• alexan­drasjo­berg85
    Äldre 3 Apr 09:43
    3517 visningar
    5 svar
    5
    3517

    Välkomsthälsning i kyrkan

    Hej, fick höra av min syster igår att värdparet ska hälsa alla välkomna till vigseln precis innan kyrkklockorna ringer. Hade ingen aning om detta. Någon som vet vad de ska säga? 

  • Svar på tråden Välkomsthälsning i kyrkan
  • Äldre 3 Apr 11:43
    #1

    Jag har varit med om det på något bröllop, men inte på alla jag har varit på. Då har värdparet hälsat välkommna, sagt att just det här paret inte ville att gästerna skulle fota dem inne i kyrkan (de hade fotograf) och att de som var bjudna på efterföljande middag och fest skulle samlas i festlokalen ett visst klockslag.

    Jag tror inte att det är nödvändigt att ha någon som hälsar välkommen, men det kan ju vara bra om det är någon speciell information man vill förmedla.

  • Äldre 3 Apr 11:47
    #2

    Vi hade inte något sådant. Toastmadame hälsade alla välkomna vid dörren typ, längst bak i kyrkan, när de kom in och visade alla vart de skulle sitta och sådär.

    Håller med PimPim om att det kan ju vara bra om man har något speciellt, som tex ingen fotografering, att meddela gästerna, men att det annars inte är nödvändigt.


  • Äldre 3 Apr 12:01
    #3

    Hos oss gör vi inte så, där är det jag som hälsar välkommen, och inte värdparet. Vill värdparet absolut ha några ord efter det att jag talat så brukar det gå bra. Men det är alltså ingenting som förväntas, det är väl det jag vill ha sagt.

  • MalinÄ­lskarA­ndreas­91
    Äldre 12 Apr 10:42
    #4

    vår präst ska hälsa dom välkomna. Prata med er präst och fråga om inte han kan göra det ?

  • Äldre 12 Apr 10:47
    #5

    Hmm.. vi hade inte ens ett värdpar eftersom vi själva bjöd in.
    Skulle känts lite konstigt att först stå och hälsa folk välkomna, sen rodda om för ingång i kyrkan...

    Om ni har ett värdpar, och dom känner för det så kan dom väl helt enkelt ställa sig i dörröppningen till kyrkan och välkomna folk?
    Dom behöver ju inte lämna massa info och hålla tal där direkt.
    Om det är något viktigt som det behöver upplysas om så kanske det är bättre att samla folk utanför kyrkan (före eller efter vigseln beroende på vad det är som är viktigt) och helt enkelt tala om att man har lite info som är bra att ta del av... Och berätta det
    Men jag har aldrig varit med om att någon ställer sig upp och hälsar välkomna i kyrkan, annat än att prästen gör det 

Svar på tråden Välkomsthälsning i kyrkan