort mycket av det även om dom inte blir tillfrågade, lite som du pratar om :) Det ligger nog mycket i det.

• SandraM

Jag och min blivande make har valt våra brorsor som toastmasters/värdar. De kommer hålla i festen, se till att allt flyter på. Min sambos bror är lite mer framåt av sig och min bror är mer van att "ta order" så det har blivit en perfekt kombination. Vi valde dom båda för att de har varit på många fester/bröllop och sen för att de står oss nära.

• Moster Stina

Det låter verkligen som många uppgifter och jätteansvar över precis allting. Men nog kan du be de fem syskonen. Skriv ned precis vad du vill att de gör, men också att de själva delar upp ansvarsbitar mellan sig.

Varför skall förresten era värdar veta vilken stil och färger ni tänkt er? Skall de pynta OCKSÅ?

Inser att mina tre systrar hade en jättelätt uppgift. Att bara se till att festen flöt på som den skulle, att tal och spex kom in vid rätta tidpunkter.

OM nu era fem syskon inte vill ställa upp som värdar kanske de gör det om ni hjälper dem med en del. Som t ex att ni gör i ordning i alla fall pärmen på festhäftena själva. Kanske kan ni be någon annan som känner er väl göra en rolig tipspromenad.

JAG tycker i alla fall att uppgiftena var rätt många...men å andra sidan är de fem stycken och kan dela upp det emellan sig.

Lycka till!

• arioso

Man kan absolut ha syskon som värdar! (Vi använder också det ordet istället för toastmaster)

Jag och min fästman var värdar på hans systers bröllop i somras, tillsammans med brudgummens bror och fru. Det var jättebra! Vi fyra kände ju brudparet mycket väl, visste vad de gillade/ogillade m.m. Smidigt

Ett tips är ju verkligen (som Moster Stina skrev) att vara tydliga med vad som är deras ansvar och vad ni tar hand om helt själva. Det är ju onödigt att saker blir gjorda två gånger liksom.

Angående varför de ska veta om stil/färger m.m. så tänker jag att det är bra att värdarna har koll på helheten. T.ex. om de är ansvariga för festhäfte med layout och så, så kan det ju vara trevligt om det passar in med färgtemat

Sen kanske de är med och pyntar också i och för sig. Som sagt, var tydliga med vad de ska göra

• Sofi K
    Moster Stina skrev 2012-04-11 16:26:19 följande:

Det låter verkligen som många uppgifter och jätteansvar över precis allting. Men nog kan du be de fem syskonen. Skriv ned precis vad du vill att de gör, men också att de själva delar upp ansvarsbitar mellan sig.

Varför skall förresten era värdar veta vilken stil och färger ni tänkt er? Skall de pynta OCKSÅ?

Inser att mina tre systrar hade en jättelätt uppgift. Att bara se till att festen flöt på som den skulle, att tal och spex kom in vid rätta tidpunkter.

OM nu era fem syskon inte vill ställa upp som värdar kanske de gör det om ni hjälper dem med en del. Som t ex att ni gör i ordning i alla fall pärmen på festhäftena själva. Kanske kan ni be någon annan som känner er väl göra en rolig tipspromenad.

JAG tycker i alla fall att uppgiftena var rätt många...men å andra sidan är de fem stycken och kan dela upp det emellan sig.

Lycka till!

Jag förstår din känsla och dina tankar. Det jag glömde att säga är ju att vi som brudpar givetvis kommer vara med och se till så saker fungerar under själva planeringen. Hjälpa till så mycket som möjligt och...ja, helt enkelt ge dom en insikt i vad vi önskar.

Var själv värd/toastmaster på två vänners bröllop för en vecka sedan och vi höll i i princip allt det jag skrev tidigare, men med väldigt, och då menar jag i princip varjedag, nära kontakt med brudparet. Vi ringde, smsade och träffades. Ville lixom inte att något skulle missas. och jag önskar att våra värdar kan göra det också. Sen är jag som jag är och vill gärna ha koll på allt för annars blir jag så hysterisk :) Inser att på bröllopet måste man nog försöka låta någon annan också ha koll på!

och om allt kommer till kritan så är ju huvudsaken att jag och min man finns där och säger ja!

• lordoz

Ojdå, det var en hel del som värdarna ska göra. Jag var själv värd/toastmaster på min brors bröllop för tre veckor sedan, och det 'enda' vi gjorde (jag och brudens syster som också var värd) var att hälsa alla välkomna och ansvara för kontakten med serveringspersonalen samt styra upp detta med tal och spex och liknande.

Sedan var vi i egenskap av syskon i lokalen dagen innan och pyntade.

Men jag tror absolut att du kan be era syskon ställa upp!!

• Moster Stina

Hur har det gått? Har de tackat ja???

• Aniara4

Ok, jag blev lite förvirrad först vad du menade med värdar!

Formellt är ju brudparet värdar om det inte är föräldrarna som bekostar bröllopet, men man har ju ofta lite annat att tänka på den dagen så att säga.

Vi gjorde så att vi hade varsitt syskon som toastpar (det är bra att ha två personer som kan hjälpas åt där) och hålla reda på tal och underhållning under middagen, medan våra föräldrar fick agera värdar, dvs ha kontakt med festlokalen och personalen om allt det praktiska. Svärfar höll brudskålen - traditionellt är det väl brudens far som gör det, men min far var inte aktuell som gäst öht, och svärfar hade inte så mycket andra uppgifter och är en som gärna håller låda inför andra, så det passade bra.

Jag kan ju tillägga att ingen annan hade några mer omfattande uppgifter före bröllopet, förutom att våra mammor tog emot anmälningar och svarade på frågor, och svärfar och hans fru kom dagen innan och hjälpte till med att hämta tårtan, köpa vin, och leverera till festlokalen, och sen på kvällen hjälpte de oss att vika program, skriva placeringskort osv. För oss kändes det självklart att all planering var vårt jobb eftersom det är vårt bröllop, men om ni har en annan bröllops"kultur" i er bekantskapskrets antar jag att era syskon inte kommer att tycka det är konstigt att bli ombedda att göra de sakerna.

• Sofi K
    Moster Stina skrev 2012-06-13 16:25:49 följande:

Hur har det gått? Har de tackat ja???

Vi satt faktiskt ner igår jag och min m2b och kom fram till att vi nog trots allt ska låta några andra göra det. Tänkte mycket fram och tillbaka men insåg att det blir bättre så.

Sen var frågan om vi skulle ta våra närmaste vänner eller ej. Men där hade min fästman en väldigt bra poäng att vi vill väl att våra närmaste vänner ska kunna njuta av dagen och inte stressa runt och ha massa trådar överallt.

Så beslutet blev att vi frågar tre vänner som vi var lite osäkra på om vi skulle bjuda dom som "vanliga" gäster, för så väl känner vi dom inte (man måste ju begränsa sig någonstans). Men som ändå känner oss så väl så dom vet hur vi skulle vilja ha våran bröllopsdag, och vi tror dom skulle göra det riktigt bra. Lite ny riktning på planerandet men ändå.

Har inte frågat dem än, men vi ska försöka göra det i alla fall innan sommaren är slut. Bröllopet kommer bli i Augusti 2013, så vi har ju inte jättebråttom ännu.

• ChristineL

Jag och min blivande ska ha min storebror som toastmaster, det kommer innebära att han har hand om gästlistan, önskelistan, talarlista och lite sånt. Som värdpar bli mannens syster och hennes man. Tanken är att dom ska vara logistikansvariga, i stort sett alla gäster kommer långväga resandes och då ska dom hjälpa till med boende och sånt, vägbeskrivningar, se till att allting blir hämtat såsom tårtan, blommor och om något saknas. Min lillebror är kock och mannens bror med fru ska vara ansvariga för att festlokalen låses, att allt är släkt och avstängt.

Svar på tråden Syskon som värdar? Någon med erfarenhet?